عصر خودرو

افزایش ۳۵ درصدی حجم تجارت ایران و پاکستان

عصر بازار- سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان با اعلام خبر افزایش ۳۵ درصدی حجم مبادلات تجاری دو کشور طی سال گذشته میلادی، گفت: این مهم به رغم موانع و مشکلاتی مانند باقی ماندن برخی آثار تحریم ها از جمله فعال نبودن کانال های بانکی میان دو کشور انجام شده و بیانگر وجود ظرفیت های عظیم برای توسعه روابط اقتصادی و مبادلات تجاری در آینده است.

افزایش ۳۵ درصدی حجم تجارت ایران و پاکستان
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ،'مهدی هنردوست' در دیدار با اعضای هیات رسانه ای ایران که به پاکستان سفر کرده است، با تشریح برنامه ها و اقدامات ایران برای توسعه مناسبات اقتصادی دو کشور گفت: آمار تجارت دو سویه رسمی میان ایران و پاکستان طی سال گذشته به حدود یک میلیارد و 200 میلیون دلار افزایش یافت که بخش عمده این رقم سهم صادرات ایران به پاکستان است.
    وی گفت: آینده ارتباطات سیاسی و مبادلات و همکاری اقتصادی دو کشور ایران و پاکستان بسیار روشن بوده و افزایش ارزش مبادلات تجاری دو کشور به میزان 5 میلیارد دلار قابل تحقق است.
    هنردوست همچنین از کالاهایی همچون پروپان و بوتان (LPG)، قیر ،خشکبار و سایر مشتقات گازی و نفتی به عنوان مهم ترین اقلام صادراتی کشورمان به پاکستان یاد کرد و گفت: فعال شدن بازارچه های مرزی بین دو کشور، توسعه روابط دو کشور در قالب ورود ایران به کریدور همکاری چین - پاکستان و رفع موانع بانکی برای افزایش میزان مبادلات تجاری بازرگانان در دستور کار است و امیدواریم این اهداف در آینده نزدیک محقق شود.
    سفیر ایران در پاکستان در بخش دیگری از سخنانش در جمع این هیات رسانه ای، اراده و تاکید مشترک سران دو کشور برای افزایش حجم مبادلات تجاری به پنج میلیارد دلار را یادآور شده و گفت:اقدامات دو کشور برای تحقق خواسته و تاکید رئیس جمهوری اسلامی ایران و نخست وزیر پاکستان، با جدیت تمام ادامه دارد و پس از فعال شدن کانال های بانکی، سرعت افزایش همکاری های تجاری دو کشور، چند برابر خواهد شد.
    هنردوست تصریح کرد:دو طرف به دنبال توافق بر نقشه راه برای رفع مشکلات تعاملات بانکی برای تسهیل تجارت دو کشور بوده و رفع این مانع نیز در مراحل پایانی قرار دارد که امیدواریم به زودی این مانع برداشته شود.
     آمار رسمی موجود درخصوص حجم صادارات و واردات میان ایران و پاکستان، حاکی است در سال 1394، کل مبادلات تجاری رسمی میان دو کشور تنها 861 میلیون دلار بوده است. این رقم در سال 1395 سیر صعودی خود را آغاز کرد.
    اعداد و ارقام مربوط به سال 1395 حاکی است حجم تجارت دوسویه بین ایران و پاکستان در این سال، به بیش از یک میلیارد و 150 میلیون دلار افزایش یافت. انتظار می رود در پایان سال جاری، تجارت میان دو کشور نسبت به سال گذشته نیز افزایش یابد.
    ارزش اقلام صادراتی ایران به پاکستان در سال 1395 بیش از 795 میلیون دلار و واردات از این کشور همسایه حدود 365 میلیون دلار بود.

