عصر خودرو

شیوه جدید تعیین نرخ سکه؛

گواهی سپرده، مرجع تعیین قیمت سکه می‌شود

عصر بازار- یک کارشناس ارشد بازار سرمایه با تشریح جزئیات شیوه جدید تعیین نرخ سکه گفت: گواهی سپرده، مرجع تعیین قیمت سکه می‌شود.

گواهی سپرده، مرجع تعیین قیمت سکه می‌شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر، محسن ایزدی گفت: در اکثر کشورهای جهان، طلا نه تنها به عنوان کالایی زینتی، بلکه به عنوان کالای سرمایه گذاری نیز داد و ستد می شود؛ در حالیکه ایران نیز از این قضیه مستثنی نبوده و علاوه بر آنکه طلا به صورت شمش و مواد اولیه استفاده می شود، به دلیل نقدشوندگی بالا، داد و ستد آن به صورت سکه بهار آزادی نیز از رونق قابل توجهی برخوردار است. بر همین اساس، این امر ضرورت استفاده از ابزارهای مختلف برای تعیین قیمت این کالای ارزشمند و پیش بینی روند آتی آن را پررنگ تر می‌کند.

    این کارشناس ارشد بازار سرمایه افزود: در این راستا در میان ابزارهای مختلف حوزه مالی که قدرت پیش بینی و برآورد قیمت را به ویژه برای آینده در اختیار سرمایه گذاران می گذارد، استفاده از گواهی سپرده سکه طلا است که مدتی است معاملات خود را در بورس آغاز کرده و توانسته پیش از معاملات در سایر بازارها و دیگر ابزارهای مالی موجود، در تعیین قیمت نقش آفرین باشد؛ به نحوی که طی روزهای گذشته، مشاهده شده که گواهی سپرده سکه طلا پیش از اعلام نرخ سکه نقدی توسط اتحادیه رسمی طلا و جواهر و همچنین قبل از آغاز معاملات آتی سکه در بورس کالا، برآوردی از قیمت را به سرمایه گذاران ارایه داده است.

    مزایای صندوق های طلا

    وی در خصوص تعیین قیمت سکه با معامله گواهی سپرده تصریح کرد: استفاده از صندوق های طلا که پرتفویی متشکل از گواهی های سپرده سکه طلا دارند، باعث ایجاد شفافیت بیشتر در معاملات و کشف قیمت عادلانه تر برای طلا می شود؛ از طرفی این صندوق ها مزایایی نسبت به معاملات شخصی دارند؛ استفاده از تحلیل گران خبره و با تجربه، کاهش ریسک از طریق ایجاد تنوع در سرمایه گذاری در قراردادهای آتی، سکه نقدی و سایر فرصت های سرمایه گذاری از جمله این مزایا هستند.

    ایزدی در بیان سایر ویژگی های صندوق های پشتوانه طلا گفت: نقدشوندگی بیشتر واحدهای صندوق نیز، از دیگر مزیت‌های صندوق های طلا است تا برمبنای آن، خریداران در هر زمان که تمایل دارند بتوانند نسبت به نقد کردن آن اقدام کنند؛ ضمن اینکه هزینه معاملاتی پایین تر برای سرمایه گذاران و امکان انباشت ثروت معامله گران خرد و سرمایه گذاری در دارایی هایی با ارزش بیشتر نیز، دیگر ویژگی آنها به شمار می‌رود.

    وی معتقد است که با رشد حجم معاملات صندوق های طلا در بازار و استقبال معامله گران از این صندوق ها، این بازار به کمک گواهی های سپرده سکه طلا می تواند به عنوان مرجع قیمت گذاری شناخته شود.

    گواهی سپرده؛ مرجع قیمت سکه

    وی در پاسخ به اینکه آیا این بازار می تواند به سردمدار و مبنایی برای تعیین قیمت سکه در بازار تبدیل شود، اظهار داشت: هر چه استقبال از این بازار بیشتر شود، حجم معاملات بالاتر رفته و قیمت کشف شده در این بازارها به ارزش ذاتی نزدیک تر می‌شود؛ از طرفی افزایش تعداد صندوق های طلا باعث گردش بیشتر معاملات در این بازار شده و همین امر، نقدینگی را هم در بازار معاملات صندوق و هم در بازارهای دارایی های پایه افزایش می دهد.

