عصر خودرو

مروری بر مهم ترین رویدادهای تالار نقره ای؛

یک هفته با بورس کالا

عصر بازار- در هفته گذشته رویدادها و اظهارنظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که آغاز عرضه ذرت دانه‌ای ۵ استان در قالب گواهی سپرده کالایی،اعلام رقم بی سابقه معامله گندم در بورس کالا، به تعادل رسیدن قیمت جوجه یک روزه با عرضه در بورس کالا و پیش بینی پذیر شدن بازار کالاها با استفاده از ابزارهای مالی بورس کالا از مهم ترین آنها بود.

یک هفته با بورس کالا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۳۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۷:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس کالای ایران ،در هفته گذشته و در راستای اجرای مصوبه هیات دولت مبنی بر معامله کل ذرت تولید داخلی کشور در بورس کالای ایران در قالب طرح قیمت تضمینی،عرضه ذرت دانه‌ای 5 استان در قالب گواهی سپرده کالایی در بورس کالای ایران آغاز شد.

    به این ترتیب در روز چهارشنبه نماد معاملاتی ذرت دانه ای ماده 33 از استان کرمانشاه با نماد "ذرت9611-60" بازگشایی و 16 تن ذرت به قیمت 815 تومان برای هر کیلوگرم معامله شد.

    پس ازگشایش اولین نماد معاملاتی ذرت ماده 33 از انبار صفری کرمانشاه، قرار است در روزهای آینده سایر انبارهای در حال پذیرش در بورس کالای ایران در این استان و سایر استان های مشمول گواهی سپرده کالایی فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.

    رقم بی سابقه معامله گندم در بورس کالا

    مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران در خصوص آخرین آمار ازعرضه گندم در بورس کالا از ابتدای سال جاری تا کنون، گفت: از ابتدای سال جاری رقمی حدود 714هزار تن گندم در بورس کالا مورد معامله قرارگرفته که این رقم، رقم بی‌سابقه‌ای در بورس است که با همکاری شرکت بازرگانی دولتی ایران و وزارت جهاد کشاورزی تصمیم گرفته شد از ظرفیت بورس برای عرضه این محصول استفاده شود.

    حامد سلطانی نژاد با تاکید بر اینکه از مقدار گندم عرضه شده در بورس کالا حدود 53 هزار تن گندم دروم و 598 هزارتن گندم خوراکی است، بیان کرد: در این میان بیش از 65 هزارتن از این گندم نیز به صادرات اختصاص پیدا کرده و بخشی از آن نیز گندمی بوده که برای ساخت مشتقات گندم در داخل کشور فروخته شده است که نشان می‌دهد محصول کاملا یک محصول بورسی است و ظرفیت قابل ملاحظه‌ای برای عرضه آن در بورس وجود دارد.

    وی ادامه داد: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته حمایت‌ها از این محصول در قالب ساز و کار بورس با همکاری وزارت جهاد کشاورزی صورت می‌گیرد.

    مدیر عامل بورس کالا با تاکید بر اینکه کشاورز با فروش محصول خود در بورس به مسئله کیفیت توجه می‌کند، خاطرنشان کرد: طی سالهای اخیر به‌ کیفیت محصولات کشاورزی توجه کرده‌ایم و به‌سمت کیفی شدن محصولات پیش می‌رویم و بهترین معیار برای کیفیت محصول این است که محصولات را بازاری کنیم و بازار با قیمت‌گذاری کیفیت را مشخص کند.

    ثبات و تداوم عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا، محور توسعه صنایع تکمیلی

    معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی ایجاد ثبات و تداوم عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا را از محورهای توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی عنوان کرد.

    مرضیه شاهدایی در مورد محورهای توسعه صنایع تکمیلی گفت: ایجاد ثبات و تداوم عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا، پیگیری عقد قراردادهای بلندمدت تامین خوراک، افزایش توان خرید صنایع پایین دستی با کمک به تامین منابع مالی و فروش اعتباری، طراحی فرصت های جدید سرمایه گذاری خارجی، کمک به توسعه بازارهای داخلی و صادراتی محصولات پایین دستی، پیگیری تولید گریدهای جدید و افزایش تولید گریدهای خاص مورد نیاز کشور، افزایش 24 درصدی مصرف مواد پتروشیمی در صنایع پایین دستی در سال 96 از عمده ترین محورهای توسعه در این صنعت است.

