عصر خودرو

بانک‌های ایران و کرواسی به دنبال ایجاد رابطه کارگزاری

عصر بازار- نمایندگان بانک‌های سپه، پاسارگاد و صنعت‌ومعدن در قالب هیات تجاری اتاق ایران در دیدار با نمایندگان بانک‌های کرواسی به بررسی موانع بانکی بر سر راه مبادلات تجاری دو کشور و راه‌های حل آن پرداختند.

بانک‌های ایران و کرواسی به دنبال ایجاد رابطه کارگزاری
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از اتاق بازرگانی ایران، رئیس هیات مدیره بانک پرایورند زاگرب در این نشست در معرفی این بانک گفت: پرایورند یک بانک تجاری و از شعبه‌های بانک اینتسا سایوپایولو است و حدود 13.5 میلیارد یورو مجموع دارایی‌های آن است که در سال گذشته هم 200 میلیون یورو درآمد داشته است.

    بوزو پارکا در مورد سابقه همکاری این بانک با ایران گفت: قبل از تحریم‌ها با ایران همکاری داشتیم‌ و در تلاش هستیم این همکاری‌ها پس از برجام هم از سر گرفته شود.

    هادی قوامی، نماینده مجلس شورای اسلامی و از اعضای هیات اعزامی به کرواسی با تأکید بر لزوم برقراری رابطه بانکی میان ایران و کرواسی گفت: بعد از برجام ما هم انتظار داریم که ارتباط ما با کشورهای دیگر بیشتر از گذشته باشد و در مورد کرواسی هم باید از همه فرصت‌های پیش رو حداکثر بهره را ببریم.

    این نماینده مجلس افزود: انتظار داریم که تبادلات مالی این کشور با ایران برقرار شود و حجم تجارت خارجی میان دو طرف افزایش یابد.

    حمیدرضا صالحی، نایب‌رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران با اشاره به برجام و لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران گفت: پس از برجام پروژه‌های زیرساختی زیادی مانند راه‌آهن، فرودگاه، نیروگاه برق و خطوط انتقال برق در ایران کلید می‌خورند و ایران ظرفیت 100 میلیارد دلار پروژه سرمایه‌گذاری دارد؛ شرکت‌های کروات هم درصورتی‌که بخواهند در این سرمایه‌گذاری سهمی داشته باشند و همکاری‌های گذشته خود را با ایرانی‌ها از سر بگیرند باید پیش‌قدم شده و برای برقراری ارتباط مالی دوطرفه تلاش کنند.

    بانکداران ایرانی پیشنهاد کردند در مرحله اول رابطه کارگزاری بانکی میان دو طرف ایجاد شود چرا که کارگزاری بانکی راه عملی و ممکن حل مشکلات بانکی است.

    به گفته آنها از نظر قانونی و منطقی هیچ مشکلی برای ارتباط بانکی با ایران نیست و تنها وابستگی بانک‌های اروپایی به بانک‌های آمریکایی در این زمینه تأثیرگذار است.

    رئیس هیات مدیره پرایوند بانک هم دراین‌باره گفت: بعد از این جلسه تلاش بیشتری می‌کنیم. ما هم به دنبال آن هستیم که بار دیگر روابط بانکی میان کرواسی و ایران شکل بگیرد.  بااین‌حال اگر پروژه‌ای آماده سرمایه‌گذاری باشد ما می‌توانیم به‌صورت غیرمستقیم هم به آن پروژه کمک کنیم.

    پارکا گفت: من به حل مشکلات بانکی بسیار خوش‌بین هستم و فکر می‌کنم خیلی زود بتوانیم در این زمینه قدم‌های خوبی برداریم.

    برچسب ها