عصر خودرو

مدیرعامل یک شرکت تولیدکننده زعفران عنوان کرد:

انسجام در زنجیره تولید با عرضه زعفران در بورس کالا

عصر بازار- زعفران به عنوان ارزشمندترین محصول زراعی و گران ترین ادویه جهان است که از آن به عنوان طلای سرخ یاد می شود و با توجه به اینکه بیش از ۹۶ درصد مصرف سالانه در جهان توسط ایران تامین می شود، می توان گفت کشورمان تنها تأمین‌کننده این محصول به شمار می رود.

انسجام در زنجیره تولید با عرضه زعفران در بورس کالا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایلنا، اما طی سال های گذشته این محصول به صورت فله ای و یا قاچاق به کشورهای دیگر خصوصا اسپانیا، عربستان، امارات و هنگ کنگ ارسال و به نام و برندهای این کشورها صادر شده است. بر همین اساس تصمیم بر عرضه این محصول ارزشمند در بورس کالای ایران گرفته شد تا فروش آن در بازارهای داخلی و خارجی ساماندهی شود.

    شرکت زرین زعفران مشرق زمین یکی از مجموعه هایی است که برای عرضه زعفران منطقه تربت حیدریه و شهرستان های مهولات و زاوه در بورس کالا اقدام کرده و انبار شرکت زرین زعفران مشرق زمین نیز پس از طی مراحل تودیع تضامین و احراز شرایط نقش آفرینی به عنوان انبار بورسی، آماده معامله زعفران رشته ای درجه یک (پوشال مرغوب) و رشته ای بریده ممتاز (سرگل) از کشاورزان و دارندگان این نوع زعفران در تربت حیدریه بوده تا معاملات این دو نماد مهم زعفران در شهرستان تربت حیدریه در بورس کالای ایران امکان پذیر باشد.

    امکان معامله زعفران در 5 نماد در بورس کالا

    در همین زمینه مدیرعامل شرکت زرین زعفران مشرق زمین در خصوص پتانسیل های این شرکت برای گسترش تجارت شفاف و منصفانه زعفران از طریق بورس کالا و همچنین سوابق این شرکت گفت: شرکت زرین زعفران مشرق زمین از شرکت هایی است که در این زمینه دارای فعالیت های صادراتی و بازرگانی داخلی قابل توجهی است.

    غلامرضا کریمی افزود: این شرکت اولین بانک تخصصی نگهداری زعفران در کشور است که با سرمایه اولیه 60 میلیارد ریالی منقسم به 60 هزار سهم فعالیت می کند؛ 30 هزار سهم این شرکت متعلق به تولید کنندگان زعفران، 15 هزار سهم متعلق به دست اندرکاران زعفران اعم از فرآوری کننده، تجار سطح شهر و صادرکنندگان و 35 درصد دیگر هم متعلق به هیات موسس اولیه اعم از کشاورزان خبره شهرستان است.

    وی هدف از عرضه زعفران در بورس کالا را ارتقای جایگاه محصولات کشاورزی دانست و گفت: با توجه به اینکه ایران مقام اول جهانی را در عرضه این کالای ارزشمند داشته و کالای مطرح کشور در حوزه بازار کشاورزی در دنیاست، به دنبال عرضه این محصول در بورس کالا هستیم.

    کریمی از ارایه پیشنهاد راه اندازی 3 نماد معاملاتی جدید در بازار زعفران بورس کالا خبر داد و گفت: علاوه بر دو نماد باز رشته بریده ممتاز و پوشال مرغوب، در نظر داریم نماد معاملاتی زعفران نگین، پوشال معمولی و زعفران دسته را نیز در بورس کالا داشته باشیم که در این زمینه الزامات موردنیاز فراهم است و امیدواریم طی روزهای آتی امکانات لازم برای آن فراهم شده و بزودی نمادهای مذکور نیز در بورس کالا ثبت و مورد معامله قرار گیرند.

    این تولیدکننده بزرگ زعفران پیرامون فرهنگ سازی و اطلاع رسانی در حوزه عرضه محصول زعفران کشاورزان ایرانی در بورس کالا اظهار کرد: اطلاع رسانی مطلوبی برای آشنایی با بورس صورت گرفته که در همین ارتباط مراجعات بالایی نیز از سوی کشاورزان مشاهده شد. بدین ترتیب پس از آنالیز کیفیت کالا، صدور کد بورسی و گواهی سپرده کالایی برای هر کشاورز، محصول ظرف مدت دو روز روی تابلوی معاملات رفته و در نماد مربوطه قابل معامله می شود.

