عصر خودرو

سکه به زیر یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان رفت؛

دومین برخورد دلار با مرز روانی

عصر بازار- روز دوشنبه، دلار و سکه چهارمین روز نزولی را پشت‌سر گذاشتند تا قیمت‌ها کف تازه‌ای را تجربه کنند. در سومین روز هفته، شاخص بازار ارز با افت جزئی ۳ تومانی به بهای ۳ هزار و ۹۰۱ تومان رسید که کمترین قیمت در یک هفته اخیر بود. دلار در سه روز پیشین نیز ۱۴ تومان از ارزش خود را از دست داده بود.

دومین برخورد دلار با مرز روانی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، روز دوشنبه در ادامه روند نزولی، دلار در مقاطعی حتی تا کانال 3هزار و 800 تومان پایین رفت، ولی با مقاومت معامله‌گران مواجه شد؛ موضوعی که موجب شد این ارز در نهایت بالای مرز 3 هزار و 900 تومان به کار خود پایان دهد. دلار در تاریخ بیستم شهریورماه نیز شرایط مشابهی را تجربه کرد و بااینکه تحت فشار کاهشی‌های بازار قرار گرفت، توانست خود را در کانال 3 هزار و 900تومان حفظ کند. دلار از 16 شهریورماه سال جاری بالای مرز 3 هزار و 900 تومان نوسان کرده است و به‌نظر می‌رسد که در آن تثبیت شده است. این در حالی است که بازارساز روز دوشنبه گرایش بیشتری برای پایین آوردن قیمت داشت و در بسیاری از مقاطع روز در انتهای کانال 3 هزار و 800تومان اقدام به عرضه ارز کرد.روز گذشته قیمت دلار در بسته‌های صد هزارتایی حدود 3 هزار و 890 تومان و در حجم خرد حدود 3هزار و 896 بود.

    در شرایطی که دلار درگیرودار حفظ سطح 3 هزار و 900 تومان بود، روز یکشنبه سکه تمام بهار آزادی از مرز یک میلیون و 250 هزار تومان پایین رفت. در بیست و هفتمین روز شهریورماه، سکه 7 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای یک میلیون و 244هزار تومان رسید. این چهارمین افت پیاپی فلز گرانبهای داخلی بود و موجب شد که کمترین قیمت از 11 شهریور به ثبت برسد. آخرین بار سکه از تاریخ 22 تا 25 مرداد 4افت پیاپی را به ثبت رسانده بود. در این شرایط روند نزولی سکه موجب شده که انتظارات کاهشی فعال‌تر شود. نزدیک شدن به ماه محرم یکی دیگر از عواملی بود که انتظارات کاهشی سکه‌بازان را بالا برد. علاوه‌بر این عامل کاهشی، روز گذشته بهای اونس در بازارهای جهانی افت بیشتری را تجربه کرد و تا ساعت 3 بعدازظهر روی قیمت هزار و 314 دلار قرار گرفت.

     

    عوامل کاهشی ارزی

    روز دوشنبه، دلار چهارمین افت متوالی را به ثبت رساند تا به یک قدمی مرز 3 هزار و 900 تومان برسد. به گفته فعالان، مهم‌ترین عاملی که زمینه‌ساز افت شد، عرضه بازیگران بازارساز بود. در کنار این، عده‌ای از بازیگران باتجربه بازار، افت نرخ حواله درهم و پایین آمدن ارزش دلار در شهرهای مرزی را از عواملی دانستند که به افت کمک کرد. با وجود روند کاهشی روزهای اخیر، کسانی که در بازار نقش بازارساز را در افت پررنگ دانسته‌اند، امید به بازگشت قیمت دارند و به دیگر معامله‌گران نیز توصیه می‌کنند که صبور باشند. آنها انتظار دارند که در ادامه روند قیمت دلار افزایشی شود. همسو با افت بهای دلار، روز دوشنبه یورو نیز در مسیر کاهشی قرار گرفت. روز دوشنبه ارز اروپایی 10 تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای 4 هزار و 700 تومان رسید. این در حالی بود که یورو در بازار غیررسمی حتی وارد کانال پایین‌تر شد.

    برچسب ها