    این کارشناس بازار سرمایه افزود: سرمایه گذاری بیشتر این صندوق ها در بازار آتی و سکه نقدی، توجه بیشتر فعالان این بازارها به این صندوق ها را به دنبال خواهد داشت و اگر قیمت های کشف شده در این بازار به ارزش ذاتی طلا نزدیک تر باشد، اطمینان به این بازار افزایش یافته و سرمایه های بیشتری به سمت این بازارها سرازیر خواهد شد و به تبع آن شاهد بازاری پویا به عنوان مرجع قیمت گذاری معاملات طلا خواهیم بود. 

    پیشی گرفتن بازدهی صندوق طلا از شاخص بورس

    ایزدی در تحلیل پیشی گرفتن صندوق سرمایه گذاری به پشتوانه سکه طلا از سکه نقدی و همینطور شاخص کل بورس از نظر میزان بازدهی، اظهار داشت: در صندوق های طلا علاوه بر سرمایه گذاری در بازارهای نقدی و گواهی سپرده سکه طلا، می توان در بازارهای آتی سکه نیز سرمایه گذاری کرد. با توجه به وجود اهرم در این بازارها، مقدار سود و زیان این معاملات از سرمایه گذاری در بازارهای نقدی بیشتر خواهد بود.

    وی افزود: از طرفی در چند هفته گذشته وضعیت اقتصادی امریکا و کاهش ارزش دلار در بازارها و همچنین تنش های رخ داده بین امریکا و کره شمالی، باعث شد بسیاری از سرمایه گذاران به بازارهای طلا به عنوان بازاری امن برای سرمایه گذاری روی آورند و قیمت طلا در بازارهای جهانی رشد کند. افزون بر این، رشد ارزش دلار در بازارهای داخلی نیز بر افزایش ارزش طلا تاثیرگذار بود؛ بنابراین با موقعیت خرید در این بازار سود قابل توجهی حاصل می شد.

    ایزدی در ادامه عنوان کرد: همچنین فرقی که این بازار با بازار نقدی دارد، در اخذ موقعیت فروش است که سایر بازارهای ما از این امکان محروم هستند که با توجه به این شرایط انتظار بازدهی بالاتر در این بازار دور از انتظار نیست.

    توصیه به علاقه مندان به بازار طلا

    این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به بازدهی مناسب با ریسک پایین صندوق سرمایه گذاری به پشتوانه طلا اشاره کرد و گفت: سرمایه گذارانی که تمایل به معامله در بازار طلا را داشته، اما آشنایی کافی با معاملات نقدی بازار طلا ندارند و یا تمایلی به درگیر شدن با ریسک بالای معاملات آتی را نداشته باشند، می توانند به این صندوق ها مراجعه کنند.

    وی تاکید کرد: استفاده از افراد متخصص در این صندوق ها و همچنین تجمیع سرمایه گذاری های خرد در آنها، امکان مشارکت همه فعالان با هر مقدار سرمایه را داده و استفاده از پرتفوی متنوع سازی شده در این صندوق ها ریسک معاملات را به مقدار زیادی کاهش می دهد. تمام این موارد باعث می شود که در کنار سایر فرصت های سرمایه گذاری بتوان به این صندوق ها به عنوان محیطی امن برای سرمایه گذاری توجه داشت.

    ایزدی اظهار داشت: تمامی موارد ذکر شده در بالا تنها در صورتی محقق خواهد شد که اطمینان به این صندوق ها افزایش یابد. در این راه باید تدبیری اندیشید که میزان آگاهی مردم از نوع معاملات صندوق، تضامین آن، پرتفوی سرمایه گذاری و سایر موارد با اهمیت آن افزایش یابد؛ ضمن اینکه برگزاری کلاس های آموزشی و دیگر موارد این چنینی می تواند در این مسیر مناسب باشد.

    وی معتقد است که اطمینان بیشتر مردم، تمایل به سرمایه گذاری در این بازارها را افزایش می دهد و حضور فعالان بیشتر در این بازار را به دنبال دارد؛ پس تنها در این صورت است که می توان شاهد بازاری پویا، با گردش معاملات بالا و به دنبال آن نقدشوندگی بیشتر، به عنوان اساس هر بازار توسعه یافته باشیم.

    برچسب ها