عصر خودرو

کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

بررسی عوامل رونق بورس در هفته های اخیر؛ از رشد کامودیتی ها تا افزایش سودآوری شرکت ها

عصر بازار- کارشناس بازار سرمایه با تشریح عوامل تاثیرگذار در رشد شاخص بورس، گفت: رشد قیمت کامودیتی ها (مواد پایه و معدنی) در بازارهای جهانی، گزارش های مثبت گروه های بورسی، آمادگی بازار سرمایه برای ورود به رشد، رسیدن قیمت سهام به کف قیمتی و ابلاغ کاهش سود بانکی از جمله عواملی بودند که زمینه رونق بورس و رشد شاخص را در هفته های اخیر فراهم کردند.

بررسی عوامل رونق بورس در هفته های اخیر؛ از رشد کامودیتی ها تا افزایش سودآوری شرکت ها
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، بازار سرمایه در هفته های اخیر، معاملاتی پر رونق را تجربه می کند به طوری که شاخص کل پس از مدت ها توانست وارد کانال 80 هزار واحدی شده و پس از آن مرزهای مقاومت شاخص را یکی پس از دیگری شکسته و رکوردهای جدیدی را به ثبت برساند.

    شاخص کل بورس در سایه رونق معاملات اکنون در مرز کانال 85 هزار واحدی قرار گرفته و به نظر کارشناسان در روزهای آینده رشد بیشتری نیز خواهد داشت.

    رشد بازار سرمایه در هفته های اخیر به حدی رسیده که برخی فعالان بازار سرمایه انتظار دارند، شاخص بورس، رکورد چهار سال پیش خود را شکسته و بار دیگر وارد کانال 89 هزار واحدی شود، که البته برخی این ادعا را بیش از حد خوشبینانه می دانند.

    نگاهی به وضعیت فعالان بازار سرمایه در روزهای اخیر نیز نشان می دهد که شماری از سهامداران که در ماه های گذشته به دلیل رکود در بورس، از این بازار قهر کرده و معاملات خود را متوقف کرده بودند، اکنون در حال بازگشت تدریجی به بازار سرمایه هستند.

    ورود سهامداران جدید می تواند، نقدینگی جدید را به این بازار وارد کرده و ارزش این بازار را بیش از پیش تقویت کند.

    درباره چرایی رشد و رونق بورس در هفته های اخیر، علت های مختلفی بیان می شود که برخی آن را ناشی از ظرفیت های بورس و برخی دیگر ناشی از عوامل تاثیرگزار بیرونی می دانند.

    ایمان مقدسیان، درباره دلایل رشد بورس در هفته های اخیر بیان داشت: عوامل مختلفی در رشد شاخص بورس در هفته های اخیر سهیم بوده اند که از جمله آنها می توان به رشد قیمت مواد معدنی و کامودیتی ها (مواد پایه و معدنی) در بازارهای جهانی اشاره کرد.

    این کارشناس بازار سرمایه افزود: با توجه به این که بورس ایران یک بورس کامودیتی محور است بنابراین هرگونه رشد قیمت این مواد، تاثیر مستقیمی را بر بورس می گذارد.

    وی اضافه کرد: بر این اساس، از زمان رشد قیمت این محصولات در بازارهای جهانی البته با اندکی تاخیر، رشد بازار بورس تهران آغاز شد.

    مقدسیان دلیل دیگر رشد بورس در ماه ها و هفت های اخیر را وضعیت مناسب گروه پالایشی و فراورده های نفتی دانست و بیان داشت: این شرکت ها، گزارش ها و اخبار مثبتی را منتشر کرده اند که باعث شده، علامت های مثبتی به بازار سرمایه منتقل شده و این گروه مورد توجه قرار گیرد.

    این کارشناس بازار سرمایه یادآور شد: بازار اکنون آماده واکنش به تحولات و اخبار مثبت است.

    مقدسیان گفت: علت دیگر بهبود وضعیت بازار بورس، اعلام کاهش سود بانکی و ساماندهی اوراق بدهی «سخاب» است، هر چند که هنوز جنبه های مثبت این اقدام به طور کامل ظاهر نشده است.

    وی افزود: همه این عوامل باعث شدند که انرژی تازه ای به بازار سرمایه تزریق شود و زمینه رشد معاملات را فراهم کند.

    این کارشناس بازار سرمایه با بیان این که بسیاری از سهام برای خرید، جذابیت یافته اند، یادآور شد: بسیاری از سهام به «کف» قیمتی خود رسیده اند که این قیمت ها، سهام را برای خریداران جذاب کرده است.

    مقدسیان با انتقاد از نحوه محاسبه شاخص بورس و تاثیرگذاری بیشتر سهام شرکت های بزرگ بر شاخص، گفت: برخی سهامداران و فعالان بازار سرمایه معتقد هستند که رشد شاخص به علت تاثیر بیشتر سهام شرکت های بزرگ بر شاخص کل بوده است، که این موضوع باعث شده که شرکت های کوچک، آنگونه که انتظار می رود تاثیرگذار نباشند.

    وی افزود: به علت تاثیر زیاد قیمت سهام شرکت های بزرگ بر شاخص بورس، برخی تحلیل گران معتقد هستند که باید به «شاخص هموزن» که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، بیشتر مورد توجه قرار گرفته و با شاخص کل جایگزین شود.

    این کارشناس بازار سرمایه از گروه های فلزی، معدنی، پالایشی و خودرویی به عنوان گروه هایی نام برد که می توانند پیشتاز رشد قیمت ها در بورس باشند.

    مقدسیان درباره چشم انداز بازار سرمایه نیز گفت: با توجه به این که بخش عمده رشد شاخص در هفته های اخیر ناشی از افزایش قیمت کامودیتی ها در بازارهای جهانی وابسته بوده است، بنابراین ادامه رشد شاخص بورس در کوتاه مدت به تداوم رشد قیمت کامودیتی ها بستگی دارد.

    این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: اما برای بلند مدت ارایه گزارش های مثبت شرکت ها و خروج شرکت ها از رکود، می توان، وضعیت صعودی و رشد را پیش بینی کرد.

    برچسب ها