عصر خودرو

سکه و دلار تابستان را کاهشی پایان دادند؛

اعداد کلیدی در بازارها

عصر بازار- دلار در پایان شهریورماه بیشترین بازدهی ماهانه در ۹ ماه گذشته را تجربه کرد، ولی میزان بازدهی نیمه اول سال ۹۶ تغییری با سال ۹۵ نداشت.

اعداد کلیدی در بازارها
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، بررسی روند قیمت دلار و سکه در 6 ماه ابتدایی سال، نشان‌دهنده وجود اعداد کلیدی در بازار است که گرایش و انتظارات معامله‌گران بازار را توضیح می‌دهند.

    -عدد اول: مهم‌ترین عددی که می‌تواند نشان‌دهنده گرایش معامله‌گران ارزی در نیمه اول سال 69 باشد، میزان بازدهی قیمت در این بازه زمانی و مقایسه آن با سال96 پیشین است. قیمت دلار در 6 ماه گذشته رشد حدودا 8/ 3 درصدی را به ثبت رساند؛ بررسی مقایسه‌ای نشان می‌دهد که قیمت دلار در همین بازه زمانی در سال 95 نیز حدود 7/ 3درصد افزایش را تجربه کرده است. این عدد از آن جهت اهمیت دارد که نشان می‌دهد فعالیت و نوسان‌گیری معامله‌گران در 6 ماه ابتدایی سال به‌طور کلی با سال گذشته تفاوت چندانی نداشته است و آنها رفتار تقریبا مشابهی داشته‌اند. البته تفاوت‌های جزئی نیز در رفتار قیمت مشاهده شده است. به‌عنوان مثال، بخش زیادی از رشد دلار در سال‌جاری در تابستان رخ داده است و روند این ارز در بهار منفی بود. این در حالی است که در سال گذشته، رشد قیمت دلار در بهار مثبت بود و در تابستان نیز در سطح پایین‌تری نسبت به سه ماه دوم سال‌جاری قرار داشت. چنان که مسلم است نوع قیمت‌ها نیز در بازه‌های زمانی یاد شده متفاوت بوده است، ولی آنچه اهمیت دارد آن است که میزان بازدهی و رشد یکسان بوده است. دلار که در آخرین روز سال 95 در سطح 3 هزار و 750 تومانی حضور داشت، آخرین روز شهریورماه را در محدوده 3 هزار و 890 تومان به پایان برد. در آخرین روز شهریورماه، شاخص بازار ارز 2 تومان از ارزش خود را از دست داد و با پایین رفتن از مرز 3 هزار و 900 تومان روی قیمت 3 هزار و 898 تومان قرار گرفت. این برای اولین بار از میانه شهریورماه بود که قیمت در کانال 3 هزار و 900 تومان نوسان نمی‌کرد.این ارز در انتهای اسفند94 نیز در محدوده 3هزار و 440 تومان حضور داشت و 31 شهریور سال 95 را با قیمت 3 هزار و 566 تومان به پایان برده بود.

    -عدد دوم: یکی دیگر از اعداد مهم بازار ارز مربوط به رکورد بازدهی دلار در آخرین ماه تابستان سال‌جاری بود. با ثبت رقم 3 هزار و 898 تومان، میزان بازدهی دلار در شهریور 96 به 8/ 1درصد رسید که بیشترین میزان از انتهای پاییز سال گذشته بود. دلار در همین بازه زمانی در سال 95 رشد کمتر 9 دهم درصدی را به ثبت رسانده بود. رشد نزدیک به 2درصد دلار در انتهای شهریورماه 96 که رکوردی 9 ماهه محسوب می‌شود، نشان‌دهنده افزایش تحرکات معامله‌گران افزایشی و بالارفتن انتظار رشد دلار در این ماه بود. بخشی از فعالان، افزایش تقاضای مسافرتی و زیارتی در کنار تقویت انتظارات معامله‌گران فنی بازار را از جمله عواملی دانستند که به رکورد شکنی این ارز در ششمین ماه سال کمک کرد. پیش از آغاز تابستان، دلار در 6 ماه پیش از آن بازدهی مثبت را تجربه نکرده بود. به این ترتیب، افزایش 9/ 0 درصدی این ارز در چهارمین ماه سال، اولین رشد ماهانه از آذر 95 بود. شاخص بازار ارز در فروردین و خرداد 96 به ترتیب 7 و 3/ 0 درصد افت را تجربه کرده و در اردیبهشت‌ماه نیز بازدهی صفر را به ثبت رسانده بود. 3 ماه انتهایی سال 95 نیز بیشتر صحنه قدرت‌نمایی فروشندگان ارزی بود تا رشد این ارز در آن مقطع منفی باشد. با این حال، چنانکه اشاره شد از اولین ماه تابستان روند دلار افزایشی شد و در دومین ماه سال به 6/ 1 درصد رسید.

