عصر خودرو

بعد از حذف دلار از قراردادهای نفتی ؛

چین به دنبال قیمت گذاری یوآنی در تمامی بازارهای داخلی است

عصر بازار- بانک مرکزی چین اعلام کرده است که برای کاهش نقش دلار در اقتصاد چین به دنبال آن است تا بعد از حذف دلار از فرآیند قیمت گذاری و خرید و فروش نفت، همین اقدام را برای دیگر محصولات و بازارهای داخلی انجام دهد.

چین به دنبال قیمت گذاری یوآنی در تمامی بازارهای داخلی است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از پایگاه خبری  اقتصاد مقاومتی ، چین به تازگی از قراردادهای جدید نفتی خود رونمایی کرده که در آن دلار از تمامی فرآیندهای قیمت گذاری و خرید و فروش نفت در بازار چین حذف شده است و بر این اساس در بازار نفت چین تنها قیمت گذاری یوآنی برقرار است.

    طبق گفته مقامات چینی این کشور هفت سال در حال بررسی جزئیات و سازوکارهای لازم برای قیمت گذاری یوآنی نفت بوده و بعد از هفت سال تصمیم خود را اجرایی نموده است.

    با اینحال بانک مرکزی چین در اقدامی جدید اعلام کرده است که برای کاهش نقش دلار در اقتصاد چین به دنبال آن است تا بعد از حذف دلار از فرآیند قیمت گذاری و خرید و فروش نفت، همین اقدام را برای دیگر محصولات و بازارهای داخلی انجام دهد.

    بانک مرکزی چین قصد دارد به کلی در تمامی بازارهای قیمت گذاری داخلی از یوآن به جای دلار استفاده گردد و اقدامات لازم برای تحقق این هدف را در دستور کار قرار داده است.

    طبق گفته اقای پن هونگ شن، یکی از مقامات بخش سیاست گذاری پولی در بانک مرکزی چین، این کشور در حال بررسی و نهایی نمودن قانونی با عنوان «قوانین و سازوکارهای قیمت گذاری یوآنی بازار کالاها برای پاسخگویی مناسب به سرمایه گذاران داخلی و خارجی» است.

    در حال حاضر در بسیاری از بازارهای چینی قیمت گذاری کالای مهم و جهانی به طور عمده به دلار آمریکا انجام می شود. اما چین در تلاش است تا با حذف دلار از بازارهای داخلی، قیمت گذاری و خرید و فروش محصولات تنها با یوآن چین انجام شود.

    قیمت گذاری یوآنی محصولات در بازار مزایای زیادی برای چین خواهد داشت. چین می تواند با این اقدام علاوه بر کاهش وابستگی به دلار آمریکا و افزایش قدرت یوآن، در نظام قیمت گذاری جهانی نیز برای خود جایگاه مناسبی ایجاد نماید.

    در واقع چین به دنبال آن است که در گام اول قدرت اثرگذاری دلار آمریکا در بازار داخلی خود را قطع نماید و در ادامه خود نیز در بازارهای قیمت گذاری جهانی اثرگذاری بیشتری داشته باشد.

    برچسب ها