    توقف گرانی‌گوشت با ورود نهاده‌های دامی به بورس کالا

    عضوکمیسیون کشاورزی مجلس گفت: ورود نهاده های دامی به بورس کالا نرخ را رقابتی کرده و بازار گوشت را به سمت شیب ارزانی گوشت حرکت می دهد لذا برای آرامش نرخ محصولات کشاورزی در بازار باید مقدمات ورود تولیدات کشاورزی به بورس کالا فراهم شود تا علاوه بر واردات، صادرات نیز به  بورس کالا انتقال یابد.

    حبیب الله نیکزادی پناه افزود: با بیان اینکه کاهش تعرفه واردت نباید قفل تعطیلی برسر در دامداری بزند، یادآورشد: توقف گرانی گوشت با ورود نهاده‌های دامی به بورس کالا امکان پذیر است.

    عضوکمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس گفت:اگر قرار است کاهش تعرفه واردات بر روی قیمت تمام شده گوشت تاثیر منفی بگذارد، بطور مستقیم تولید کننده داخلی متضرر خواهد شد.

    کشف قیمت زنجیره فولاد باید به بورس کالا برود

    مهرداد اکبریان، رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران گفت: پیشنهادم این است که تمام محصولات سنگ‌آهنی به صورت الزامی وارد بورس کالا شود زیرا اگر قیمت‌ گذاری تمام محصولات اعم از سنگ‌آهن، کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی و حتی شمش فولاد در بورس کالا انجام شود، می‌توان تمام معاملات را به سمت این بازار سوق داد.

    وی افزود: در جریان تولید همواره دستوراتی صادر می‌شود که موجب تشویق برخی از افراد و یا اضمحلال افراد دیگر می‌شود، بنابراین ارزش افزوده به درستی محاسبه نمی‌شود. در حالی که این محاسبه در بورس کالا می‌تواند به درستی انجام شود.

    وی ادامه داد:استفاده از پتانسیل‌های بورس کالا در کشور باید حمایت و تقویت شود و فرهنگ‌سازی در کشور انجام شود بنابراین اگر می‌خواهیم ارزش افزوده را ارج نهیم، باید به دنبال کشف قیمت واقعی باشیم که هیچ‌ جا به اندازه بورس‌کالا این امنیت قیمت‌گذاری را ایجاد نمی‌کند.

    قیمت جوجه یک روزه با عرضه در بورس کالا به تعادل رسید

    دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه گفت: عرضه جوجه یک روزه با قیمت هر قطعه هزار و 800 تومان به اتحادیه سراسری، افزایش تولید و ایجاد شفافیت در بازار به کمک عرضه در بورس کالا، عامل اصلی ایجاد تعادل قیمت جوجه یک روزه در بازار به شمار می رود.

    غلامعلی فارغی با بیان اینکه نرخ جوجه یک روزه به تعادل نسبی در بازار رسیده است، گفت: اکنون نرخ جوجه یک روزه از هزار و 550 تا 2 هزار تومان در بازار در نوسان است.

    عرضه در بورس کالا ثبات قیمت ها را در پی داشت

    مدیرعامل یک شرکت عرضه کننده جوجه یک روزه در بورس کالا اظهار کرد: هدف از عرضه این محصول در بورس کالا از جنبه تعدیل قیمت و جلوگیری از رشد کاذب قیمت بود چراکه سابقه نداشته نرخ جوجه یک روزه در بازار به 2500 تومان افزایش یابد و تولیدکنندگان مرغ مادر نیز راضی به این افزایش قیمت ها نیستند.

    نیلوفر صفایی جوان اظهار کرد: ما به عنوان یک عرضه کننده جوجه یک روزه از عرضه در بورس استقبال کرده و با عرضه در چند مرحله همکاری های لازم را با نهادهای ذی ربط اعمال کردیم.

