عصر خودرو

خودرویی‌ها سردمدار شدند

گزارش ضعیف ۶ صنعت بورسی

عصر بازار: با پایان یافتن نیمه نخست امسال و انتشار گزارش ۶ ماهه شرکتهای بورسی انتظار سهامداران بورسی برای مشاهده عملکرد شرکتها به سر رسید و گزارش عملکرد ضعیف شرکت‌ها در نیمه نخست امسال منتشر شد.

گزارش ضعیف ۶ صنعت بورسی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، این روزها فعالان تالار شیشه‌ای بیش از هر خبر دیگری به گزارش 6 ماهه شرکتها چشم دوختند، گزارشاتی که به دلیل شرایط رکودی حاکم در اقتصاد پیش بینی می شد تا ضعیف باشد اما با انتشار رسمی اطلاعات شرکتها مشخص شد تا برخی شرکتها حتی گزارش های ضعیف تری نسبت به پیش بینی های خود ارائه کردند و با تعدیل های منفی زمینه افت شاخص و ریزش مجدد بورس را فراهم کردند.

    به این ترتیب در حالی شرکتها و صنایع بورسی به طور مستقیم متاثر از وضعیت نامساعد اقتصادی هستند که گزارش های ضعیف منتشر شده توسط آنها و کاهش پیش بینی سود و حتی پیش بینی زیان نیز مهر تاییدی بر مشکلات متعدد صنایع و کمبود نقدینگی شدید آنها زد.

    خودرویی‌ها سردمدار شدند
    اما در میان صنایع 37 گانه ی بورسی صنعت خودرو به عنوان یکی از گروه‌های مورد توجه بازار، در ارائه گزارش بسیار ضعیف سردمدار سایر صنایع بورسی شد و با تعدیل‌های منفی خود مشکلات عمیق این صنعت را نمایان کرد.

    بر این اساس همانطور که اکثر کارشناسان پیش بینی می‌کردند دو شرکت مطرح این گروه یعنی ایران خودرو و سایپا به دلیل مشکلات ناشی از فروش و افزایش ظرفیت انبارها با کاهش و تعدیل منفی مواجه شدند به طوری که شرکت ایران خودرو سود 221 ریالی خود را به 57 ریال کاهش داد و در 6 ماهه اول امسال 23 ریال معادل 40 درصد از پیش بینی خود را محقق کرد.این در حالی است که با توجه به عدم افزایش نرخ های فروش، سود عملیاتی این شرکت از 15 هزار میلیارد ریال به 8.9 هزار میلیارد ریال کاهش یافته و هزینه مالی نیز از 14 هزار میلیارد ریال به 11.4 هزار میلیارد ریال افت کرده است.

    اما شرکت سایپا وضعیت بدتری نسبت به ایران خودرو دارد زیرا این شرکت بر اساس گزارش اخیر سود 4 ریالی هر سهم را به زیان 175 ریال تبدیل کرد و در دوره 6 ماهه، 126 ریال زیان پوشش داد. وضعیت نامناسب این صنعت و تعدیل های منفی ناشی از این است که هزینه‌های این شرکتها افزایش پیدا کرده و در مقابل فروش این شرکتها به دلیل تشکیل کمپین نخریدن خودرو و مشکلات متعدد این صنایع با افت مواجه شده و گزارش نامطلوب 6 ماهه این صنعت را شکل داده است.

    بانکی ها ‌چنگی به دل نزدند
    علاوه بر این گروه خودرویی، گزارش 6 ماهه بانکها نیز چنگی به دل نزد و گرچه این گروه با کاهش پیش بینی سود مواجه نشدند، اما در گزارش اغلب آنها فروش دارایی و املاک به دلیل افزایش هزینه نسبت به درآمدها مشاهده می‌شود.

    دوقلوهای سنگ آهنی هم منفی بودند
    در این میان صنعت استخراج کانه‌های فلزی نیز همانند سایر صنایع بورسی از وضعیت مطلوبی برخوردار نبودند. این شرکتها که در نیمه اول سال با مشکلاتی همچون کاهش قیمت‌های جهانی و افزایش بهره مالکانه معادن رو به رو شدند و از رکود اقتصادی نیز متاثر بودند، گزارش های ناامید کننده‌ای به بازار ارائه کردند و با تعدیل های منفی به خصوص در شرکتهای گل گهر، چادرملو، توسعه معادن روی و معادن بافق مواجه شدند.

