عصر خودرو

رئیس اتاق ایران خواستار شد؛

پرواز مستقیم و تسهیل صدور روادید بین ایران وکرواسی

عصر بازار- رئیس اتاق بازرگانی ایران بر لزوم ایجاد خط مستقیم پروازی میان ایران و کرواسی به‌منظور سهولت دسترسی تجار به یکدیگر تاکید کرد و خواستار تسهیل صدور روادید برای اعتبار بخشی به روابط تجاری شد.

پرواز مستقیم و تسهیل صدور روادید بین ایران وکرواسی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر ، همایش تجاری ایران و کرواسی با حضور غلامرضا شافعی رئیس اتاق ایران، سفیر ایران در زاگرب، رئیس اتاق اقتصاد کرواسی و جمعی از فعالان اقتصادی دو کشور در اتاق اقتصاد کرواسی برگزار شد.

    رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در همایش اقتصادی ایران و کرواسی بر لزوم تدوین نقشه راه توسعه همکاری‌ها میان ایران و کرواسی تأکید کرد و گفت: حجم اندک مبادلات تجاری دو کشور، باوجود فراهم بودن بسترهای لازم برای توسعه روابط، نشان از فقدان برنامه‌ای جامع و عملیاتی دارد؛ سیر نزولی مبادلات تجاری دو کشور از سال 2000 به بعد که از حدود 200 میلیون دلار به رقمی معادل 28 میلیون دلار در سال 2016 رسیده، اهمیت یک برنامه‌ریزی عمیق و همه‌جانبه را نشان می‌دهد.

    رئیس اتاق ایران در مورد سابقه روابط ایران و کرواسی گفت: روابط ایران و کرواسی از بدو استقلال این کشور، روند مناسبی داشته است، اما ویژگی‌های نوین رفتارهای اقتصادی، فصل جدیدی را در توسعه‌ روابط دو کشور رقم‌زده است و من آن را  فصل گام عملی برای توسعه‌ی روابط اقتصادی فی‌مابین می‌نامم. فصلی که متکی به اعتماد، تدبیر و برنامه‌ریزی است.

    او همچنین از اجرای موافقت‌نامه تجاری میان ایران و کرواسی خبر داد و گفت: موافقت‌نامه همکاری دو کشور که در جریان سفر رئیس‌جمهور کرواسی به تهران امضا و از ابتدای سال جدید رسماً وارد مرحله اجرایی شد.

    شافعی ابراز امیدواری کرد هر چه زودتر سند پروتکل الحاقی موافقت‌نامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه‌گذاری هم بین دو کشور امضاشده و به اجرا درآید.

    رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به ظرفیت‌های منطقه‌ای دو کشور اشاره کرد و گفت: هر دو کشور از ویژگی‌های منطقه‌ای برخوردارند و همین امر موقعیت ممتازی را برای همکاری‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری مشترک و حضور در کشورهای ثالث و کشورهای همسایه فراهم کرده است.

    شافعی خدمات فنی و مهندسی، صنایع غذایی، تجهیزات پزشکی و دارویی، انرژی، محصولات پتروشیمی، فرش و منسوجات، ساختمان و سازه، فناوری و مخابرات را از زمینه‌های همکاری دو طرف برشمرد.

    رئیس اتاق ایران تولید کالا با برند مشترک و صادرات آن‌ها به کشورهای پیرامونی، سرمایه‌گذاری مشترک درزمینه حمل‌ونقل هوایی، دریایی، زمینی و ریلی را از دیگر ظرفیت‌های همکاری میان دو کشور عنوان کرد.

    رئیس اتاق ایران همچنین با تأکید بر نقش مهم تبادل هیات‌ میان ایران و کرواسی گفت: تبادل هیات‌های تجاری مهم‌ترین رکن تقویت مبادلات تجاری دو کشور است و امیدوارم بتوانیم در برنامه‌ریزی‌های اتاق‌های بازرگانی، تبادل سالانه یک هیات تجاری را اجرایی کنیم.

    نقل‌وانتقال پول ‌محور سخنان بعدی رئیس اتاق ایران بود. به اعتقاد رئیس اتاق ایران همکاری‌های اقتصادی مگر با روابط منسجم بانکیمیسر نخواند شد.

    شافعی به حضور چند فعال بانکداری در هیات ایرانی اشاره کرد و گفت: در ترکیب هیات تجاری اتاق ایران، بانک‌های معتبر و شناخته‌شده‌ی کشور حضور دارند تا ضرورت حل مشکل بانکی را دنبال کنند. همچنین طی چند هفته گذشته، هیات بانک مرکزی کرواسی مذاکرات خوبی را با بانک مرکزی و بانک‌های خصوصی ایران داشته‌اند تا بتوانند مشکلات بانکی میان دو کشور را رفع کنند.

    رئیس اتاق ایران همچنین بر لزوم ایجاد خط مستقیم پروازی میان دو کشور به‌منظور سهولت دسترسی تجار به یکدیگر تاکید کرد و خواستار تسهیل صدور روادید به عنوان عامل مهم سرعت بخشیدن و اعتباربخشی به برقراری روابط تجاری دو کشور تأکید کرد.

