عصر خودرو

با نگاهی به فاکتورهای موثر بر بازار پیش‌بینی می‌شود؛

دوسناریوی قیمتی در بازار پلیمرها

عصر بازار- روز گذشته محصولات پلیمری در تالار نقره‌ای در شرایطی عرضه شد که یکشنبه جاری محصولات پایه روندی با ثبات با جرقه‌های رشد قیمتی را تجربه کردند. این در حالی است که برخی از گروه‌های پلی‌استایرنی از این هفته وارد فاز نزولی شده‌اند

دوسناریوی قیمتی در بازار پلیمرها
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد،شاخص دلار در فرمول قیمت‌گذاری با افزایش 4/ 0 درصدی نسبت به هفته ما قبل رو‌به‌رو بوده است که تاثیر این افزایش را در قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی شاهدیم. علاوه بر این موضوع طی هفته گذشته نفت خام آمریکا با افزایش 72/ 4درصدی همراه بوده و این در حالی است که شاخص برنت هم رشدی 5/ 3 درصدی را تجربه کرده است.

    با توجه به اینکه نفتا از مشتقات این کالای استراتژیک بوده این محصول هم با رشد 22/ 1 درصدی نسبت به هفته قبل کار خود را ادامه می‌دهد. درخصوص قیمت محصولات پلیمری در هفته آینده دو سناریو وجود دارد؛ سناریوی اول حاکی از آن است که با توجه به رشد اخیر قیمت نفت و نفتا قیمت محصولات پلیمری به سقف خود رسیده و نمی‌توان شاهد افزایش‌های چشمگیری درخصوص قیمت این محصولات باشیم. در کنار این موضوع می‌توان به این نکته توجه کرد که با افزایش قیمت محصولات، تقاضا رفته رفته کم می‌شود و انتظار می‌رود که متقاضیان، مقدار کمتری محصول را برای واحد‌های تولیدی خود درخواست کنند و این عامل هم خود به خود باعث کاهش قیمت‌ها خواهد شد. سناریوی دوم از تکانه رشد تقاضا و عقب‌نشینی توفان هاروی حکایت دارد و بر این اصل استوار است که با عقب‌نشینی توفان هاروی تقاضای جهانی برای محصولات پلیمری بیشتر می‌شود و این امر عاملی است که باعث رشد قیمت‌های جهانی این محصولات شده و باید انتظار افزایش قیمت‌ها را در بازار داخل هم داشته باشیم. با توجه به این دو سناریو، روندی باثبات با جرقه‌های مثبت را طی هفته آینده برای محصولات پلیمری پیش‌بینی می‌کنیم.

    در این بین رشد قیمت‌های پایه در بورس کالا در شرایطی است که بازار آزاد چندان هم با این رشد نرخ همراهی نکرده و نرخ‌های بالای فعلی تاکنون موجب عقب‌نشینی بسیاری از خریداران شده است. افزایش حجم خرید پلیمرها در بورس کالا که بسیاری از این مبادلات با احتمال واسطه‌گری و سفته‌بازی رو‌به‌رو بوده که به دلیل بالابودن موجودی انبارها در بازار آزاد، شاهد حفظ جانب احتیاط و عدم رشد جدی قیمت‌ها بودیم. افزایش نسبی قیمت‌ها در هفته‌های اخیر در بازار آزاد اگرچه شتاب رشد قیمتی در روزهای اخیر کاهش محسوسی پیدا کرده و نشان‌دهنده کاهش تقاضای واقعی در این بازار است. اتمام زمان تولید برای بسیاری از محصولات پتروشیمی همچون ظروف یکبار مصرف برای مصرف در اعیاد مذهبی و بازگشت حجاج در شرایطی که هنوز هم تولید برای فروش در ماه محرم کم و بیش ادامه دارد؛ اگرچه بخش بزرگی از فرآیند تولید در کل کشور صورت گرفته و به پایان رسیده است.افزایش نسبی قیمت‌ها در بازارهای جهانی در کنار توفان‌های مداوم در آمریکا هنوز هم از پتانسیلی نسبی برای تداوم رشد قیمت‌ها برخوردار بوده و نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است.

    برچسب ها