    گزارش دوقلوهای سنگ آهنی نشان می دهد که شرکت چادرملو در 6 ماه اول سال ، 7 ریال تعدیل منفی داد و میزان پیش‌بینی سود خود برای سال مالی منتهی به اسفند 1394 از 525 ریال به 518 ریال کاهش داده است. این شرکت همچنین در گزارش 6 ماهه خود پیش بینی فروش خود را نسبت به گزارش قبلی کاهش داده و در مدت 6 ماه تنها توانسته است 1.3 میلیون تن گندله به فروش برساند.

    گزارش 6 ماهه شرکت گل‌گهر نیز نشان می‌دهد که این شرکت معدنی پیش‌بینی سود سال مالی منتهی به 29 اسفند 1394 خود را با تعدیل منفی از 243 ریال به 221 ریال کاهش داده و میزان فروش خود را 10 میلیارد تومان کاهش داده است.

    کاهش پیش‌بینی سود فولادی ها
    و اما شرکتهای فولادی نیز به دلیل کاهش قیمت های جهانی و کاهش میزان فروش در داخل با مشکلاتی مواجه شدند که اثر آن در گزارش‌های 6 ماهه آنها قابل مشاهده است به طوری که شرکت مطرح این گروه یعنی فولاد مبارکه در پیش‌بینی 6 ماهه خود با تعدیل منفی مواجه شده و سود پیش‌بینی شده خود را از 453 ریال به 137 ریال کاهش داده است. ملی مس نیز در گزارش 6 ماهه خود تعدیل منفی اعمال کرده و پیش‌بینی سود 271 ریال را به 153 ریال کاهش داده است و تنها توانسته در این مدت 28 درصد از این پیش‌بینی را پوشش داده است.

    گزارش‌های ضعیف صنعت لاستیک
    بررسی صنعت لاستیک حاکی از تعدیل منفی قابل توجه در این شرکت‌ها به دلیل رکود در بخش خودرو و کاهش بهای تمام شده و همچنین افزایش هزینه های این صنعت است به طوری که لاستیک سهند پیش‌بینی سود خود را از 113 تومان به 68 تومان برای سال منتهی به 29 اسفند 1394 کاهش داده است.

    صنایع غذایی چه کردند؟
    در این میان صنعت مواد غذایی نیز با انتشار گزارش‌های 6 ماهه در برخی شرکتها با تعدیل های مثبت و در برخی با تعدیل های منفی مواجه شده است. این در حالی است که به دلیل تاثیر نگرفتن این صنعت از رکود اقتصادی، این صنعت توانسته است تا گزارش های نسبتا خوبی نسبت به سایر صنایع منتشر کند و 6 ماه اول سال را با پوشش مناسب سود به پایان برساند.

    صنعت شیرین بورس با چشم انداز مثبت
    و اما صنعت شیرین بورس که در سال گذشته با مشکلات متعددی رو به رو شده بود، در 6 ماهه اول امسال به دلیل در نظر گرفتن سهمیه 300 هزار تنی شکر خام برای شرکت‌ها و انتشار خبرهایی مبنی بر افزایش قیمت شکر با افزایش نسبی مواجه شد. با این حال این شرکتها در صورت‌های مالی خود با چشم انداز مثبتی مواجه شدند به طوری که قند اصفهان پیش بینی سود خود را از 196 ریال به 227 ریال افزایش داده است.

    بر اساس این گزارش، محتوای گزارش‌های 6 ماهه شرکتها نشان می‌دهد که رکود فراگیر در بین صنایع بورسی حاکم بوده و اکثر شرکت‌های بورسی با مشکلات عمیقی در خصوص کاهش قیمت و فروش محصولات خود مواجه هستند.

    با این حال بعد از انتشار گزارش‌های 6 ماهه شرکتها و در پیش گرفتن روند نزولی بورس، ریسک ناشی از انتشار این گزارش‌ها کمابیش از بین رفت و چشم سهامداران به موضوعات سیاسی و اقتصادی همچون لغو تحریم‌ها و اجرای بسته اقتصادی دولت و نیز بودجه سال آینده دوخته شد تا شاید تاثیر آن بتواند حداقل در پیش بینی سود سال آینده شرکتها نمایان شود و اندکی وضعیت رکودی بورس را بهبود بخشد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها