عصر خودرو

تهدید‌های اقتصادی و سیاسی دلار آمریکا در سطح بین‌الملل

عصر بازار- آمریکا از لحاظ اقتصادی در شرایط پیچیده ای قرار نگرفته است.اگر در وهله اول سایه تهدیدات سیاسی و در وهله دوم سایه تهدیدات اقتصادی آمریکا کم رنگ تر شود، احتمال ادامه دار بودن روند صعودی حرکت شاخص دلار تا انتهای سال ۲۰۱۷ وجود خواهد داشت.

تهدید‌های اقتصادی و سیاسی دلار آمریکا در سطح بین‌الملل
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از خبرآنلاین، در جهان،بانک های مرکزی کشورها به عنوان متولیان اصلی سیاستهای پولی به شمار می روند. بانک های مرکزی به وسیله اعمال سیاستهای مختلف پولی موجب قوی شدن و یا ضعیف شدن ارز کشورهای خود می شوند و معمولا قدرت اقتصادی در کشورهای صنعتی و توسعه یافته نه در دست سیاسیون، بلکه در دست سرپرستان بانک های مرکزی آن کشورها است.

    اما زمانی که دولت های ناکارآمد در راس قدرت قرار گیرند و سایه ناهنجاری های سیاسی و تصمیمات غلط کشور داری بر اقتصاد کشورها سایه بیاندازد، نه تنها سیاست، اثرات مخرب طولانی مدتی بر اقتصاد به جا خواهد گذاشت، بلکه موجب تغییر نگرش فعالان بازار های مالی در مورد  چشم انداز اقتصادی یک کشور می شود و اثر مستقیم بر تقاضای ارز آن کشور در سطح بین المللی خواهد داشت. زیرا تقاضا برای داشتن ارز آن کشور در سطح بین المللی کم می شود و ریسک های مختلف، جذابیت نگهداشتن ارز آن کشور را به شدت پایین می آورد.
      حضور ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا یک مثال بارز در مورد تاثیر منفی سیاست بر اقتصاد یک کشور است.
    در این مطلب بیشتر سعی در بررسی تهدیدهایی که به تضعیف بیشتر دلار آمریکا در سطح بین الملل کمک خواهد کرد می پردازیم. به همین دلیل این تهدیدات را از 2 منظر نگاه می کنیم.

    1  - تهدیدهای اقتصادی
    عدم دستیابی به تورم 2 درصد در بلند مدت و کم شدن سرعت رشد اقتصادی آمریکا

    کاهش سرعت سیاستهای انقباضی ( توقف افزایش نرخ بهره و یا حتی اعلام تمایل به کاهش نرخ بهره در دراز مدت )

    ادامه انتشار آمارهای اقتصادی پایین تر از انتظار و ...

    2 - تهدیدات سیاسی
    عدم پذیرش لایحه اصلاح مالیاتی ترامپ از طرف سنای آمریکا

    سر رسید شدن موعد تصویب لایحه بودجه آمریکا و عدم پذیرش افزایش سقف بدهی های دولت آمریکا و  اجرایی شدن تهدید ترامپ به تعطیل کردن دولت آمریکا و اخراج عده ای از کارکنان دولت

    افزایش تعرفه واردات کالا به کشور آمریکا

    عدم موفقیت در افزایش اشتغال زایی در آمریکا

    عدم افزایش بودجه های عمرانی در آمریکا اصرار بر ساخت دیوار مرزی بین آمریکا و مکزیک و استقراض جدید دولت آمریکا

    تشدید بحران بدهی آمریکا ناشی از باز پرداخت سررسید اوراق قرضه تحت نظارت دولت آمریکا

    ادامه تنش های سیاسی و نظامی دولت آمریکا با کشورهای جهان

    ادامه دار بودن درگیری های داخلی ترامپ با اعضای کابینه و سنا و قوی شدن طرح استیضاح ترامپ

    افزایش احتمال عزل جانت یلن ( رئیس فدرال ریزرو آمریکا ) و انتصاب فردی به جای وی که همسو با عقاید ترامپ باشد.

    با توجه به موارد ذکر شده باید پذیرفت که ریسک های سیاسی، عمدتا بخاطر  سیاستهای غلط ترامپ به وجود آمده اند و این ریسک ها سایه سنگین تری در مقایسه با ریسک های اقتصادی بر بدنه اقتصاد آمریکا دارند. تا اینجا در طی این سال ها بانک مرکزی آمریکا همواره با اعمال سیاستهای پولی صحیح باعث شده که اقتصاد آمریکا در سطح بین المللی یک اقتصاد پویا و با ثبات باشد. اما در طرف مقابل پدیده ای به نام ترامپ در مدتی که روی کار آمده است نشان داده که عمدتا تمایل به اتخاذ تصمیمات لحظه ای و غیرقابل پیش بینی دارد، لذا تصمیمات و سیاستهای اتخاذ شده توسط دولت آمریکا بیشتر موجب تزتزل دلار آمریکا در سطح بین الملل شده است و از نگاه بسیاری از تحلیل گران اقتصادی کنترل ریسک های سیاسی آمریکا تا حد بسیار زیادی به قدرت گیری سریع تر دلارآمریکا در سطح بین المللی کمک خواهد کرد.

    در واقع  باید پذیرفت که آمریکا از لحاظ اقتصادی در شرایط پیچیده ای قرار نگرفته است. از همین رو اگر در وهله اول سایه تهدیدات سیاسی و در وهله دوم سایه تهدیدات اقتصادی آمریکا کم رنگ تر شود، احتمال ادامه دار بودن روند صعودی حرکت شاخص دلار تا انتهای سال 2017 وجود خواهد داشت و حتی شاید بتوان پیش بینی کرد که عدد شاخص دلار در انتهای سال 2017 در محدوده 95 قرار گیرد.

    برچسب ها