عصر خودرو

رشد فلزی شاخص فرابورس

عصر بازار- شاخص کل فرابورس دیروز، تحت تاثیر معاملات مثبت در گروه فلزات اساسی، رشد ۳ واحدی (معادل ۳/ ۰ درصد) را تجربه کرد و در ارتفاع ۹۵۲ واحدی قرار گرفت.

رشد فلزی شاخص فرابورس
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد ،در جریان معاملات دیروز فرابورس بیش از 169 میلیون ورقه بهادار در 28 هزار نوبت معاملاتی دست به دست شد. ارزش این معاملات بیش از 242 میلیارد تومان بود. از این میزان، خریدوفروش نزدیک به 89 میلیون ورقه بهادار به ارزش 29 میلیارد تومان (حدود 12 درصد ارزش کل معاملات فرابورس) به بازار اول و دوم تعلق گرفت. نکته جالب توجه آنکه بیش از 60 درصد ارزش معاملات فرابورس در اختیار بازار اسناد خزانه اسلامی بود. با فروکش کردن تنش‌های موشکی در کره شمالی و بازگشایی بازارهای جهانی در روز دوشنبه، شاهد رشد قیمت سهام در اکثر بورس‌های دنیا بودیم. به این ترتیب، با کاهش ریسک‌های سیاسی، پول‌ها از بازار‌های دیگر به سمت بازارهای سهام کوچ کردند. دیروز، طلای جهانی با حرکت در مسیر نزولی، با افت 6 دلاری (معادل 46/ 0 درصدی)، به قیمت 1319 دلار معامله شد.

     

    بررسی معاملات روز گذشته نشان می‌دهد نماد معاملاتی شرکت‌های سهامی ذوب‌آهن اصفهان، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه و سرمایه‌گذاری مس سرچشمه با بیشترین تاثیر در محاسبه شاخص کل فرابورس، نزدیک دو واحد در ارتقای آیفکس اثر داشتند. نماد معاملاتی شرکت پتروشیمی زاگرس نیز که روز یکشنبه به علت عرضه عمده شاهد افت قیمت بود، دیروز با اقبال سهامداران حقوقی به این نماد، با رشد 35/ 0درصدی قیمت در نهایت حدود 3/ 0 واحد از شاخص کل حمایت کرد. از سوی دیگر، معاملات منفی در نماد معاملاتی شرکت‌های تولید نیروی برق عسلویه مپنا و پتروشیمی مارون با بیشترین تاثیر منفی، در مجموع به میزان 46/ 0 واحد از شاخص کاستند. طی معاملات دیروز، نماد معاملاتی شرکت بازرگانی و تولیدی مرجان کار با رشد نزدیک به 5 درصد، بیشترین افزایش قیمت در میان شرکت‌های فرابورس را به نام خود به ثبت رساند. در مقابل، نماد شرکت آ.س.پ با افت 7/ 3 درصدی بیشترین کاهش قیمت را در فرابورس تجربه کرد. همچنین، نماد پتروشیمی زاگرس بیشترین ارزش معاملاتی شرکت‌های فرابورس را به میزان 3 میلیارد و 700 میلیون تومان تجربه کرد. نماد معاملاتی سهامی ذوب آهن نیز بیشترین حجم معاملاتی را ثبت کرد. در تابلوی بازار پایه نیز شاهد جابه‌جایی 71 میلیون سهم به ارزش حدود 151میلیارد ریال بودیم. در تابلو ب بازار پایه نماد معاملاتی شرکت فولاد کاویان پس از برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده صاحبان سهام، با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف 50درصد بازگشایی شد. در این بازار نماد معاملاتی بیمه حافظ «وحافظ» بیشترین حجم و ارزش مبادلات را به خود اختصاص داد.

    پنجمین عرضه «سخاب»

    دیروز در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس شاهد خریدوفروش بیش از یک میلیون و 800 هزار ورقه بهادار در هزار و 11 نوبت معاملاتی بودیم. ارزش معاملات این بازار به میزان 176 میلیارد تومان (بیش از 72 درصد ارزش معاملات فرابورس) رقم خورد. از این میزان معاملات، جابه‌جایی حدود یک میلیون و 600 هزار ورقه بهادار به بازار اسناد خزانه اختصاص یافت و ارزشی بیش از 151 میلیارد تومان را به ثبت رساند. به این ترتیب، با گشایش نمادهای جدید اسناد خزانه اسلامی بانکی، بیش از 60 درصد ارزش معاملات فرابورس به این اوراق تعلق گرفت. با گشایش اسناد جدید خزانه اسلامی بانکی موسوم به «سخاب» به فرابورس شاهد تحرک بیشتر معامله‌گران در بازار بدهی هستیم. بر این اساس، امروز (سه‌شنبه) در ادامه عرضه «سخاب»ها، ششمین مرحله از این اسناد با نماد «سخاب6» در تابلوی عرضه اولیه فرابورس قرار خواهد گرفت و اوراق آن در جریان معاملات ثانویه بازار سرمایه به گردش خواهد افتاد. نماد معاملاتی اسناد خزانه اسلامی مرحله دهم در نماد «اخزا10» به منظور پرداخت مبالغ اسمی این اسناد، در پایان معاملات دیروز متوقف و در قیمت 99 هزار و 532تومان به کار خود پایان داد. تاریخ سررسید این اوراق سوم مهرماه سال جاری است. دیروز معامله‌گران شاهد رشد قیمت اوراق «سخاب2» به میزان 07/ 0 درصد بودند. به این ترتیب، نرخ سود موثر این ورقه به رقم 5/ 18 درصد رسید.

    آخرین تحولات «تسه»‌ها

    در تابلوی اوراق تسهیلات مسکن نیز معاملات تسه در بازه قیمتی 737 هزار تا 790 هزار ریال انجام شد و در نهایت بیش از 98 هزار ورقه تسه به ارزش 76 میلیارد ریال مورد مبادله قرار گرفت . دیروز نرخ سود موثر این اوراق در همان سطح 9/ 21 درصدی باقی بماند.

    برچسب ها