عصر خودرو

صعود نفت در واکنش به احتمال تمدید توافق اوپک

عصر بازار- قیمت‌های نفت روز چهارشنبه پس از این که عراق اعلام کرد اوپک و سایر تولید کنندگان نفت تمدید یا حتی کاهش بیشتر تولید برای مقابله با اشباع عرضه جهانی را بررسی خواهند کرد، افزایش یافت.

صعود نفت در واکنش به احتمال تمدید توافق اوپک
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا 33 سنت یا 0.7 درصد افزایش یافت و به 49.81 دلار در هر بشکه رسید. نفت برنت که قیمت پایه برای بازار جهانی است 23 سنت یا 0.4 درصد صعود کرد و در 55.37 دلار در هر بشکه ایستاد.

    جبار اللعیبی، وزیر نفت عراق، روز سه‌شنبه در یک کنفرانس انرژی در امارات متحده عربی اظهار کرد: در حالی که گزینه‌های مورد بررسی کشورهای اوپک و غیراوپک شامل تمدید توافق کاهش تولید به مدت چند ماه دیگر است، هنوز زود است درباره آنچه که پس از ماه مارس باید انجام گیرد، تصمیم بگیریم.

    به گفت لعیبی، برخی از تولیدکنندگان بر این باورند که توافق کاهش تولید بایستی به مدت سه تا چهار ماه دیگر تمدید شود. سایرین می‌خواهند این توافق تا پایان سال 2018 تمدید شود. در حالی که کشورهایی مانند اکوادور و عراق تصور می‌کنند بایستی یک دور دیگر کاهش انجام بگیرد.

    سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) به همراه روسیه و سایر تولیدکنندگان غیرعضو این سازمان توافق کرده‌اند به منظور مقابله با اشباع عرضه جهانی، تولیدشان را تا مارس سال میلادی آینده حدود 1.8 میلیون بشکه در روز کاهش دهند.

    به گفته جورجی اسلاوف، مدیر تحقیقات در شرکت کارگزاری کالای مارکس اسپکترون، چنین اقداماتی بعید است تاثیر زیادی داشته باشد. تقاضا برای نفت خام عالی نیست و معلوم نیست این وضعیت به این زودی تغییر خواهد کرد یا نه. این شرکت تقاضای قوی‌تر برای نفت خام در سه ماهه چهارم سال 2017 را پیش‌بینی نمی‌کند که به معنای آن است که میزان عرضه باید بیشتر محدود شود، اما این امر آسان نخواهد بود زیرا انتظار می‌رود بهره‌وری دکل‌های نفتی در آمریکا افزایش پیدا کند در نتیجه آنها از همین تعداد دکل نفت بیشتری تولید خواهند کرد.

    بر اساس گزارش رویترز، گروه صنعتی موسسه امریکن پترولیوم روز سه‌شنبه اعلام کرد ذخایر نفت آمریکا هفته گذشته افزایش یافته در حالی که ذخایر بنزین و میعانات کاهش یافته است. ذخایر نفت خام در هفته منتهی به 15 سپتامبر به میزان 1.4 میلیون بشکه افزایش یافت و به 470.3 میلیون بشکه رسید، در حالی که تحلیلگران افزایش 3.5 میلیون بشکه را پیش بینی کرده بودند. ذخایر نفت در کاشینگ اوکلاماها که قطب تحویل نفت است، به میزان 422 هزار بشکه افزایش یافت. آمارهای رسمی درباره ذخایر و فعالیت پالایشگاهی اواخر روز چهارشنبه از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا منتشر می‌شود.

    برچسب ها