    شافعی بر نقش مهم تعاملات اقتصادی در بازارهای جهانی تأکید کرد و گفت: اهمیت تعاملات است که امروز، بار دیگر ایران و کرواسی را از دونقطه‌ی مختلف جغرافیایی در کنار هم قرار داده است و و اقتصاد در کنار علم، دو انقلابگر بزرگ دنیای امروز و فردای ما هستند که پیوسته جهان را دگرگون می‌کنند.

    وظیفه اتاق‌ها بازکردن درهای تجارت برای فعالان اقتصادی است

    رئیس اتاق اقتصاد کرواسی با اشاره به سفر چند ماه پیش علی ربیعی، وزیر کار ایران به زاگرب گفت: در تیرماه سال جاری هیات تجاری ایران به ریاست آقای ربیعی وزیر کار به کرواسی آمدند و اینک هم ملاقات دیگری با فعالان اقتصادی ایرانی داریم ؛ ما از این دیدارها خرسندیم چراکه نشاندهنده علاقه دو طرف به افزایش روابط تجاری است.

    کولا بوربلوویچ همچنین با اشاره به سفر سال گذشته رئیس‌جمهور کرواسی به تهران گفت: کمی بیشتر از یک سال پیش هم رئیس‌جمهور کرواسی به ایران رفتند و بعدازآن تاریخ رئیس‌جمهور جلسات زیادی با فعالان اقتصادی گذاشته‌اند تا بتوانند تعاملات ایران و کرواسی را افزایش دهند.

    بوربلوویچ انرژی، صنایع راه‌آهن، کشتی‌سازی و صنایع سنگی، آی. سی.تی، صنایع غذایی، ماشین‌سازی و گردشگری و انتقال علم و همچنین دسترسی به بازار 500 میلیونی اروپا را از زمینه‌های همکاری ایران و کرواسی برشمرد.

    او همچنین به همکاری اتاق اقتصاد کرواسی با مرکز تجارت حلال این کشور برای تائید گواهی حلال و امضای تفاهم‌نامه‌ای در این زمینه اشاره کرد و گفت: می‌توانیم به صنعت گردشگری و داشتن گواهی حلال کمک کرده و با ایران در این زمینه همکاری کنیم.

    او با تأکید بر نقش مهم گفتگوهای دوجانبه تجار گفت: وظیفه ما باز کردن درهای تجارت برای هر دو کشور است هرچند پیشرفت‌های روابط ما متأثر از روابط سیاسی است، مطمئن هستم در این گفتگوهای تجاری پایه اول روابط گسترده تجاری گذاشته می‌شود.

    صنعت، علم و انتقال تکنولوژی؛ زمینه‌های همکاری ایران و کرواسی

    وزیر کار و امور بازنشستگی کرواسی با اشاره به روابط و دیدارهای سیاسی دو طرف گفت: سفر سال گذشته رئیس جمهور ما به ایران نشان‌دهنده حمایت ما از دکتر روحانی رئیس جمهور  است و  همچنین علاقه کرواسی برای همکاری  با ایران را نشان می‌دهد.

    پاوویچ افزود: ظرفیت‌های زیادی برای توسعه روابط ایران و کرواسی وجود دارد و اولین قدم‌ها برای حضور یکی از اعضای اتحادیه اروپا در ایران برداشته‌شده است.

    وزیر کار  و امور بازنشستگی کرواسی همچنین گفت: کرواسی می‌تواند در بخش صنعت، علم و انتقال تکنولوژی با ایران همکاری کند و ما تلاش می‌کنیم این امر تسریع شود.

    پاوویچ در مورد تبادلات علمی هم گفت: من علاقه‌مندم تا هیاتی علمی از ایران از کرواسی بازدید کنند و بتوانیم در این زمینه با ایرانی‌ها ارتباط برقرار کنیم.

    روابط اقتصادی خوب می‌تواند شرایط سیاسی را هم بهبود بخشد

    سفیر ایران در زاگرب هم در ابتدای سخنانش با اشاره به امضای برجام میان ایران و شش کشور گفت: پس از برجام شرایط خوبی پدید آمده و کشورهای مختلف علاقه خود را به همکاری با ایران بیشتر از پیش نشان می‌دهند.

    محمدرضا صادق به موقعیت ایران در منطقه اشاره کرد و گفت: جمعیت 80 میلیونی ایران و همچنین جمعیت کشورهای همسایه این کشور، ظرفیت‌های زیادی را برای کرواسی ایجاد می‌کند.

    صادق بر تأثیر روابط اقتصادی بر سیاست تأکید کرد و گفت: روابط اقتصادی خوب می‌تواند شرایط سیاسی را هم خوب کند.

    او افزود: کرواسی به‌عنوان بیشت و هشتمین عضو اتحادیه اروپا این امکان را دارد که در پرتو برقراری ارتباطات خوب و سازنده سیاسی بتواند رابطه اقتصادی خوبی با ایران برقرار کند.

    سفیر ایران در زاگرب تأکید کرد: ما باید کمک کنیم موتور محرکه اقتصاد ما بیش از گذشته روشن شود و من هم با تمام انرژی در خدمت توسعه این روابط هستم و یکی از مأموریت‌های مهم سفارت کرواسی همین موضوع است.

    برچسب ها