    -عدد سوم: سومین عدد مهم بازار مربوط به بازدهی دلار در تابستان 96 است؛ قیمت دلار در انتهای خرداد 96 روی نرخ 3 هزار و 739 تومان قرار داشت. با توجه به نرخ دلار در روز 31 شهریور(3898 تومان) این ارز در 3 ماه تابستان 2/ 4 درصد افزایش قیمت را به ثبت رساند. این در حالی است که ارز یاد شده در تابستان پیشین افزایش 3 درصدی را به ثبت رسانده بود.فعالان بازار اعتقاد داشتند، علت رشد بیشتر دلار در تابستان سال‌جاری مربوط به روند قیمت این ارز در بهار بود. به گفته آنها، قیمت دلار در3 ماه ابتدای سال بیشتر تحت تاثیر انتخابات ریاست‌جمهوری قرار داشت؛ به باور آنها، این موضوع از یکسو موجب احتیاط معامله‌گران ارزی در خرید می‌شد و از سوی دیگر، عرضه بازیگران بازارساز نیز در ابتدای سال بیشتر بود. به این ترتیب، محدودیت رشد دلار در سه ماه ابتدایی سال به تابستان انتقال یافت. به گفته فعالان، عبور بازار از انتخابات ریاست‌جمهوری و پایان ماه مبارک رمضان دو عاملی بودند که موجب شدند بازیگران ارزی با قدرت بیشتری از تابستان وارد بازار شوند.

    -عدد چهارم: چهارمین عدد مهم مربوط به بازدهی سکه بود. سکه در نیمه اول سال 96، 7/ 1 درصد افزایش قیمت را تجربه کرد؛. نکته جالب اینجاست که این میزان افزایش بسیار محدودتر از همین بازه زمانی در سال 95 بود. سکه در 6 ماه ابتدایی سال گذشته حدود 10 درصد افزایش قیمت را به ثبت رسانده بود. این عدد از آن جهت اهمیت دارد که نشان می‌دهد جذابیت سکه برای سرمایه‌گذاری در سال 96 به سطح پایین‌تری نسبت به سال 95 رسیده است.البته بخشی از این موضوع نیز ناشی از نوسانات بهای اونس در بازارهای جهانی بود.یکی از نشانه‌های اثر اونس درآخرین روز شهریورماه در بازار مشاهده شد. روز سی‌و‌یکم شهریوماه، سکه تمام بهار آزادی یکی از کاهشی‌ترین روزهای خود را پشت سر گذاشت و با 13 هزار تومان کاهش به بهای یک میلیون و 234 هزار تومان رسید. با وجود این کاهش، سکه از ابتدای تابستان نیز 2 درصد افزایش قیمت را به ثبت رساند.

     

    پایان کاهشی تابستان

    دلار که در تمام هفته‌های شهریورماه افزایش قیمت را به ثبت رسانده بود، در آخرین هفته این ماه دچار بازدهی کاهشی شد. شاخص بازار ارز که 2 هفته پیش افزایش 2/ 0 درصدی را به ثبت رسانده بود، هفته گذشته 4/ 0 درصد از ارزش خود را از دست داد. در این میان، سکه تمام بهار آزادی افت هفتگی بیشتری نسبت به دلار را تجربه کرد. سکه هفته گذشته 2/ 2 درصد از ارزش خود را از دست داد. افت بهای اونس در بازارهای جهانی مهم‌ترین عاملی بود که فلز گرانبهای داخلی را در جاده کاهشی قرار داد. سکه 2 هفته پیش نیز 7/ 0 درصد از ارزش خود را از دست داده بود. دلار هفته گذشته را با افت محدود 2 تومانی آغاز کرد، ولی در ادامه هفته افت بیشتری را تجربه کرد تا در نهایت در کانال 3 هزار و 800 تومان به کار خود پایان دهد. این وضعیت برای سکه نیز یکسان بود و این فلز گرانبها در روزهای انتهایی هفته نوسان بیشتری را به ثبت رساند.

    برچسب ها