عصر خودرو

اروپایی‌ها تشنه صکوک و سهام شرکت‌ها

فعالیت ۵۰۰ کد معاملاتی خارجی در بازار سرمایه ایران

عصر بازار: کارشناس مسئول امور بین الملل بورس تهران با اشاره به فعالیت حدود ۵۰۰ کد معاملاتی سرمایه گذار خارجی در بازار سرمایه کشور گفت: علاقه اغلب سرمایه گذاران خارجی خرید سهام شرکت های کوچک و نیز انواع صکوک و اسناد خزانه اسلامی است.

فعالیت ۵۰۰ کد معاملاتی خارجی در بازار سرمایه ایران
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، امیر یوسفیان پور با اشاره به رفت و آمد هیات‌های سرمایه‌گذاری خارجی به کشور عنوان کرد: شرکت‌ها و سرمایه گذاران خارجی که برای حضور در بازار سرمایه کشور علاقه نشان می‌دهند، در سه دسته متنوع تقسیم بندی می شوند.

    وی گفت: عده ای از آنها سرمایه گذاران خرد و حقیقی هایی هستند که به دنبال شناسایی یکسری از سهام شرکت‌های مشخص هستند.

    کارشناس مسئول امور بین الملل بورس تهران افزود: برخی دیگر نیز سرمایه گذاران بزرگی را شامل می شوند که علاقه مند به خرید سهام شرکت های کوچک بازار و سپس ایجاد رونق و توسعه آنها با هدف واگذاری در آینده به قیمت بالاتر هستند. درمیان این سرمایه گذاران علاقه بسیاری برای خرید بلوکی و یکجای سهام  وجود دارد.

    وی افزود: دسته آخر نیز سرمایه گذارانی هستند که برای به دست آوردن انواع صکوک اجاره و یا اوراق اسناد خزانه اسلامی و سایر ابزارهای مالی نسبت به سرمایه گذاری در بازار سهام ابراز آمادگی می‌کند.

    وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که در میان این سرمایه گذاران برخی کارگزاران و فعالانی هستند که فارغ از هر گونه انگیزه برای خرید و یا فروش سهام به دنبال بهره گیری از فضای کسب و کار از طریق شناسایی مشتریان بالقوه داخلی و خارجی هستند.

    کارشناس مسئول امور بین الملل بورس تهران با اشاره به فعالیت حدود 500 کد معاملاتی سرمایه گذار خارجی در بازار سرمایه کشور، عنوان کرد: با وجود فعالیت این تعداد سرمایه گذار خارجی، اما حجم گردش معاملات این اشخاص به نیم درصد نیز نمی رسد و اغلب از طریق دو کارگزاری فیروزه و آگاه در ایران مشغول به فعالیت هستند.

    امیر یوسفیان پور از افزایش رفت و آمد هیات های سرمایه گذاری خارجی و آشنایی با بازار سرمایه کشور در روزهای اخیر سخن گفت و افزود: برخی از این شرکت ها و یا کارگزارهای آنها از پرتفوی سرمایه گذاری 300 میلیارد دلاری در بورس های دنیا برخوردارند.

    وی بر این باور است که این شرکت ها تا یک پنجم ارزش بازار یعنی تا 20 میلیارد دلار ببصورت سبدی از دارایی هخای  مختلف خریدار سهام شرکت ها در بورس ایران باشند. اما اینکه تا چه حدی سرمایه خود را به بازار سرمایه می آورند، انتظار می رود که این رقم به حدود یک میلیارد دلار در سال برسد.

    کارشناس مسئول امور بین الملل بورس تهران تجربه بورس عربستان پس از فراهم آوردن امکان سرمایه گذاری خارجی را یادآور شد و گفت: پس از گذشت سه ماه از این اقدام اما ورود سرمایه گذار خارجی به بورس عربستان توام با احتیاط و با آهستگی فراوانی مواجه بوده است.

    وی افزود: با تعمیم این تجربه در بورس ایران می توان گفت ورود سرمایه گذار خارجی با توجه به ابهام های بودجه ای شرکت ها و صنایع بزرگ بورسی در کنار نوسان های ناگهانی در زمینه فرایند تصمیم گیری ها و فرمول های قیمت گذاری و نیز ریسک معاملات بانکی به کندی در کشور فراهم شود.

    یوسفیان پور از بازدید 150 سرمایه گذار خارجی از بورس تهران طی سال جاری خبر داد و گفت: عمده سرمایه گذارانی که در بورس تهران این روزها در رفت و آمد هستند از کشور های اروپایی و پس از ان کشور های آسیایی و حوزه خاورمیانه و برخی از شرکت های سرمایه گذاری آمریکایی هستند که به طور مستقیم و یا از طریق شرکت‌های کارگزاری وارد بازار سرمایه ایران می شوند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها