عصر خودرو

میعانات گازی در صدر فهرست کالاهای صادراتی؛

کاهش ۵درصدی صادرات در ۵ماهه نخست سال

عصر بازار- بر اساس آمارهای تجارت خارجی کشور،در حالی که در ۵ ماه نخست سال همچنان فرآورده های نفتی وگازی در صدر اقلام صادراتی کشور قرار دارند، مجموع ارزش ارزی کل محصولات صادراتی نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۵ درصد کاهش پیدا کرده است.

کاهش ۵درصدی صادرات در ۵ماهه نخست سال
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از اقتصاد آنلاین، بر مبنای آمارهای تجارت خارجی، میعانات گازی همچنان در صدر فهرست کالاهای صادراتی کشور قرار دارد و در 5 ماه گذشته  7.4 میلیون تن به ارزش 2.9 میلیارد دلار از این محصول به کشورهای مختلف صادر شده است.

    در رده‌های بعدی نیز محصولات پتروشیمی از قبیل پلی اتیلن با 546 هزار تن و به ارزش 651 میلیون دلار و متانول به وزن 1.7 میلیون تن به ارزش 500 میلیون دلار  قرار دارند.

    همچنین در گروه گازهای مایع شده نیز پروپان با وزن 1.4 میلیون تن و ارزش 576 میلیون دلار در رده سوم قرار گرفته است.

    بر اساس جدول گمرک ایران، در میان فهرست 15 کالای نخست صادراتی کشور، اقلامی همچون سنگ آهن از گروه معدنی، بوتان مایع شده گازهای نفتی، اتیلن و پلی اتیلن از محصولات پتروشیمی نیز دیده می‌شود.

    مجموع ارزش ارزی این 15 قلم کالا 8.4 میلیارد دلار و وزن آنها 26 میلیون تن می‌باشد. این در حالی است که در 5 ماهه نخست سال قبل ارزش ارزی 15 قلم کالای نخست 7.7 میلیارد دلار بوده  و به این ترتیب خام فروشی نسبت به سال قبل حدود 9.1 درصد افزایش پیدا کرده است.

    این در حالی است که رشد کل  صادرات کشور در مدت ذکر شده با رقم 17 میلیون دلار نسبت به سال قبل حدود 5 درصد کاهش یافته است.

    برچسب ها