    وی مزیت اصلی بورس را در کشف قیمت شفاف و حاکمیت عرضه و تقاضا دانست و گفت: فلسفه اصلی ورود بورس کالا به این حوزه حذف واسطه ها جهت برقراری ارتباط مستقیم بین خریدار و فروشنده واقعی است. ضمن اینکه در این بازار پول تولیدکننده به سرعت و در کمترین زمان ممکن به حساب وی واریز می شود و مشکلات تسویه بازار آزاد در آن وجود ندارد.

    وی با اشاره به کنترل نوسانات قیمتی ماه های اخیر پس از عرضه در بورس کالا، عنوان کرد: طی هفته های اخیر نرخ جوجه یک روزه پایین آمد که یکی از دلایل آن عرضه در بورس کالا بود.

    شفاف‌سازی معاملات با عرضه شیرخام در بورس کالا

    رئیس مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت:عرضه شیرخام در بورس کالا محل خوبی برای شفاف‌سازی معاملات به ویژه در بخش کشاورزی است.

    محمدرضا ملاصالحی در پاسخ به اینکه با توجه به فسادپذیر بودن شیر چه روش‌هایی برای فروش آن در بورس کالا وجود دارد، خاطرنشان کرد: قطعاً روش‌های مختلفی را می‌توان برای عرضه این محصول در نظر گرفت که یکی از آنها گواهی سپرده است. مضاف بر آنکه ما این تجربه را برای محصولاتی همچون جوجه یک روزه و تخم‌مرع نیز در بورس کالا داشته‌ایم.

    وی به مزیت‌های عرضه شیر در بورس کالا اشاره کرد و افزود: به عنوان مثال خریداران از قبل مقدار نیاز و زمان عرضه را اطلاع دارند و دامدار نیز می‌داند که چه میزان شیر را با چه قیمتی به فروش رسانده است .

    انسجام در زنجیره تولید با عرضه زعفران در بورس کالا

    مدیرعامل شرکت زرین زعفران مشرق زمین هدف از عرضه زعفران در بورس کالا را ارتقای جایگاه محصولات کشاورزی دانست و گفت: با توجه به اینکه ایران مقام اول جهانی را در عرضه این کالای ارزشمند داشته و کالای مطرح کشور در حوزه بازار کشاورزی در دنیاست، به دنبال عرضه این محصول در بورس کالا هستیم.

    غلامرضا کریمی از ارایه پیشنهاد راه اندازی 3 نماد معاملاتی جدید در بازار زعفران بورس کالا خبر داد و گفت: علاوه بر دو نماد باز رشته بریده ممتاز و پوشال مرغوب، در نظر داریم نماد معاملاتی زعفران نگین، پوشال معمولی و زعفران دسته را نیز در بورس کالا داشته باشیم که در این زمینه الزامات موردنیاز فراهم است و امیدواریم طی روزهای آتی امکانات لازم برای آن فراهم شده و بزودی نمادهای مذکور نیز در بورس کالا ثبت و مورد معامله قرار گیرند.

    وی عرضه زعفران در بورس را برای شفافیت قیمتی آن موثر دانست و گفت: در حال حاضر میانگین تولید زعفران 4 کیلو در هر هکتار است که امیدواریم این میزان به هشت کیلو افزایش یابد. ضمن اینکه با عرضه در بورس برمبنای قیمت های فعلی امکان دو برابر کردن درآمد کشاورزان را داریم و تحقق این امر در بورس کالا می تواند کشاورزان را به سمت دلگرمی بیشتر سوق دهد.

    وی عنوان کرد: بهترین راهکار برای قانونمند و یکپارچه شدن بازار زعفران عرضه در بورس کالاست تا از این بستر برای امکان استمرار تولید، توزیع و صادرات محصولات کشاورزی در جهت انسجام و هدفمند شدن هرچه بیشتر استفاده شود.

    پیش بینی پذیر شدن بازار کالاها با استفاده از ابزارهای مالی بورس کالا

    یک کارشناس ارشد بازار سرمایه به مزایای پیش بینی پذیر کردن بازارها اشاره کرد و گفت: پیش بینی پذیری بازارها یعنی کاهش ریسک سرمایه گذاری که البته در شرایط کنونی با توجه به وضعیت بازارهای جهانی و اوضاع منطقه ای، عدم اطمینان در بازارها در مقایسه با 10 سال گذشته افزایش یافته و این عدم اطمینان بحثی جدی در حوزه سرمایه گذاری و مدیریت بازارهاست.

