عصر خودرو

ورود اروپایی‌ها به بازار ایران:

۴۰ شرکت فرانسوی آماده همکاری

عصر بازار- ۴۰ شرکت بزرگ فرانسوی برای همکاری با ایران در زمینه‌های انرژی، حمل و نقل، خدمات فرودگاهی، امور بانکی و کشاورزی اعلام آمادگی کردند.

۴۰ شرکت فرانسوی آماده همکاری
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، پایگاه اطلاع رسانی دولت در گزارش اعلام کرد: در شرایطی که دولت آمریکا در تلاش است تا با اعمال تحریم های جدید توافق هسته ای را تحت الشعاع قرار دهد 40  شرکت بزرگ فرانسوی بدون توجه به تهدیدهای ترامپ، پای میز مذاکره با فعالان اقتصادی ایران نشسته اند. این شرکت ها بزرگترین انجمن کارفرمایان در فرانسه هستند و  برای همکاری در زمینه های انرژی، حمل و نقل، خدمات فرودگاهی، امور بانکی، کشاورزی وارد ایران شده اند. نایب رییس انجمن کارفرمایان فرانسه هدف از این سفر را همکاری صنعتی بلندمدت  و پایدار  اعلام کرده است.

    رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز می گوید: ایران به دنبال دو برابر کردن حجم مبادلات تجاری ایران و فرانسه است. شافعی معتقد است پس از سفرهای متعدد هیات اقتصادی ایران و فرانسه، اکنون سفرها، حالت های اکتشافی را پشت سر گذاشته و وارد مرحله عملیاتی شده اند. از سویی دیگر در جریان این سفر وام 70 میلیون یورویی نیز از سوی وزیر اقتصاد فرانسه به ایران اعطا شده است.

    وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اعطای این وام و با بیان اینکه دوره جدیدی از اعطای اعتبارات مالی بین فرانسه و ایران شروع شده است گفت: دو کشور به دنبال ارتباطات بلندمدت هستند و این تصمیم علامتی است به بازار ایران که ورود اروپایی‌ها به ایران موقت نیست و فقط قصد فروش ندارند. فعالان اقتصادی با اشاره به حضور دبیر دولت فرانسه در امور اتحادیه اروپا در تهران معتقدند ایران و این اتحادیه در تداوم اجرای برجام با یکدیگر هم نظر هستند و به گفته آنها این سفر سیگنال مثبت اروپایی ها برای همکاری بلندمدت و حضور پایدار در بازار ایران است.

    در حال حاضر حجم تجارت ایران ٢ میلیارد و ٤۰۰ هزار دلار است و قرار است این میزان تا سال آینده به حدود پنج میلیارد دلار برسد. غلامحسین شافعی، رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در همایش تجاری ایران و فرانسه که امروز در اتاق ایران برگزار شد اعلام کرد دو کشور قصد دارند حجم مبادلات را در سال آینده به دو برابر افزایش دهند. شافعی در این همایش تاکید کرد که افزایش حجم مبادلات تجاری دو کشور، مستلزم رفع موانع بانکی، مشکلات گمرکی، ترانزیتی و ارایه تسهیلات پیرامون صدور روادید است. وی اظهار امیدواری کرد که با رفع موانع تجاری موجود، بتوانیم بستری مناسب برای گسترش تعامل دو کشور و توسعه همکاری های تجاری- اقتصادی دو کشور پدید آوریم.

    قرارها وارد مرحله عملیاتی شد

    شافعی با بیان اینکه پس از سفرهای متعدد هیات اقتصادی ایران و فرانسه، اکنون سفرها حالت های اکتشافی را پشت سر گذاشته و وارد مرحله عملیاتی شده اند گفت: ایران و فرانسه از دیرباز دارای روابط ژرف و مستحکم بوده اند که در دهه اخیر، تحت تاثیر عوامل مختلف سیاسی و موضوع هسته ای قرار گرفت؛ با توجه به شرایط ایجاد شده در ساختار اقتصادی ایران، از سال ٢۰١٥ میلادی همکاری های اقتصادی ایران و فرانسه افزایش چشمگیری داشت و رو به گسترش است.

    شرکت های فرانسوی حاضر در این همایش در زمینه های انرژی، حمل و نقل و زیرساخت، خدمات فرودگاهی، امور بانکی، کشاورزی و ... فعال هستند. تیبو دوسیلگی، نایب رییس انجمن کارفرمایان فرانسه در این همایش اعلام کرد: شرکت های فرانسوی فقط برای تجارت و به دست آوردن سهم بیشتر در بازار به ایران نمی آیند، بلکه با توجه به فرهنگ صنعتی مشترک دو کشور، به دنبال همکاری های صنعتی بلندمدت در ایران هستند. وی به قراردادهای امضا شده توسط شرکت های رنو، پژو و توتال فرانسه با طرف های ایرانی اشاره کرد و افزود: در هفته های آینده نیز شاهد گسترش همکاری های اقتصادی دو کشور خواهیم بود.

