عصر خودرو

نایب رییس خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان تهران :

یکسان سازی نرخ ارز، کمک به صادرات غیر نفتی است

عصر بازار- نایب رییس خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان تهران می گوید، اگرچه کشور در شرایط فعلی همچنان به نفت وابسته است اما دولت دوازدهم تاکید زیادی بر این کاهش وابستگی دارد و برای رسیدن به این هدف تلاش می کند؛ هرچند ساختار اقتصادی ما متاسفانه مانع از شکل گیری تحولات بنیادی است.

یکسان سازی نرخ ارز، کمک به صادرات غیر نفتی است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، سید مرتضی حاجی آقامیری، نایب رییس و عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان تهران افزود: توسعه صادرات غیرنفتی واقعی در بستر بخش خصوصی و جدایی از اتکا به نفت، راهکاری است که برای توسعه پایدار کشور باید طی شود.
    وی در خصوص رشد اقتصادی با احتساب نفت و بدون نفت در کشور هم گفت: در فضای موجود اقتصاد کشور، رشد اقتصادی بدون احتساب نفت به خوبی میسر نیست.
    آقامیری با تاکید بر اینکه باید تلاش کرد منبع درآمدی کشور به تدریج از نفت جدا شود، اظهار داشت: باید به سمت صادرات غیر نفتی واقعی حرکت کرد و منظور از صادرات غیر نفتی واقعی نیز جدا کردن محصولات پتروشیمی و میعانات نفتی از صادرات غیرنفتی است.
    نایب رییس خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان تهران با اشاره به لزوم آماده سازی بسترهای صادرات غیر نفتی در کشور گفت: برای رشد آمار صادرات غیر نفتی در کشور باید بسترهای آن فراهم و به صادرکنندگان کمک شود.
    آقامیری اولین قدم در کمک به افزایش آمار صادرات غیر نفتی را یکسان سازی نرخ ارز دانست و گفت: نباید جلوی فنر نرخ ارز را گرفت چرا که ممانعت از واقعی شدن نرخ ارز کمکی به صادرکنندگان نخواهد کرد.
    وی به بسته حمایتی صادراتی دولت اشاره کرد و اظهار داشت: در این بسته، مبالغ جوایز صادراتی اندک است. علاوه بر این برخی دیون دولت که در دوره های قبل در قالب جوایز صادراتی پرداخت نشده در این بسته دیده نشده است و اگر قرار باشد دولت آن دیون را پرداخت کند، مبلغ زیادی برای جوایز صادراتی باقی نمی ماند.
    به گفته آقامیری،  این بسته در دوره وزارت آقای نعمت زاده آماده شد و تشکل های بخش خصوصی نیز نظرات کارشناسی خود را ارائه کردند.
    نایب رییس خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان تهران ادامه داد: برای آماده سازی ساختار اقتصادی کشور در اولین قدم باید تفکر را نسبت به شرایط اقتصادی و توسعه اقتصادی تغییر داد.
    وی شفافیت، جدایی از اتکا به نفت و توسعه صادرات غیر نفتی واقعی در بستر بخش خصوصی را راهکاری دانست که برای توسعه پایدار کشور باید طی شود و اظهار داشت: در حال حاضر چند مانع جدید و ساختاری برای رسیدن به این هدف وجود دارد و برای رفع این موانع باید تمام ارکان نظام و کشور از دولتی، حاکمیتی و بخش خصوصی به این تغییر اعتقاد راسخ داشته باشند تا کشور به سمت توسعه اقتصادی پایدار حرکت کند.
    آقامیری با تاکید بر اینکه کشور در حوزه های صادرات، ظرفیت های مهمی دارد گفت: صادرات خدمات فنی مهندسی، محصولات دانش بنیاین، خدمات گردشگری و صادرات سنتی از ظرفیت های مهم کشور است. در بخش صادرات سنتی غیر نفتی شامل فرش دستباف، خشکبار و مواردی از این دست متاسفانه بخش قابل توجهی از ظرفیت ها مغفول مانده است. از طرفی بیشترین رشد صادرات در حوزه پتروشیمی است که کاهش سایر موارد را در صادرات پوشش می دهد.
    وی با تاکید بر اینکه باید موانع را برای فعالان اقتصادی صادرات محور برطرف و از این گروه حمایت کرد، گفت: نباید حوزه های صادراتی را تشریفاتی و بی اهمیت بدانیم و باید از ظرفیت های صنایع نوین استفاده کرد. یکی از راهکارها تامین مالی درست و ارزان برای بنگاه های اقتصادی است که می تواند با برنامه ریزی بازار سرمایه و بانک ها اجرایی شود .
    آقامیری، مورد مهم دیگر در این مقوله را یکسان سازی نرخ ارز دانست و گفت: یکسان سازی نرخ ارز هرچند ممکن است سختی ها و تبعات منفی هم داشته باشد اما بسیار مهم است.
    نایب رییس و عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان تهران در ادامه تاکید کرد: باید به زیر ساخت های تولید، برای تولید صادرات محور و با کیفیت توجه ویژه داشت.
    وی افزود: نباید مدام با هزینه کردن برای واردات و به نوعی پرداخت سوبسید به وارد کننده مانع تولید داخلی شد؛ چون واردات بی رویه مانع رشد و فعالیت صادرکننده می شود. ضمن اینکه موضوع مهم دیگر در تجارت خارجی، نقل و انتقال بانکی است و باید مشکلات بین المللی در حوزه نقل و انتقال مالی را برطرف کرد.

    برچسب ها