عصر خودرو

حذف قیمت کالا در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت

عصر بازار- با اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار بود از امروز( اول مهرماه، سال ۹۶ ) برچسب قیمت از روی برخی کالاها حذف شود اما تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.

حذف قیمت کالا در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، بر اساس بدعت دقیقه نودی نعمت زاده در قیمت گذاری کالاها در راستای اجرای بند 23 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی جهت شفاف و روان‌سازی نظام توزیع و قیمت‌گذاری و روزآمد سازی شیوه‌های نظارت بر بازار و ایجاد فضای رقابتی سالم و بهبود فضای کسب و کار و همچنین اجرای ماده 5 قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان، ماده 6 قانون تعزیرات حکومتی و ماده 15 قانون نظام صنفی، به جای الزام تولیدکنندگان به درج قیمت مصرف کننده بر روی کالا، طرح درج یا نصب برچسب قیمت توسط واحدهای خرده فروشی برای اجرا در خصوص کالاهای منتخب محصولات بیسکویت، شیرینی، کیک و شکلات، انواع چیپس و اسنک و محصولات صنایع سلولزی و بهداشتی در سراسر کشور ابلاغ می‌شود.

    طبق دستور مذکور که توسط وزیر صنعت سابق در روزهای پایانی فعالیتش ابلاغ شد، قرار بود که از امروز( اول مهر ماه سال 96 ) درج برچسب قیمت کالا بر روی برخی از اقلام حذف شود و با تکیه زدن شریعتمداری بر منصب وزارت صنعت به لیست این اقلام افزوده شد و گمانه زنی ها این گونه بود که این طرح حتما از سوی وزارت صنعت اجرا یی خواهد شد.

    اما چندی پیش محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی در خصوص مصوبه حذف برچسب قیمت از برخی کالاها که در آخرین روزهای وزارت نعمت زاده ابلاغ شده بود، گفت: موضوع حذف درج قیمت از کالاها درحال بررسی است و باید کار کارشناسی بر روی آن انجام شود.

    وی در پاسخ به این سوال که آیا این مصوبه در دولت دوازدهم اجرا خواهد شد نیز بیان کرد: حذف درج قیمت بر روی برخی کالاها ابلاغ شده و من الان در خصوص اینکه این ابلاغیه اجرایی خواهد شد یا خیر نمی توانم نظری بدهم، چراکه به آن ایرادهایی وارد است که باید اصلاح شود.

    وزیر صنعت، معدن و تجارت در رابطه با زمان اجرای مصوبه، که ابتدای مهرماه عنوان شده است، تصریح کرد: این موضوع در وزارتخانه در حال بررسی و تصمیم‌گیری است که در زمان دیگری در خصوص آن صحبت خواهد شد.

    این سخنان این شک و گمان را در ذهن ایجاد کرد که این طرح شاید به وقت دیگری موکول خواهد شد. براین اساس پس از چند روز وزیر صنعت به طور رسمی اعلام کرد که اجرای این طرح به وقت دیگری موکول شده است.

    اگرچه یدالله صادقی معاون بازرگانی وزارت صنعت معتقد است که بر روی این طرح کار کارشناسی و مطالعه دوساله صورت گرفته، اما بسیاری از فعالان اقتصادی بر این باورند که با وجود حُسن هایی که این طرح دارد اما شرایط فعلی بازار ایران کشش اجرایی چنین طرحی را ندارد، البته از سوی دیگر برخی از تولیدکنندگان کاذب بودن قیمت های فعلی را دلیلی بر لزوم اجرای این طرح عنوان می‌کنند.

    برچسب ها