عصر خودرو

با کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای؛

غول‌های نفتی سبزتر می‌شوند

عصر بازار- بر هیچ‌کس پوشیده نیست که غول‌های نفتی در میان بزرگ‌ترین شرکت‌های منتشرکننده آلودگی قرار دارند، اما آنچه ممکن است تعجب‌آور باشد این است که آنها هر سال میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش داده و فعالانه در روندی مشارکت می‌کنند که در میان شرکت‌های بزرگ فراگیر شذه است.

غول‌های نفتی سبزتر می‌شوند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، گزارش بلومبرگ نیوانرژی فاینانس نشان می‌دهد 62 شرکت از 100 شرکت بزرگ جهان به طور مستمر بر مبنای سالانه در فاصله 2010 تا 2012 میزان آلایندگی خود را کاهش داده و مجموعا در مدت مذکور آلایندگی را 12 درصد کاهش داده‌اند.

    این یافته‌ها نشان می‌دهد که اکثر صنایع آلاینده، پیش از این که دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا، به قدرت برسد و اعلام کند کشورش را از مشارکت در توافق پاریس در خصوص محدودیت انتشار سوخت‌های فسیلی خارج می‌کند،  مبارزه با تغییرات جوی را آغاز کرده بودند. اکنون مقامات اروپایی می‌گویند کاخ سفید ممکن است به جای لغو این قرارداد تعهد خود نسبت به پیمان پاریس را کاهش دهد.

    به گفته لورا مک‌اینتایر براون، تحلیلگر بلومبرگ نیوانرژی فاینانس، کاهش آلایندگی از سوی شرکت‌های بزرگ منعکس کننده فشار رو به رشد از سوی سهامداران، گروه‌های سرمایه‌ گذاری و جامعه مدنی برای روشنگری بیشتر در زمینه انتشار گازهای گلخانه‌ای و همچنین تعیین اهداف کاهش آنها است.

    همچنین شواهدی از افشای فزاینده در خصوص میزان آلایندگی در میان بسیاری از شرکت‌های بزرگ وجود دارد. پنج شرکت نفتی بزرگ شامل اکسون موبیل، رویال داچ شل، شورون، بی پی و توتال مجموعا آلایندگی خود را در فاصله سال 2010 تا 2015 به میزان 13 درصد کاهش دادند. شرکت بی پی با 25.5 درصد کاهش بیشترین کاهش آلایندگی را داشته است و اکسون با کاهش 14 درصدی، بزرگ‌ترین عامل انتشار آلایندگی در میان شرکت‌های سهامی عام باقی مانده است. این گزارش معکوس شدن روند مشاهده شده در دهه‌های گذشته را نشان می‌دهد که در آن زمان، هشدارهای علمی نسبت به تغییرات جوی جدید بود و شرکت‌های عامل آلایندگی برای نادیده گرفته شده این مسئله، نزد سیاست گذاران لابی می‌کردند.

    همچنان که ابرتوفان‌هایی مانند توفان ایرما در سال جاری و سندی در سال 2012 آگاهی نسبت به این موضوع را بالا بردند، شرکت‌ها نیز در حوزه نفت اقداماتی برای کنترل آلودگی و مشارکت بیشتر در برنامه‌های سبز در پیش گرفتند.

    کاهش ثبت شده آلایندگی از سوی 100 شرکت بزرگ جهان از انتشار 70.7 میلیون تن دی اکسید کربن و سایر گازهای گلخانه‌ای جلوگیری است. اکسون اعلام کرده از سال 2000 حدود هشت میلیارد دلار برای به کارگیری تجهیزات انرژی دارای آلایندگی اندک در سراسر فعالیت‌هایش هزینه کرده و از تحقیقات در زمینه فناوری‌ها برای کاهش بیشتر آلایندگی‌ها حمایت کرده است. به گفته یک مقام در شرکت شیل، کسب و کار انرژی جدید به پروژه‌های خوب به جای دستیابی به هدف متمرکز شده است. توتال نیز اعلام کرده آمار اعلام شده در گزارش بلومبرگ نیوانرژی فاینانس صحیح هستند.

    شرکت‌های مورد بررسی در این گزارش مجموعا بیش از پنج تریلیون دلار درآمد دارند که بر اساس آمار بانک جهانی، بیش از تولید ناخالص داخلی هر کشوری به جز آمریکا و چین است. این شرکت‌ها قدرت عظیمی در اقتصاد جهانی دارند و به دلیل فعالیت‌هایشان و همچنین لابی تجاری،  تاثیر قابل توجهی بر وضعیت محیط زیست می‌گذارند.

    در حالی که بخشی از کاهش آلایندگی از سوی شرکت‌های بزرگ نفتی احتمالا به دلیل سقوط قیمت‌های نفت است که در سال 2014 آغاز شد و به فعالیت کمتر در کل صنعت انرژی منجر شد، همه پنج غول نفتی سیاست‌های جوی و بهره‌وری و همچنین تدابیر ضد آلایندگی را اعمال کرده‌اند. از آنجا که بخش انرژی بیش از هر صنعت دیگری هوا را آلوده می‌کنند، حتی رشد اندک نیز تاثیر قابل توجهی خواهد داشت. غول‌های نفتی مجموعا 56.7 میلیون تن گازهای گلخانه‌ای را در فاصله سال 2010 تا 2015 کاهش دادند. این رقم شامل شورون که گزارش‌دهی در این زمینه را در سال 2012 آغاز کرد، نمی‌شود.

    اگرچه پیشرفت‌هایی صورت گرفته اما هنوز شواهدی از این که کسب و کار نفت می‌تواند ارتباط میان درآمد و انتشار آلایندگی خود را بشکند، وجود ندارد. در حالی که صنعت انرژی میزان آلایندگی را کاهش داده، اما درآمدش نیز در همین مدت 26 درصد کاهش پیدا کرده است. خارج از صنعت انرژی، شرکت‌ها موفق شده‌اند آلایندگی خود را کاهش داده و در عین حال فروششان را افزایش دهند. مجموع درآمد برای 62 شرکت مورد بررسی در این گزارش 1.2 درصد افزایش یافت، در حالی که میزان آلایندگی 12 درصد کاهش داشت. در مجموع از انتشار 71 میلیون تن گاز گلخانه‌ای جلوگیری شد، در حالی که فروش به میزان 61 میلیارد دلار افزایش یافت.

    تحلیلگران انتظار دارند این روند پس از این که حدود 200 کشور در سال2015 در پاریس موافقت کردند میزان انتشار آلایندگی سوخت‌های فسیلی را کاهش دهند، احتمالا ادامه پیدا خواهد کرد.

    برچسب ها