عصر خودرو

سلطانی‌نژاد مطرح کرد؛

رقم بی سابقه معامله گندم در بورس کالا

طرح قیمت تضمینی، سیاست حمایتی کشاورزان

عصر بازار- مدیرعامل بورس کالای ایران درخصوص نحوه عرضه جوجه یکروزه و استانداردهای لازم جهت عرضه محصولات دیگر، میزان عرضه گندم و جزییات اجرای سیاست قیمت تضمینی محصولات کشاورزی در این بورس توضیحاتی ارائه داد.

رقم بی سابقه معامله گندم در بورس کالا
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از خانه ملت، حامد سلطانی‌نژاد درخصوص عرضه جوجه یک‌روزه در بورس کالا و اثرات آن بر قیمت مرغ، اظهار داشت: جوجه یک روزه جزء نهاده های اصلی تولید دام در کشور است و قیمت جوجه یک روزه اثر مشخصی بر روی قیمت مرغ دارد.

    قالب محصول جوجه یک روزه یک قالب بورسی است

    مدیرعامل بورس کالا با بیان اینکه بازار این محصول یک بازار خاص است و قبل از تولید باید برای فروش آن برنامه ریزی شود چراکه این محصول عمر کوتاه مدتی دارد، گفت: قالب این محصول یک قالب بورسی محسوب می‌شود زیرا در بورس به‌دنبال کالاهایی هستیم که یا دوام زیادی دارند یا اینکه ذاتاً مدت انجام معاملات به صورت بلند مدت و مدت دار باشند که جوجه یک‌روزه نیز به همین شکل است.

    قیمت گذاری در سازوکار اجباری، تصور جیره‌بندی و کمیابی را شکل می‌دهد

    وی با اشاره به اینکه هرگونه تلاطم در قیمت این نهاده تولیدی بر معیشت مردم اثرگذار است از این جهت لازم بود ساز و کاری به ‌منظور کشف قیمت این محصول مهم طراحی شود، اضافه کرد:اگر بخواهیم از فرمول های قیمت‌گذاری استفاده کنیم قطعا موفق نخواهیم بود زیرا قیمتی که در سازوکار اجباری برای این محصول تعیین می‌شود با قیمت حاشیه بازار قطعا متفاوت می‌شود و مشکلاتی را برای تولید کنندگان بوجود می‌آورد و تصور جیره‌بندی شکل می‌گیرد که این محصول کم‌یاب است.

    عرضه کالا در سیستم شفاف تصورات نابجا را از بین می‌برد

    سلطانی‌نژاد ادامه داد:اگر در یک سیستم شفاف کل عرضه این محصول در مقابل تقاضا قرار بگیرد، تصورات نابجا از کمبود و محدودیت‌های قیمتی از بین می رود و قیمت‌های بازار با قیمت‌های مورد معامله در مکانیزم های عرضه و تقاضا تفاوتی نخواهد داشت و خود بازار کشف قیمت را انجام می‌دهد.

    عرضه مستمر در بورس کشف قیمت‌ها را شکل می‌دهد

    مدیرعامل بورس کالا با تاکید بر اینکه خاصیت دیگر این محصول این است که اکثر تولیدکنندگان آن از بخش خصوصی هستند و در واقع قیمت‌گذاری برای بخش خصوصی ممکن نیست و باید یک روش بازاری برای آن در نظر گرفته شود، بیان کرد: اگر بخواهیم محدویت‌هایی را نیز اعمال کنیم مشکلاتی در روند معاملات ایجاد می‌شود، بنابراین باید بازار این محصول یک بازار بدون محدودیت اما شفاف باشد که در بورس کالا این اتفاق افتاده است و با عرضه مستمر در بورس کشف قیمت‌ها صورت می‌گیرد.

    وی گفت: اگر بخواهیم این کشف قیمت نهایت ایده‌آل ما باشد باید کلیه عرضه کنندگان به این بورس بپیوندند هرچند که انجمن تولید کنندگان مرغ به این موضوع کمک کرده‌اند تا این اتفاق محقق شود؛ در عین حال این مسئله کار بسیار سنگینی بود که بخواهیم تعداد زیادی تولید کننده را طی یک مدت کوتاهی پذیرش کنیم و به‌سمت بورسی شدن محصول موضوع را پیش ببریم.

    پذیرش بخش عمده ای از تولیدکنندگان

    سلطانی‌نژاد در خصوص اینکه آیا تعداد جوجه یک‌ روزه عرضه شده در بورس کالا نیاز قابل توجهی از بازار را تامین می‌کند یا خیر، اظهار داشت: کل مقدار جوجه ‌یک روزه معامله شده در بازار بورس کالا از ابتدای سال تا کنون 1میلیون 856هزار و 500قطعه بوده است این تعداد هنوز با عدد مورد نظر ما در بورس کالا فاصه دارد اما با تلاش و همت همه تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه توانستیم که بخش عمده‌ای از تولیدکنندگان را پذیرش کنیم و با پذیرش باقی مانده تولیدکنندگان این کشف قیمت بهتر و موثرتر صورت می‌گیرد.

