عصر خودرو

یک کارشناس اقتصادی :

نزول ۷۰ میلیارد دلاری ارزش سرمایه‌ها در بورس

عصر بازار- یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه بازار سرمایه در چهار سال گذشته با کاهش ۷۰ میلیارد دلاری سرمایه گذاری مواجه شده است، گفت: در حال حاضر ۲۰ درصد نماد شرکت های حاضر در بازار سرمایه بسته است.

نزول ۷۰ میلیارد دلاری ارزش سرمایه‌ها در بورس
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایلنا ، حیدر مستخدمین حسینی با بیان اینکه بازده 6.2 درصدی بازار سرمایه در 5 ماه اول امسال نسبت به عملکرد مدت مشابه در سال گذشته است، اظهار داشت: بازده 5 ماه اول بازار سرمایه در مقابل نزول بازده سال های گذشته است و باید توجه داشته باشیم که شاخص بورس در زمان شروع دولت یازدهم بر روی عدد 92 هزار بود و  ارزش بورس در آن سال یک صد و پنجاه میلیارد دلار بوده که امروز به کمتر از 80 میلیارد دلار  رسیده است. به عبارت دیگر در چهار سال معادل 70 میلیارد دلار از سرمایه کسانی که در این بازار سرمایه گذاری کرده بودند، کاهش یافته است.

    وی افزود: این کاهش سرمایه گذاری در بورس نتیجه سیاست گذاری ها در اقتصاد ملی بوده است و اقتصاد در بازار سرمایه برنامه ای را برای تحقق اهداف خود به اجرا نرساند.

    مستخدمین حسینی گفت: اگر می گوییم بازدهی بورس رشد 6.2 درصدی داشته، این بازدهی  را نسبت به سال گذشته ارزیابی کرده اند.

    این کارشناس اقتصادی با اشاره به مشکل بسته ماندن نماد برخی از شرکت های حاضر در بازار سرمایه گفت: در هیچ جای دنیا مانند ایران نماد  20 درصد شرکت های پذیرفته شده در بورس بسته نیست. مفهوم بسته ماندن نماد شرکت ها این است که مردمی که در این بازار سرمایه گذاری کرده اند دسترسی به وجوه نقدینگی خود ندارند.

    مستخدمین حسینی با بیان اینکه بورس نیاز به تحول زیربنایی دارد و باید از بازار سرمایه بین المللی تبعیت کند، ادامه داد: بازار سرمایه باید نماد شرکت ها را در حداقل زمان برای رفع ابهامات بسته نگه دارد نه اینکه برخی از نمادها بیش از یک سال است که بسته مانده اند و سهام شان خرید و فروش نمی شود.

    وی تاکید کرد: اقتصاد ایران باید از بانک محوری خارج و به سمت بورس محوری حرکت کند. باید نقدینگی مورد نیاز برای انجام پروژه ها، از طریق بازار سرمایه تامین شود اما درحال حاضر بورس ایران فاقد چنین مکانیزمی است.

    این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال که گفته می شود، شاخص بورس در دولت دهم به صورت دستکاری شده رشد داشته و در چهار سال گذشته به سمت منطقی شدن فضای سرمایه گذاری پیش رفته است، ادامه داد: این نظر مطلق نیست. دستکاری شاخص بازار سرمایه تخلف محسوب می شود و اگر دستکاری شده باشد چطور ممکن است که مدیر مربوطه در بورس در دولت دهم به جای اینکه پاسخگوی تخلف ها باشد در دولت یازدهم پست مدیریتی در بخش دولتی بگیرد. اگر دولت مدعی بود که بورس دستکاری شده چرا به این موضوع رسیدگی نکرد.

    برچسب ها