عصر خودرو

توسعه روابط اقتصادی و صنعتی با فرانسه در گرو همکاریهای بانکی دو کشور است

عصر بازار- وزیر صنعت ،‌معدن و تجارت گفت :همکاریهای بزرگ اقتصادی و صنعتی با کشورها به خصوص فرانسه نیازمند پشتوانه بانکی است و روابط محکم اقتصادی با سرمایه گذاری مشترک و صادرات توسعه می باید.

توسعه روابط اقتصادی و صنعتی با فرانسه در گرو همکاریهای بانکی دو کشور است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از صداو سیما ، محمد شریتعمداری در دیدار با دبیر دولت فرانسه در امور اتحادیه اروپا و هیئت همراه افزود: باوجود همکاریهای خوب دو کشورایران فرانسه ، پیش نیاز اصلی این همکاریها نظام بانکی است که فرانسه در این زمینه چند قدم از ما عقب تر است و باید همکاریهای بانکی که پایه روابط اقتصادی است به طور جدی گسترش یابد.

    وی اضافه کرد : چون همکاریهای بزرگ اقتصادی نیازمند پشتوانه بانکی هستند و روابط کارگزاری حتی در انتقال وجوه بین بانکی در سطوح بسیار پایینی قراردارد نیاز به توسعه این همکاریها داریم.

    وزیر صنعت ،‌معدن و تجارت اقدام اخیر فرانسه را تاسیس بانکهایی که دوره ای فعالیت می کنند مفید ارزیابی کرد و گفت : اگر بانکهایی که دولت در آن سهام و سرمایه دارد مثل بانک عمومی سرمایه گذاری فرانسه پیش قدم شوند برای همکاریهای بانکی بقیه بانکها هم تشویق می شوند.

    شریعتمداری با اشاره به حس نوستالژیک وروابط دیرینه ایران و فرانسه گفت : خوشحالیم که بعد از یک دوره نه چندان خوب با دنیای غرب با امضای سند برجام امروز روند رو به رشد و ترقی درروابط حاکم است.

    وی ادامه داد : بخصوص در جریان اخیر و انتخابات اخیر آمریکا اتخاذ مواضع مستقل فرانسه و توجه به اهمیت توافق نامه برجام و اتکای آن تقدیر و تشکر دارد و امیدواریم رویه مستمری باشد.

    شریعتمداری یادآور شد : جدی بودن همه ما به حفظ برجام به نفع توسعه همکاریهای ایران درسطوح ملی و منطقه ای و بین المللی و صلح جهانی است.

    خوشبختانه پس از برجام روابط ما رو به توسعه است و توتال مثل همیشه خط شکنی کرد و با دو قرارداد به ایران آمد و ما از حضور شرکتهای فرانسوی در حوزه نفت و گاز و صنعت و همکارهای بانکی تجهیزات پزشکی و توسعه فعالیتهای صنعتی و معدنی ایران استقبال می کنیم.

    وی همکاری رنو سیتروئن برای راه اندازی مدلهای جدید خودرو در ایران و صادرات مشترک را نمونه های خوب همکار دو کشور برشمرد و افزود : خرید هواپیما از شرکتها ی فرانسوی و مشارکت شرکت فرانسوی در توسعه فرودگاههای مشهد و اصفهان از نمونه های روابط است.

    شریتعمداری تصریح کرد : با توجه به همکاریهایی که کشور ما یکسال گذشته با FATF داشته و پاسخ های آنها در ارائه اطلاعات مورد نیاز، انتظارخروج کامل ایران از لیست کشورهایی که دچارمحدودیت هستند را داریم که امیدواریم فرانسه حمایت کند.

    وی زمینه های همکاری دو کشور را در زمینه های برق و صنایع کشور و فناوریهای نو در حوزه تولید برق با توجه به سابقه دیرینه شرکت آلستوم فرانسه ، مترو و ‌حمل و نقل ریلی از نیازمندیهای اساسی کشور دانست و اضافه کرد : در زمینه سرمایه گذاری مشترک در حمل و نقل ریلی همچنین صنایع نوین ، فناوریهای نو ؛‌تجهیزات پزشکی ،‌ICT و وسایل مخابراتی انرژی های نو، علوم زیستی و نفت و گاز و پتروشیمی آماده همکاری مشترک هسیتم.

    شریعتمداری تاکید کرد : در این دوره توجه ویژه به معدن خواهیم داشت و با توجه به آمادگی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی برای همکاری مشترک ، اکتشافات معدنی می تواند از زمینه های خوب همکاری دو کشور باشد.

    همکاری در حوزه صنایع کوچک و متوسط ، مسائل بانکی و تبدیل پسماند به انرژی و نیز بهره برداری از آب با استفاده از فناوریهای نو و آب شیرین کن و انتقال اب به مناطق مرکزی ازدیگر زمنیه ها ی همکاری ایران و فرانسه بود که شریتعمداری بدانها اشاره کرد.

    وزیر صنعت ،‌معدن و تجارت با اشاره به همکاریها ی خودرویی دو کشور ایران و فرانسه یاد آور شد: باید از برند پژو در ایران حفاظت کنیم چرا که این برند با ایرانیان عجین شده و نباید دچارافول شود.

    وی افزود : ارتقای نام پژو و برند رنو تنها در سایه سرمایه گذاری مشترک و همکاریهای فنی و تنظیم قرارداد مناسب برای نو کردن پلت فرم امکان پذیر است.

    شریعمتداری تصریح کرد : حوزه R&D در خودروسازی دو کشورباید بیش از قبل جدی گرفته شود و عبوراز دیوارموانع تعرفه ای و غیر تعرفه ای در سایه سرمایه گذاری مشترک بسیار سهل و آسان است وبازار ایران در اختیار شرکتهایی است که در سرمایه گذاری با ما همراه هستند.

    وی با اعلام حمایت صد در صدی از برندهایی مثل پژو گفت : سنگفرش خیابانهای ایران الماس است مشروط به اینکه با هم سرمایه گذاری مشترک داشته باشیم.

    در این نشست همچنین دبیر دولت فرانسه در امور اتحادیه اروپا گفت : فرانسه کاملا معتقد به حفظ برجام است و این فقط شعار سیاسی نیست بلکه فعالیتهای کشور ما در حفظ این توافق نامه مهم روزانه است.

    ژان باتیست لوموئن افزود : این توافق نامه بسیارمثبت و برای تمامی طرفین منجر به همکاریهای اقتصادی و صنعتی می شود.

    لوموئن تاکید کرد: شرکتهای فرانسوی مثل توتال و شرکتهای خودروسازی در صف اول سرمایه گذاری در ایران هستند وعلاوه براین شرکتهای فرانسوی آمادگی ارائه کالاهای خوب و با کیفیت را به ایران دارند و باید در این زمینه موانع تعرفه ای وغیر تعرفه ای برداشته شود.

    وی گفت: دولت فرانسه در حال چاره سازی برای جبران تامین مالی پروژه ها و ایجاد ساز و کار برای این موضوع است و اراده بسیاری بر این امر هست و جزو اولویتهای ماست.

    وی با اشاره به احتمال ملاقات روسای جمهور دو کشور در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل اظهار امیدواری کرد که این ملاقات ها سازنده باشد و این روابط در سطح بالا ادامه یابد.

    برچسب ها