    عرضه دام زنده در بورس کالا نیازمند استاندارهایی است

    مدیرعامل بورس کالا در ادامه به برنامه بورس کالا درخصوص عرضه گوشت‌قرمز، آبزیان و دام زنده اشاره و اظهار داشت: هرچند ممکن است که در نگاه اول به‌نظر برسد دام یک کالای بورسی نیست اما با نگاه به بورس‌های کالایی در دنیا می‌بینیم بخش عمده‌ای از معاملات آنها را را دام زند و گوشت تشکیل می‌دهد، در بورس برزیل حتی تحویل فیزیکی نیز وجود دارد اما اگر قرار باشد دام در بورس کالا عرضه شود باید یک حداقل‌ها و استاندارهایی داشته باشد.

    وی ادامه داد: این استانداردها به‌صورت مثال سایزهای یک‎سان، گوشت یک‌سان بوده و باید از قبل برنامه‌هایی برای عرضه دام در بورس کالا صورت بگیرد ضمن اینکه بهره‌مندی از تجربیات دیگر کشورها نیز مفید است.

    سلطانی‌نژاد با بیان اینکه معاملات اقلام خوراکی و اقلام مربوط به زندگی انسان در بورس‌ها به‌صورت مدت دار و کاغذی در جریان است، تصریح کرد: این کالاها به دلیل عدم ماندگاری به‌صورت سَلف و یا فوروارد که از قبل انجام می‌شود صورت می‌گیرد، در برخی از بورس‌ها آب پرتقال نیز معامله می‌شود به این صورت که قبل از تولید برنامه ریزی‌های لازم انجام و حتی ممکن است تحویل محصول نیز به‌صورت فیزیکی انجام نشود و فقط بحث کشف قیمت و پوشش ریسک صورت بگیرد.

    معامله حدود 714هزارتن گندم طی سال‌جاری

    مدیرعامل بورس کالا در خصوص آخرین آمار از عرضه گندم در بورس کالا از ابتدای سال جاری تا کنون، اظهار داشت: از ابتدای سال جاری رقمی حدود 714هزار تن گندم در بورس کالا مورد معامله قرارگرفته که این رقم، رقم بی‌سابقه‌ای در بورس است که با همکاری شرکت بازرگانی دولتی ایران و وزارت جهاد کشاورزی تصمیم گرفته شد از ظرفیت بورس برای عرضه این محصول استفاده شود.

    ظرفیت قابل ملاحظه‌ای برای عرضه گندم در بورس وجود دارد

    وی با تاکید بر اینکه از مقدار گندم عرضه شده در بورس کالا حدود 53 هزار تن گندم دروم و 598 هزارتن گندم خوراکی است، بیان کرد: در این میان بیش از 65 هزارتن از این گندم نیز به صادرات اختصاص پیدا کرده و بخشی از آن نیز گندمی بوده که برای ساخت مشتقات گندم در داخل کشور فروخته شده است که نشان می‌دهد محصول کاملا یک محصول بورسی است و ظرفیت قابل ملاحظه‌ای برای عرضه آن در بورس وجود دارد.

    سلطانی‌نژاد ادامه داد: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته حمایت‌ها از این محصول در قالب ساز و کار بورس با همکاری وزارت جهاد کشاورزی صورت می‌گیرد.

    عرضه تضمینی محصولات کشاورزی به کشاورزان آسیب نمی‌رساند

    مدیرعامل بورس کالا در خصوص اینکه آیا عرضه تضمینی برخی محصولات کشاورزی با تغییر قیمت‌ نیازهای کشاورزان برای تولید به کشاورزان آن آسیب نمی‌رساند، اظهار داشت: کشاورزان در بحث خرید مواد اولیه خیلی مشکل ندارند و همان ساز و کار گذشته را دارند و تنها نحوه فروش محصول تغییر می‌کند.

    سیاست قیمت تضمینی از قیمت‌ها حمایت می‌کند

    وی با اشاره به اینکه نحوه فروش محصول در بورس به گونه‌ای نیست که کشاورزان در بورس متضرر شوند، اضافه کرد: وقتی کشاورزان می‌توانند با قیمت‌های بازاری محصول خود را به‌فروش برسانند و دو سوم از پول خود را دریافت کنند قطعا حمایت خوبی از آنها صورت گرفته و سیاست قیمت تضمینی از قیمت‌ها حمایت می‌کند زمانی این حمایت به شکل خرید بوده اما در حال حاضر به‌شکل پرداخت سوبسید مابه‌التفاوت قیمت فروش در یک بازار مبتنی بر عرضه و تقاضا و قیمت حمایتی دولت است.

    به‌سمت کیفی شدن محصولات کشاورزی پیش می‌رویم

    سلطانی‌نژاد با تاکید بر اینکه کشاورز با فروش محصول خود در بورس به مسئله کیفیت توجه می‌کند خاطرنشان کرد: طی سالهای اخیر به‌کیفیت محصولات کشاورزی توجه کرده‌ایم و به‌سمت کیفی شدن محصولات پیش می‌رویم و بهترین معیار برای کیفیت محصول این است که محصولات را بازاری کنیم و بازار با قیمت‌گذاری کیفیت را مشخص کند.

    برچسب ها