عصر خودرو

همزمان با تقویت قیمت جهانی نفت رخ داد؛

افزایش ۹۰۰ میلیون دلاری درآمد صادراتی پتروشیمی

عصر بازار- تثبیت و تقویت قیمت جهانی نفت در محدوده بشکه ای ۵۰ دلار و بهره برداری از طرح‌های جدید منجر به افزایش حدود ۹۰۰ میلیون دلاری درآمد صادرات محصولات پتروشیمی ایران در پنج ماهه نخست امسال شده است.

افزایش ۹۰۰ میلیون دلاری درآمد صادراتی پتروشیمی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»  به نقل از شرکت ملی پتروشیمی،  همزمان با تقویت قیمت جهانی نفت خام از ابتدای سال 2017 میلادی و به ویژه پس از توافق کشورهای عضو و غیر عضو اوپک بر سر کاهش و مدیریت تولید نفت، درآمد صادرات محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های پلیمری ایران از ابتدای سال 1396 تا پایان مرداد ماه با افزایشی حدود 900 میلیون دلاری نسبت به مدت مشابه پارسال همراه شده است. بر این اساس در کنار تثبیت قیمت نفت ایران در محدوده بشکه‌ای 50 دلار که تاثیر مستقیم بر تقویت و افزایش درآمد صادرات محصولات پتروشیمی کشور داشته، ساخت و راه اندازی طرح‌های جدید پتروشیمی هم یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در افزایش درآمد صادرات پتروشیمی بوده است.

    در طول پنج ماهه نخست امسال حدود 9 میلیون و 198 هزار تن محصول پتروشیمی از ایران به بازارهای جهانی صادر شده که حجم صادرات پتروشیمی کشور در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود 470 هزار تن افزایش یافته است. علاوه بر این در این مدت، حدود چهار میلیارد و 593 میلیون دلار ارزش صادرات پتروشیمی ایران بوده که در مقایسه با پنج ماهه سال گذشته افزایشی حدود 900 میلیون دلاری داشته است.

    رشد شاخص‌های پتروشیمی در طول پنج ماهه نخست امسال صرفا در حوزه صادرات نبود در بخش فروش داخلی محصولات پتروشیمی به منظور تامین نیاز صنایع تکمیلی پتروشیمی هم در این مدت بالغ بر هفت میلیون و 275 هزار تن محصول پتروشیمی عرضه شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال افزایشی حدود 785 هزار تنی داشته است. ارزش محصولات پتروشیمی و پلیمری عرضه شده در بازار داخلی هم در طول پنج ماهه نخست امسال بیش از 14 هزار میلیارد تومان بوده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال حدود سه هزار و 700 میلیارد تومان افزایش نشان می‌دهد.

    ظرفیت فعلی تولید؛ 62 میلیون تن

    در طول پنج ماهه نخست امسال حدود 22 میلیون و 600 هزار تن محصول پتروشیمی در کشور تولید شده که پیش بینی می‌شود با توجه به پایان رسیدن دوره تعمیرات اساسی اکثر واحدهای مجتمع‌های پتروشیمی تا پایان امسال با ثبت یک رکورد جدید تولید محصولات پتروشیمی ایران به حدود 58 تا 56 میلیون تن افزایش یابد. از سوی دیگر برای سال 96 پیش بینی صادرات حدود 23 تا 23.5 میلیون تن محصول پتروشیمی شده که در صورت تثبیت شرایط فعلی قیمت‌ها در بازارهای منطقه‌ای و جهانی برآورد می‌شود که امسال درآمد صادرات پتروشیمی ایران به حدود 11.5 تا 12 میلیارد دلار افزایش یابد.

    در شرایط فعلی ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی ایران حدود 62 میلیون تن بوده که در صورت بهره‌برداری از طرح‌های جدید در دست اجرا همچون فاز سوم پتروشیمی پردیس، مرجان، متانول کاوه، فاز یک پتروشیمی بوشهر و طرح اتیلن پتروشیمی ایلام این ظرفیت امسال افزایشی حدود 10 میلیون تنی را تجربه خواهد کرد.

    برچسب ها