عصر خودرو

اوراق کدام شهرداری‌ها با تاخیر پرداخت سود مواجه شد؟

عصر بازار- تازه‌ترین اطلاعات دریافتی از فرابورس نشان می‌دهد اوراق مشارکت شهرداری‌های برخی شهرها با افزایش ریسک نکول و تاخیر در پرداخت سود مواجه شده‌اند.

اوراق کدام شهرداری‌ها با تاخیر پرداخت سود مواجه شد؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، همزمان با افزایش نگرانی ها از بابت افزایش ریسک نکول تاخیر در پرداخت سود اوراق مشارکت شهرداری ها ،اطلاعات دریافتی از فرابورس نشان می دهد اوراق مشارکت شهرداری های قم،کرج،شیراز و مشهد اصلی ترین اوراق حاضر در این بازار در مواجه با ریسک نکول تاخیر در پرداخت سود هستند.

    بر اساس ادبیات مالی یکی از ریسک‌هایی که در بازارهای مالی تعریف می‌شود، ریسک نکول است که معنای آن عدم یا تاخیر در پرداخت سود یا اصل سرمایه است.

    امیر هامونی ، مدیر عامل فرابورس ایران به تازگی با تایید سپری شدن سه ماه از موعد پرداخت سود علی الحساب اوراق مشارکت شهرداری های 4 شهر بزرگ گفته بود: «ریسک اوراق شهرداری ها در دنیا از اوراق دولتی کمی بالاتر است و سرمایه گذاران بطور معمول این موضوع را مد نظر قرار می دهند. موضوع عدم ایفای تعهدات ناشر اوراق مذکور در موعد سررسید پرداخت سود تایید می شود اما درباره اینکه این اوراق نکول می شوند در حال حاضر نمی توان با اطمینان سخن گفت زیرا موضوع نکول با تاخیر فرق می کند.»

    به گفته مدیر عامل فرابورس تا کنون هیچ اوراق بدهی در فرابورس با یک ریال نکول مواجه نشده و این در حالی است که وضعیت ضمانت این اوراق و بانک هایی که ضامن آنها هستند باتوجه به چالش های امروز صنعت بانکداری بسیار مهم است. ضمانت این اوراق یکی از چالش های سیستم بانکی است که به همین دلیل بازار بدهی شکل گرفته و دولت با ضمانت خود اوراق بدهی را منتشر می کند.

    بر اساس این گزارش، داده‌های دریافتی از فرابورس و شرکت سپرده گذاری مرکزی نشان می دهند اوراق مشارکت شهرداری قم در سررسید منتهی به بهمن ماه 97 که ضامن هر سه آنها بانک شهر بوده تنها توانسته در دوره منتهی به 15 بهمن ماه 1395 سود علی الحساب سه ماهه دارندگان این اوراق را پرداخت کند. بازار گردان اوراق مشارکت شهرداری قم با کد 971 شرکت تامین سرمایه آرمان وابسته به بانک توسعه صادرات،اوراق مشارکت شهرداری قم با کد 972 شرکت تامین سرمایه سپهر وابسته به بانک صادرات و اوراق مشارکت شهرداری قم با کد 973 شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان وابسته به بانک پارسیان است.

    اوراق مشارکت شهرداری کرج نیز که در 30 بهمن ماه 1397 سررسید می شود ضمانت آن بر عهده بانک شهر است تنها تا اول اسفند ماه 1395 توانسته سود علی الحساب فصلی خود را به دارندگان این اوراق پرداخت کند.

    شرکت تامین سرمایه آرمان وابسته به بانک توسعه صادرات بازار گردان این اوراق بوده است.

    همچنین اوراق مشارکت شهرداری شیراز که 27 اسفند ماه امسال موعد سر رسید آن اعلام شده است به پشتوانه ضمانت این شهرداری منتشر شده و آخرین سود علی الحسابی که به حساب دارندگان این اوراق واریز کرده منتهی به 28 شهریور ماه پارسال است.

    در نهایت دارندگان 3 مرحله اوراق مشارکت شهرداری مشهد که به پشتوانه ضمانت بانک شهر منتشر شده از 24 مهر ماه سال قبل تا کنون نتوانسته اند سود علی الحساب خود را از ناشر این اوراق دریافت کنند.

    بازار گردان اوراق مشارکت شهرداری مشهد با کد 971 شرکت تامین سرمایه آرمان، اوراق مشارکت شهرداری مشهد با کد 972 شرکت کارگزاری ارگ هومن و اوراق مشارکت شهرداری مشهد با کد 973 شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان است.

    مدیر عامل فرابورس درباره افزایش ریسک نکول در پرداخت سود این اوراق معتقد است: «اوراق شهرداری ها از ضامن بانکی برخوردارند و پیگیری هایی با ضامنین این اوراق و شهرداری در حال انجام است تا سود علی الحساب سررسید شده این اوراق پرداخت شود.»

    بر اساس این گزارش، افزایش ریسک نکول تاخیر در پرداخت سود اوراق مشارکت شهرداری ها در حالی است که برخی تامین سرمایه ها به عنوان بازار گردان این اوراق برای صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت متعلق به بانک ها اقدام به شناسایی سود های قابل تاملی تحت عنوان سود جبرانی برای صاحبان واحد های سرمایه گذاری می کنند اما در مقابل تنها نظاره‌گر ضامن های بد حساب اوراق مشارکت با ادعای جیب خالی هستند.

    برچسب ها