عصر خودرو

امضای نزدیک به ۴۵ میلیارددلار قرارداد فاینانس، دستاورد ۲۰ ماهه برجام

عصر بازار- ایران ۲۰ ماه پس از آغاز اجرای برجام توانست نزدیک به ۴۵ میلیارد دلار قرارداد تامین مالی خارجی (فاینانس) با بانک های چین، کره جنوبی، هند و روسیه امضا کند که حدود ۱۰ میلیارد دلار دیگر نیز در حال نهایی شدن است.

امضای نزدیک به ۴۵ میلیارددلار قرارداد فاینانس، دستاورد ۲۰ ماهه برجام
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، رفع محدودیت های مالی و بانکی یکی از دستاوردهای برنامه جامع اقدام مشترک ایران و گروه 1+5 بود که از دی ماه 1394 اجرایی شد و به مرور زمان آثار و نتایج خود را نشان می دهد.
    البته تا پیش از اجرای برجام، رایزنی های اقتصادی و دیپلماتیک برای جذب سرمایه های خارجی در دستور دستگاه های ذیربط قرار داشت که نتیجه آن را در امضای قراردادهایی که یکی پس از دیگری به ثمر می رسد، شاهدیم.
    به گفته رئیس کل بانک مرکزی «سرازیر شدن منابع سرشار خارجی برای توسعه و آبادانی کشور در سایه انسجام دستگاه های اجرایی و تلاش بی وقفه مسئولان به دست آمده است و امید می رود با جذب این منابع، راه اشتغال و عمران کشور هموارتر شود».
    بر اساس اطلاعات سازمان سرمایه گذاری خارجی و کمک های فنی و اقتصادی ایران، چین در 2سال اخیر یکی از بزرگترین تامین کننده های مالی کشور بوده است؛ شرکت بیمه اعتبار صادراتی چین (سایناشور) 1.9 میلیارد یورو (2.5 میلیارد دلار) بابت ساخت راه آهن تهران - قم - اصفهان اختصاص داده اند.
    همچنین «سیتیک تراست» این کشور نیز به تازگی قرارداد 10 میلیارد دلاری فاینانس را با ایران امضا کرد تا صرف پروژه های آبی، محیط زیست و حمل و نقل شود.
    همچنین بانک توسعه چین نیز قراردادی به ارزش 15 میلیارد یورو ( 18 میلیارد دلار) برای پروژه های عمرانی و تولیدی ایران در نظر گرفته و اگزیم بانک چین نیز 1.7 میلیارد دلار برای برقی کردن راه آهن تهران - مشهد اختصاص داده است.
    اوایل شهریور ماه امسال نیز اگزیم بانک کره جنوبی با امضای قراردادی با 12 بانک ایرانی، 8 میلیارد یورو (معادل 10 میلیارد دلار) به پروژه های بهداشت، حمل و نقل و انرژی ایران اختصاص داد.
    در کنار آن دولت روسیه نیز در مجموع 2.2 میلیارد یورو را از طریق «ونش اکونوم بانک روسیه» به ساخت نیروگاه هرمزگان و برقی کردن قطار گرمسار اینچه برون اختصاص داده است.
    هند دیگر شریک ایران در پرداخت تسهیلات خارجی به ایران است که قرارداد آن در قالب طرح توسعه بندر چابهار پیگیری می شود؛ در این برنامه هند ضمن پرداخت 150 میلیون دلار فاینانس به ایران، 85 میلیون دلار نیز در بندر چابهار سرمایه گذاری کرده است.
    بر این اساس مجموع قراردادهایی که از آغاز اجرای برجام تاکنون برای تامین مالی خارجی با ایران منعقد شده است، به 44 میلیارد و 974 میلیون دلار می رسد.

    ** 10 میلیارد دلار دیگر در آستانه نهایی شدن
    برپایه این اطلاعات، برنامه ایران برای جذب منابع مالی خارجی هنوز تکمیل نشده و طبق برنامه ریزی و رایزنی های انجام شده قرار است بانک های «اوبر بانک اتریش» و «دانسکه دانمارک» نیز به جمع پرداخت کنندگان این تسهیلات اضافه شوند.
    به تازگی ایران و اگزیم بانک چین تفاهمنامه همکاری برای انعقاد قراردادی به ارزش 10 میلیارد دلار برای پروژه های مورد توافق امضا کرده اند که بخشی از آن به تامین مالی برقی کردن راه آهن تهران - مشهد باز می گردد که قرارداد آن در گذشته امضا شده و 8.3 میلیارد دلار آن باقی مانده است.
    بانک های اتریش و دانمارک نیز قرار است برای اجرای برخی طرح های عمرانی در مجموع 2 میلیارد دلار به ایران فاینانس پرداخت کنند.
    بر اساس برنامه ششم توسعه باید بیش از 25.3 درصد از منابع مورد نیاز برای تحقق رشد هشت درصدی کشور از محل سرمایه گذاری و تامین مالی خارجی تامین شود.
    در این برنامه متوسط سالیانه جذب تامین مالی خارجی 30 میلیارد دلاری از طریق فاینانس و سرمایه گذاری مستقیم خارجی 20 میلیارد دلاری هدف گذاری شده است که برای تحقق آن نیازمند مشارکت و تلاش هرچه بیشتر دستگاه دیپلماسی کشور و دستگاه های اقتصادی دخیل در جذب منابع و سرمایه های خارجی هستیم.
    ذکر این نکته ضروری است که جذب این منابع به معنی ایجاد حجم بالای بدهی برای کشور نیست و به تناسب پروژه هایی که موفق می شوند مجوزهای لازم را از دولت جمهوری اسلامی ایران اخذ کنند و پیشرفت پروژه ها این خطوط اعتباری پرداخت می شود.

    برچسب ها