عصر خودرو

وزیر نفت پاکستان:

«تاپی» جایگزین واردات گاز از ایران نیست

عصر بازار- وزیر نفت پاکستان گفت: تکمیل خط لوله تاپی به علت ناامنی در افغانستان به تأخیر افتاده و این پروژه جایگزین واردات گاز از ایران نیست.

«تاپی» جایگزین واردات گاز از ایران نیست
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، جان کمال وزیر نفت پاکستان در اسلام‌آباد گفت: تکمیل پروژه خط لوله تاپی به علت ناامنی در افغانستان به تأخیر افتاده است.

    وی افزود: در حال حاضر با توجه به اعلام استراتژی تازه آمریکا امنیت افغانستان بیش از گذشته به چالش کشیده شده بنابراین به نظر نمی‌رسد بتوان پروژه تاپی را تکمیل کرد.

    وزیر نفت پاکستان اظهار داشت: تمام کشورهای عضو پروژه تاپی در حال رایزنی برای پیدا کردن راهی هستند تا بتوانند این خط لوله گاز را تکمیل کنند اما تاریخ اجرا و سایر موارد با توجه به اوضاع منطقه تغییر کرده است.

    وی افزود: کشورهای عضو پروژه تاپی فقط برای کارهای مطالعاتی و تحقیقاتی به توافق رسیده‌اند و اما تأمین اعتبار مالی و سایر موارد از جمله اجرای پروژه در افغانستان و پاکستان هنوز مواردی است که درباره آنها اختلاف نظر وجود دارد.

    جان کمال اظهار داشت: هدف این بود که پروژه تاپی در سال 2020 تکمیل شود اما به نظر نمی‌رسد بتوانیم آن را طبق موعد مقرر اجرا کنیم.

    وزیر نفت پاکستان تأکید کرد: قرار بود خط لوله تاپی از مناطق امن افغانستان عبور داده شود اما این اقدام چندان آسان نیست.

    وی افزود: خط لوله تاپی گاز مورد نیاز افغانستان،پاکستان و هند را تأمین می‌کند.

    جان کمال گفت: هیچ پروژه‌ای جایگزین پروژه دیگر نیست و با توجه به نیاز پاکستان به انرژی تاپی جایگزین واردات گاز از ایران نیست.

    وزیر نفت پاکستان تأکید کرد: پروژه واردات گاز از ایران اهمیت زیادی برای پاکستان دارد که هرگز با پروژه تاپی قابل مقایسه نیست.

    وی افزود: پاکستان برای تأمین نیاز انرژی خود از قطر گاز مایع (ال ان جی) دریافت می‌کند اما این موضوع جایگزینی برای واردات گاز از ایران نیست و گذشته از آن نیاز ما فراتر از این است.

    طول خط لوله گاز تاپی 1814 کیلومتر بوده و 214 کیلومتر آن از خاک ترکمنستان، 774 کیلومتر از خاک افغانستان و 826 کیلومتر از خاک پاکستان تا مرزهای کشور هند عبور خواهد کرد.

    ظرفیت انتقال این خط سالانه 33 میلیارد متر مکعب برآورد شده و قرار است تا سال 2019 میلادی به طور کامل به بهره برداری برسد.

    عملیات اجرای خط لوله گاز تاپی هم اکنون در خاک ترکمنستان در حال ادامه است اما اجرای آن در خاک افغانستان و پاکستان هنوز آغاز نشده و تنها کارهای تحقیقاتی و مطالعاتی این طرح در 2 کشور مذکور در دست اجرا است.

    برچسب ها