عصر خودرو

شاخص فرابورس در اوج تاریخی

عصر بازار- شاخص کل فرابورس طی معاملات روز گذشته در ادامه روند صعودی خود با رشد چشمگیر ۶/ ۵ واحدی همراه شد.

شاخص فرابورس در اوج تاریخی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۳:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، همگام با روند رو به رشد بورس تهران در روزهای اخیر، فرابورس نیز با افزایش 6/ 0 درصدی شاخص، در سطح 6/ 957 واحد قرار گرفت. با احتساب رشد دیروز، نماگر فرابورس با بازدهی حدود 9 درصدی(نسبت به ابتدای سال) در اوج تاریخی خود ایستاد. در جریان معاملات دیروز فرابورس حدود 272 میلیون ورقه بهادار به ارزش بیش از 342 میلیارد تومان در میان معامله‌گران دست به دست شد. بررسی تحولات روز گذشته بازارهای چندگانه فرابورس نشان می‌دهد در حالی حدود 70 درصد (بیش از 234 میلیارد تومان) ارزش کل معاملات این بازارها به دادوستد اسناد خزانه اسلامی اختصاص یافت که شاهد ورود یک نماد دیگر از «سخاب»ها بودیم.

    «سخاب6» در تابلوی معاملات

    چنانکه اشاره رفت، دیروز، در ادامه عرضه اولیه‌های چند روز اخیر، عرضه یک مرحله دیگر از اسناد خزانه اسلامی بانکی با نماد «سخاب6» در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس انجام یافت و جان تازه‌ای به بازار بدهی بخشید. به این ترتیب، بازیگران بازار سهام، روز گذشته شاهد دست به دست شدن نزدیک 2 میلیون و 500 هزار ورقه اسناد خزانه در 718 نوبت معاملاتی بودند که از این میزان، خریدوفروش حدود 630 هزار ورقه به نماد تازه‌وارد «سخاب6» اختصاص یافت. چنان‌که در گزارش‌های پیشین نیز اشاره شد، برخی فعالان بازار ورود اوراق خزانه اسلامی جدید موسوم به «سخاب» به فرابورس را عامل افزایش نرخ سود بدون ریسک می‌دانستند و با این تصور، بازار بدهی را به‌عنوان بازار رقیب سهام می‌پنداشتند. این در حالی است که به رغم انتظار بسیاری از این فعالان، با حضور نمادهای جدید «سخاب4» و «سخاب6» به بازار، نه تنها نرخ سود در این بازار افزایش نیافت که شاهد کاهش نرخ سود موثر این اوراق بودیم. بر این اساس نرخ سود موثر «سخاب4» در زمان عرضه اولیه در 3/ 18 درصد رقم خورد که نسبت به نرخ «سخاب»های قبلی کاهش داشته است. دیروز نیز نرخ سود موثر «سخاب6» در زمان عرضه اولیه رقم 4/ 17 درصد را تجربه کرد. در ادامه معاملات، «سخاب6» با نرخ سود موثر 7/ 18 درصد به کار خود پایان داد که نسبت به نرخ نخستین «سخاب»ها رقم کمتری را ثبت کرده است.

     

    جزئیات معاملات دیروز

    در جریان معاملات روز سه‌شنبه، نماد معاملاتی شرکت پتروشیمی زاگرس با حمایت حدود سه واحدی، بیشترین تاثیر فزاینده را در محاسبه شاخص فرابورس داشت. همچنین نماد معاملاتی شرکت‌های سهامی ذوب آهن اصفهان و پالایش نفت شاوان بیش از دو واحد در ارتقای «آیفکس» اثر داشتند که پس از نماد «زاگرس» بیشترین حمایت از شاخص کل را رقم زدند. با توجه به اثرگذاری بالای نماد «زاگرس» به نظر می‌رسد که افزایش قیمت متانول تا سطوح بالای 360 دلار و همچنین خیز دلار به سمت کانال چهار هزار تومانی از جمله عواملی است که سبب شده نماد پتروشیمی زاگرس سبز‌پوش شود و صعود خود در این روزها را تداوم بخشد. از دیگر سو، پایداری قیمت فلزات در بازارهای جهانی و تاثیر آن بر اکثر نمادهای گروه فلزی در بازار سهام ایران سبب شد تا نماد معاملاتی شرکت سهامی ذوب آهن با اقبال سهامداران رو‌به‌رو شود. احتمال خروج ذوب‌آهن از زیان عملیاتی با اجرای پروژه ریل‌سازی از دیگر محرک‌های رشد قیمت سهام «ذوب» در روز گذشته بود.

    از سوی دیگر، در میان نمادهای اثرگذار بر شاخص کل، نماد معاملاتی شرکت‌های تولید نیروی برق دماوند، هلدینگ صنایع معدنی و پتروشیمی مارون بود که در مجموع حدود 5/ 1 واحد از شاخص فرابورس کاستند. بیشترین حجم و ارزش معاملات دیروز شرکت‌های فرابورس به ترتیب با رقم تقریبی 52 میلیون سهم و به ارزش 4 میلیارد و 800 میلیون تومان به نماد معاملاتی سهامی ذوب آهن اصفهان تعلق گرفت. روز گذشته در بازار اوراق با درآمد ثابت نیز حدود سه میلیون ورقه بهادار در 966 نوبت معاملاتی دست به دست شد. ارزش معاملات این بازار بیش از 283 میلیارد رقم خورد. بیش از 82 درصد ارزش معاملات این بازار متعلق به اسناد خزانه اسلامی است. نگاهی به تغییر مالکیت دیروز فرابورس حاکی از جابه‌جایی بیش از یک میلیارد و 800 میلیون تومان از پرتفوی اشخاص حقیقی به نفع سهامداران حقوقی بود که در این میان، بیشترین تغییر مالکیت به نفع سهامداران حقوقی در نمادهای آهن و فولاد ارفع و پالایش نفت لاوان صورت گرفت. از سوی دیگر، نماد «ذوب» در صدر نمادها با بیشترین تغییر مالکیت به نفع سهامداران حقیقی قرار گرفت.

    برچسب ها