    راه اندازی پرواز مستقیم تهران-اسلام آباد؛ گام مثبت در مسیر توسعه مناسبات
    سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان همچنین با تشریح اقدامات و تعامل دوجانبه برای راه اندازی پرواز مستقیم میان پایتخت های دو کشور، گفت:نخستین پروزار مستقیم بین پایتخت دو کشور در هفته جاری انجام شد که تداوم این مهم می تواند به تعامل گسترده تر بازرگانان دو کشور و افزایش مبادلات دو کشور منجر شود.
    هنردوست افزایش همکاری دوجانبه در بخش های ترانزیت جاده ای و ریلی و حمل و نقل دریائی و هوائی را از دیگر برنماه های در دست اجرا عنوان کرد و افزود: در این بخش ها نیز به توافقاتی دست یافته ایم که بخشی اجرائی شده و بخش قابل ملاحظه به زودی اجرائی می شود.
    وی گفت:راه اندازی خط کشتیرانی چابهار به کراچی که فاز نخست خط کشتیرانی کراچی به بندرعباس است در دست پیگیری است و مراحل پایانی خود را می گذراند.
    هنردوست همچنین با تاکید بر اهمیت ظرفیت بخش های خصوصی ایران و پاکستان برای ارتقای مناسبات تجاری و اقتصادی دو کشور گفت: بهبود ارتباطات میان بخش های خصوصی دو کشور اهمیت فراوانی دارد و ارتباطات مردم با مردم و تجار با تجار در کنار تماس های مقامات عالی دو کشور بیش از پیش تقویت شده است.

    ** تبیین طرفیت های دوجانبه برای توسعه تجارت
    سفیر ایران در پاکستان در بخش دیگری از سخنانش با تبیین ظرفیت های تجاری دو کشور برای افزایش مبادلات گفت:بازرگانان در کشور در بخش های مختلف نظیر صنعت و معدن، سنگ های قیمتی، راه اندازی نمایشگاه های تجاری دوجانبه، کشاورزی و گردشگری می توانند همکاری کنند و امید است با رفع مشکلات مربوط به باز کردن ال –سی و رفع موانع تجارت آزاد بین دو کشور، حجم مبادلات تجاری دو کشور افزایش یابد.

    ** رسانه ها چهره واقعی از دو کشور ارائه دهد
    هنر دوست همچنین در بخش دیگری از سخنانش، ارائه چهره واقعی از دو کشور و تبیین ظرفیت های همکاری دوجانبه را از رسالت های رسانه ها خواند و گفت: اعتمادسازی،، جلب اعتماد طرف مقابل و گسترش همکاری ها از اصول گسترش روابط است لذا لازم است رسانه ها نیز برای ارائه چهره واقعی از ظرفیت های دو کشور در بخش های مختلف اقدام کنند.
    وی توسعه همکای دوجانبه را عامل افزایش دهنده امنیت بی دو کشور خواند و گفت:همکاری ایران از هر اقدامی که به توسعه مناسبات دو کشور منجر شود، استقبال کرده و بدون شک این توسعه روابط به نفع دو کشور است.

    ** ایران، امنیت پاکستان را امنیت خود می داند
    سفیر ایران در پاکستان همچنین در بخش پایانی سخنانش با تشریح همکاری دو کشور در بخش های مختلف برای تامین امنیت مرزی، تصریح کرد:جمهوری اسلامی ایران، امنیت در پاکستان را امنیت خود می داند و در این خصوص نیز کمیته های تجارت مرزی دو کشور، کمیته امنیتی و کمیته مسائل کنسولی دو کشور فعال بوده و موضوعات فیمابین را بررسی می کند.
    در سفر جمعی از اعضای هیات رسانه ای ایران به کشور پاکستان، خبرنگارانی از خبرگزاری مهر، روزنامه کیهان انگلیسی، روزنامه ایران دیلی، روزنامه تهران تایمز و روزنامه اطلاعات حضور داشتند.
    اعضای این هیات در دیدار با سفیر ایران در پاکستان به بیان پرسش ها و نظرات خود در خصوص مناسبات ایران و پاکستان در زمینه های سیاسی، اقتصادی، امنیت مرزی و فرهنگی پرداختند.
    اعضای این هیات که با هماهنگی سفارت پاکستان در ایران به این کشور سفر کرده اند همچنین از شهرهای کویته، کراچی، بندر گوادر و چند منطقه دیگر در پاکستان دیدن کردند.

    برچسب ها