عصر خودرو

در دیدار سفیر تایلند با رئیس اتاق ایران؛

ضرورت امضای توافق‌نامه تجارت آزاد میان ایران و تایلند

عصر بازار- رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در دیدار با سفیر تایلند در تهران بر ضرورت اجرایی‌ شدن موافقتنامه‌های تجاری دو جانبه و همچنین امضای توافقنامه تجارت آزاد تاکید کرد.

ضرورت امضای توافق‌نامه تجارت آزاد میان ایران و تایلند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اتاق ایران، غلامحسین شافعی در دیدار با «کالایا ویپاتی پومی پراتس» با اشاره به سابقه روابط میان ایران و تایلند، بر نقش بازرگانان دو کشور در تقویت روابط دوجانبه تاکید کرد و افزود: در میان کشورهای منطقه خاور دور، ارتباط ایران با تایلند همیشه خوب و نزدیک بوده است.

    وی با بیان اینکه شیخ احمد قمی یکی از تاجران ایرانی، آغازگر روابط بازرگانی دو کشور بوده است، ادامه داد: باید قبول کنیم که نقش بازرگانان در شروع و توسعه روابط اقتصادی دو کشور بسیار ممتاز بوده است.

    رئیس اتاق ایران با اشاره به سفر سال گذشته رئیس جمهوری ایران به تایلند گفت: در طول سال‌های اخیر ارتباط با تایلند برای ایران اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است و سفر رییس جمهور ایران هم تأییدی بر همین موضوع است.

    شافعی افزود: بعد از آن دیدار هم هیات‌هایی میان بخش‌های خصوصی دو کشور مبادله و مذاکراتی انجام‌شده است اما آنچه هنوز به‌عنوان مشکل در توسعه روابط پابرجا است و بر مبادلات اقتصادی ما تأثیر منفی دارد، موضوع روابط بانکی است که دو طرف باید تلاش کنند مشکلات بانکی از پیش پای تجار برداشته شود.

    وی در مورد زمینه‌های همکاری میان ایران و تایلند گفت: زمینه‌های متنوعی برای همکاری میان دو کشور وجود دارد و ایران و تایلند می‌توانند در زمینه فراورده‌های غذایی، محصولات کشاورزی، گردشگری و صنایع سنگین با یکدیگر همکاری کنند به‌ویژه در زمینه صنعت غذای حلال ظرفیت قابل‌توجهی برای همکاری‌های دوجانبه وجود دارد.

    شافعی همچنین با اشاره به عضویت دو کشور در سازمان‌های منطقه‌ای گفت: تایلند از کشورهای مهم آ. سه. آن و ایران هم از کشورهای محوری اکو است و دو کشور می‌توانند همکاری‌های میان این اکو و آ. سه. آن را  هم گسترش دهند.

    رئیس اتاق ایران با تأکید بر توسعه روابط دو کشور گفت: اتاق ایران از توسعه روابط دو کشور حمایت می‌کند و امیدواریم سفارت تایلند در تهران هم با ایجاد تسهیلات مناسب برای صدور ویزا حمایت‌های لازم را از تجار ایرانی انجام دهد.

    افزایش مبادلات تجاری میان ایران و تایلند

    سفیر تایلند نیز در این دیدار گفت: روابط ایران و تایلند در سطح خوبی قرار دارد اما هنوز جای پیشرفت زیادی وجود دارد و دو کشور ظرفیت‌های خوبی برای توسعه روابط دارند.

    کالایا ویپاتی پومی پراتس با اشاره به سخنان رئیس اتاق در مورد موانع بانکی برای توسعه روابط گفت: انجام امور بانکی بین دو کشور همچنان با مشکلاتی مواجه است اما این وضعیت آینده تغییر خواهد کرد چراکه مبادلات تجاری زیادی میان دو کشور انجام می‌شود.

    پراتس افزود: سال گذشته مبادلات تجاری دو کشور 470 میلیون دلار بود و امسال تاکنون به 570 میلیون دلار رسیده است. می‌توان با تشکیل کمیسیون مشترک میان دو کشور سطح روابط را بیش از این ارتقا داد.

    وی گفت: دیدگاه مقامات تایلند نه حفظ این سطح از روابط بلکه ارتقای روابط است و ما می‌خواهیم مطمئن شویم که موافقت‌نامه تجاری امضاشده میان ایران و تایلند عملی شود؛ همچنین باید باید تلاش کنیم توافق‌نامه تجارت آزاد میان دو کشور امضا شود.

    سفیر تایلند همچنین از هیات ایرانی برای حضور در تایلند دعوت کرد و گفت: این کشور آماده میزبانی از هیات ایرانی در ماه‌های دسامبر تا فوریه است و برنامه‌ریزی‌هایی هم برای این سفر انجام داده است.

    برچسب ها