    علی رحمانی به انواع پوشش ریسک ها به کمک ابزارهای نوین مالی بازار سرمایه و بورس تاکید کرد و گفت: طبق ماده 32 برنامه ششم توسعه، ریسک های مختلف از جمله ریسک تغییر ارزش و همینطور ریسک جریان نقدینگی را می توان به کمک ابزارهای مالی پوشش داد و به حداقل ممکن رساند. زیرا یکی از راه هایی که نوسانات را منتقل و کنترل می کند، استفاده از ظرفیت ها و پتانسیل های بازار سرمایه و به ویژه بورس کالای ایران است.

    وی معاملات مشتقه، سلف و گواهی سپرده کالایی را از جمله ابزارهای مفیدی برشمرد که در پوشش و کاهش ریسک و پیش بینی پذیر کردن بازار محصولات کشاورزی موثر هستند.

    ابزارهای مالی بورس کالا به سیاستگذاران و فعالان صنایع قدرت پیش بینی می دهد

    یک کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به ابزارهایی که در بورس کالا طی سال های اخیر ایجاد شده است می توان از ظرفیت این بورس برای پیش بینی پذیر کردن بازارها استفاده کرد زیرا از جمله کارکردهای بازارهای متشکل همچون بورس کالا، ساماندهی عرضه و تقاضا، شفافیت قیمت و شفافیت اطلاعاتی و تحلیل است.

    حمید میر معینی گفت: با وجود ابزارهایی که در بازارهای بورسی به خصوص بورس کالا ایجاد شده است خریداران و فروشندگان می توانند خودشان را برای آینده آماده کرده و از ابزارهای موجود که امکان معامله محصولات در آینده را می دهند، استفاده کنند تا در تامین منابع با مشکل مواجه نشود و بر اساس روند عملیاتی شرکت ها، ریسک نوسانات آینده پوشش داده شود.

    وی ادامه داد: بنابراین ابزارهایی که در سال های اخیر در بورس های کالایی ایجاد شده است بسیار تاثیر گذار بوده و عمدتا برای اقدام فعلی و براساس پیش بینی آینده است لذا در حال حاضر این امکان در بورس ها ایجاد شده است که با استفاده از ابزارهای مشتقه بتوانند منافع خود را در آینده تامین کرده و خود را از ریسک های نوسان قیمت پوشش دهند.

    میر معینی اضافه کرد: علاوه بر این در سال های اخیر ابزارهایی همچون قراردادهای آتی، اختیار خرید، اختیار فروش  و قرارداد سلف ایجاد شده است که می تواند نوسانات نرخ هایی که احتمال دارد درآینده اتفاق بیافتد را پوشش دهد.

    گواهی سپرده مرجع قیمت سکه می شود

    مدیر معاملات کالایی کارگزاری بانک پاسارگاد در خصوص تعیین قیمت سکه با معامله گواهی سپرده در بورس کالا گفت: استفاده از صندوق های طلا که پرتفویی متشکل از گواهی های سپرده سکه طلا دارند، باعث ایجاد شفافیت بیشتر در معاملات و کشف قیمت عادلانه تر برای طلا می شود.

    محسن ایزدی افزود: نقدشوندگی بیشتر واحدهای صندوق نیز دیگر مزیت صندوق های طلاست تا برمبنای آن، خریداران در هر زمان که تمایل دارند بتوانند نسبت به نقد کردن آن اقدام کنند.

    وی ادامه داد:هزینه معاملاتی پایین تر برای سرمایه گذاران و امکان انباشت ثروت معامله گران خرد و سرمایه گذاری در دارایی هایی با ارزش بیشتر نیز دیگر ویژگی های آنها است. با رشد حجم معاملات صندوق های طلا در بازار و استقبال معامله گران از این صندوق ها، این بازار به کمک گواهی های سپرده سکه طلا می تواند به عنوان مرجع قیمت گذاری شناخته شود

    برچسب ها