عصر خودرو

در ماه اوت انجام شد؛

۳۲ میلیون و ۷۵۵ هزار بشکه نفت تولید روزانه سبد اوپک

عصر بازار- اوپک در ماه اوت (مرداد- شهریورماه) ۳۲ میلیون و ۷۵۵ هزار بشکه نفت در روز تولید کرده است که ۲۵۵ هزار بشکه بیشتر از تعهد این سازمان بر اساس توافق ۳۰ نوامبر ۲۰۱۶( ۱۰ آذرماه ۹۵) بوده است.

۳۲ میلیون و ۷۵۵ هزار بشکه نفت تولید روزانه سبد اوپک
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر ،گزارش منابع ثانویه از تولید کشورهای عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) حاکی از آن است که 14 عضو اوپک در ماه اوت 32 میلیون و 755 هزار بشکه در روز نفت تولید کردند.

    عربستان با تولید 10 میلیون و 22 هزار بشکه در روز بزرگترین تولید کننده نفت اوپک است و پس از آن عراق و ایران قرار دارند که به ترتیب با تولید 4 میلیون و 448 هزار و 3 میلیون 828 هزار بشکه نفت در جایگاه دوم و سوم قرار دارند.

    کویت، نیجریه، آنگولا و الجزایر در جایگاه چهارم تا هفتم تولید کنندگان نفت اوپک قرار دارند که به ترتیب 2 میلیون و 702، یک میلیون و 861، یک میلیون و 646 و یک میلیون و 65 هزار بشکه در روز تولید می کنند.

    اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در نشست 30 نوامبر 2016 (10 آذرماه 95) تصمیم گرفتند میزان تولید خود را به سطح 32 میلیون و 500 هزار بشکه در روز برسانند و این به معنای کاستن روزانه یک میلیون و 200 هزار بشکه از تولید است.

    10 روز پس از نشست وزیران نفت و انرژی اوپک، تولیدکنندگان عضو اوپک و غیراوپک در وین گرد هم آمدند و بر سر کاهش حدود 600 هزار بشکه‌ای از سوی کشورهای غیرعضو اوپک نیز توافق کردند، روسیه با تعهد کاهش روزانه 300 هزار بشکه‌ای، بزرگترین تولید کننده غیرعضو اوپک است.

    توافق کشورهای عضو و غیرعضو اوپک از ژانویه 2017 اجرایی شد و در نشست 172 این سازمان، وزیران نفت و انرژی اوپک بار دیگر تصمیم گرفتند توافق اوپک تا مارس 2018 تمدید شود و پس از آن کشورهای غیرعضو اوپک در نشستی مشترک با اعضای این سازمان دوباره متعهد به مشارکت در برنامه جهانی کاهش عرضه شدند.

     پلاتس (Platts)، آرگوس (Argus)، هفته نامه Petroleum Intelligence Weekly، اتحادیه پژوهش انرژی کمبریج (Cambridge Energy Research Associates)، آژانس بین المللی انرژی (International Energ Agency) و اداره اطلاعات انرژی آمریکا (Energy Information Administration) 6 منبع اصلی منابع ثانویه هستند.

    2 منبع نخست، از موسسه‎هایی هستند که آمارهای ادواری در باره نفت و دیگر فرآورده‌ها و محصولات را منتشر می‌کنند. پلاتس، قدیمی‌ترین موسسه فعال در این حوزه است که از سال 1909 فعالیت می‌کند. Energy Intelligence، موسسه‌ای است که منبع سوم را منتشر می‌کند و CERA، چهارمین منبع، زیرمجموعه IHS است. IHS یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین مراجع اطلاعات در حوزه انرژی، حمل‌ونقل، مواد شیمیایی و ... به شمار می‌رود. آژانس بین‌المللی انرژی و اداره اطلاعات انرژی آمریکا هم نیاز به معرفی چندانی ندارند؛ اولی بیش از چهار دهه پیش با محوریت کشورهای واردکننده نفت تشکیل شد و دومی مرجع موثق، به‌روز و دقیقی از آمارهای انرژی همه کشورهای دنیاست.

    آمارهای منابع ثانویه درباره تولید نفت کشورهای عضو اوپک همواره با آمارهایی که کشورهای عضو در گزارش‎های مستقیم خود به دبیرخانه اوپک ارسال می کنند، اختلاف دارد.

    برچسب ها