    نایب رییس انجمن کارفرمایان فرانسه تاکید کرد: باید با شرایط نامناسب سیاسی که بی اعتمادی های را ایجاد می کند مقابله و بر روی همکاری های بیشتر اصرار داشته باشیم. وی هدف از حضور هیات اقتصادی فرانسوی به ایران را شناخت بیشتر در راستای توسعه روابط تجاری دو کشور عنوان کرد.

    وام‌های فرانسوی در راه ایران

    از سویی دیگر لوموئن، دبیر دولت فرانسه در امور اتحادیه اروپا و امورخارجه این کشور نیز روز گذشته در دیداری با وزیر راه و شهرسازی ایران بار دیگر اعلام کرد که فرانسه نسبت به تداوم اجرای برجام تعهدات جدی دارد و حتی در کنار ادامه فروش هواپیما آماده است تسهیلات مالی جدیدی نیز در اختیار ایران قرار دهد.

    وی که روز گذشته سند اعطای وام 70 میلیون یورویی به ایران با امضای وزیر اقتصاد فرانسه را به همراه آورده بود، اظهارداشت: فرانسه معتقد است که تعهد کامل خود به مقامات ایرانی را باید بار دیگر مورد تاکید قرار دهد و دبیر دولت فرانسه حامل این پیام است که پاریس برای پیشبرد تمام پروژه‌های ریلی، هوایی و بندری ایران آمادگی کامل دارد.

    عباس آخوندی نیز در جلسه مشترک خود با مدیران 14 شرکت فرانسوی به تشریح پروژه‌های عمرانی اولویت دار ایران پرداخت و در عین حال خبر داد که در آستانه تفاهمی مشخص با دولت فرانسه بر سر تامین مالی پروژه‌ها هستیم.

    وی از پیشنهاد اعطای اعتبار 70 میلیون یورویی فرانسه به ایران خبر داد و گفت: اکنون نامه‌ امضا شده این وام از سوی وزیر اقتصاد فرانسه خانم بورن، توسط آقای ژان باتیست لوموئن دبیر دولت فرانسه در امور اتحادیه اروپا و امور خارجه این کشور به ایران آورده شده است که به عنوان آغاز یک دورهٔ جدیدی از جهت اعطای اعتبارات مالی بین فرانسه و ایران خواهد بود.

    نوسازی ناوگان هوایی و زمینی

    وی به تشریح حوزه‌های مورد اولویت ایران پرداخت و از حوزه هوایی به عنوان نخستین اولویت برای نوسازی خبر داد و گفت: درحوزه هوایی اعم از فرودگاه، هواپیما، موتور و تمام بیزینس‌های مرتبط با صنعت هوانوردی به دنبال نوسازی و ارتقای سیستم‌ها هستیم. حوزه دوم که به شدت برای ما مهم است بحث ریل است که خوشبختانه شرکت‌های فرانسوی اکنون با مقامات ریلی ما مذاکرات مستقیمی را دارند.

    وزیر راه و شهرسازی نوسازی ناوگان و ارتقای فناوری و سطح تکنولوژی اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه سرمایه‌گذاری در ریل یک سرمایه‌گذاری سبز است و با کنفرانس پاریس همراستا است فرانسه می‌تواند به کمک ایران بیاید؛ ما هدف بسیار بزرگی مبنی بر افزایش سهم حمل و نقل ریلی از بار به 30 درصد و از مسافر به 20 درصد داریم و به همین خاطر نیازمند حجم سرمایه گذاری زیادی در شبکه را آهن و  در بخش نوسازی واگن هستیم. ما بسیار علاقه مند هستیم با دولت فرانسه در خصوص چند پروژه مشخص به تفاهم برسیم و اعلام حمایت دولت فرانسه را از این پروژه‌ها داشته باشیم.

    آخوندی حمل و نقل حومه‌ای و حمل و نقل ریلی اطراف تهران و همچنین ریل پایه کردن بندر امام و شهید رجایی را از جمله پروژه‌های مشخصی دانست که ‌می‌توان با کمک فرانسه آغاز کرد و گفت: برقی‌کردن برخی محورهای مهم شبکه حمل و نقل ایران و همچنین راه آهن تهران - تبریز نیز دیگر پروژه مهمی است که علاقه مندیم از جهت پشتیبانی مالی با دولت فرانسه دراین خصوص مذاکرات مشخصی را داشته باشیم.

    برچسب ها