    شفافیت قیمتی زعفران با عرضه در بورس کالا

    وی عرضه زعفران در بورس را برای شفافیت قیمتی آن موثر دانست و گفت: در نظر داریم نماد معاملاتی زعفران در بورس کالا را در فصل برداشت به صورت مداوم برای اطلاع مردم در سطح شهر منتشر کنیم تا ثبات قیمتی در آن شکل گرفته و با این اقدام همه منافع خود را به دست آورند.

    کریمی هدف این مجموعه عرضه کننده زعفران در بورس کالا را ایجاد انسجام در زنجیره تولید زعفران دانست و افزود: در حال حاضر میانگین تولید زعفران 4 کیلو در هر هکتار است که امیدواریم این میزان به هشت کیلو افزایش یابد. ضمن اینکه با عرضه در بورس برمبنای قیمت های فعلی امکان دو برابر کردن درآمد کشاورزان را داریم و تحقق این امر در بورس کالا می تواند کشاورزان را به سمت دلگرمی بیشتر سوق دهد.

    وی در بحث اصالت محصولاتی که به صورت غیرمنسجم به دیگر کشورها صادر می شوند، گفت: این محصولات فاقد آنالیز کیفیت و سلامت کالا بوده و باید راهکاری تهیه کرد که در بحث صادراتی محصول اجرایی شده و محصول صادراتی شناسنامه مشخصی داشته باشد. از این رو، امیدواریم با حمایت کشاورزان بتوانیم از طریق بورس کالا محصول با کیفیت را با گارانتی و تضمین سلامت و کیفیت آن تحویل صادرکننده دهیم.

    مدیریت نوسان قیمتی زعفران با راه اندازی صندوق های کالایی

    این فعال بازار زعفران پیرامون راه اندازی صندوق های کالایی اظهار کرد: یکی از حلقه های مفقوده در زنجیره زعفران بحث تأمین مالی در فصل تولید است که به دلیل عدم برقراری توازن بین عرضه و تقاضا، نوسانات قیمتی را سبب می شود که گاهی این نوسانات به تولیدکننده آسیب می زند و گاهی صادرکننده را متحمل زیان می سازد. از این رو نیاز به راه اندازی یک صندوق پشتوانه کالایی وجود دارد که این قبیل نوسانات را مدیریت کند.

    وی به مزایای راه اندازی این صندوق برای کشاورزان بازار زعفران اشاره و عنوان کرد: وجود چنین صندوقی علاوه بر اینکه به نفع کل کشور و نیز کشاورزان است، بلکه ریسک صندوق های اعتباری را نیز کاهش می دهد. افزون بر اینکه، این صندوق ها در رشد تولید داخلی سهیم بوده و بازیگران بازار سرمایه و کشاورزان نیز از نوسانات معقول آن کسب سود می کنند.

    به گفته کریمی، صندوق سرمایه گذاری پشتوانه کالایی کمک بزرگی برای کلیه محصولات است تا به واسطه سرمایه های مردمی ثبات قیمتی لازم نیز شکل گرفته و کشاورزان با استفاده از منابع آن برای خرید تضمینی محصولات کشاورزی دست به دامن دولت نشوند و بار مالی سنگینی بر دوش آن تحمیل نکنند. افزون بر اینکه، با تحقق این برنامه در تولید محصولات خودکفا شده و نفع ملی کشور نیز حاصل می شود.

    معافیت مالیاتی، یک مزیت مهم برای عرضه در بورس

    وی به معافیت مالیاتی عرضه کالاها در بورس اشاره کرد و درباره مزایای گواهی سپرده کالایی به عنوان یک ابزار سرمایه گذاری و ابزاری برای کمک به فروش محصولات کشاورزان گفت: یکی از دغدغه های طرف معامله، مباحث مالیاتی بود و تجار فعال در سطح کشور از بابت مالیات نگرانی دارند که گواهی سپرده کالایی به دلیل برخورداری از معافیت مالیاتی این نگرانی را مرتفع کرده است.

    وی با ابراز امیدواری از متمرکز شدن و هدفمندسازی عرضه زعفران در بازار داخل و صادرات آن از طریق بورس کالا، عنوان کرد: بهترین راهکار برای قانونمند و یکپارچه شدن بازار زعفران عرضه در بورس کالاست تا از این بستر برای امکان استمرار تولید، توزیع و صادرات محصولات کشاورزی در جهت انسجام و هدفمند شدن هرچه بیشتر استفاده شود.

    وجود توان عرضه پیاز زعفران در بورس کالا

    کریمی از توان عرضه پیاز زعفران در بورس علاوه بر کلاکه زعفران سخن گفت و اظهار کرد: متاسفانه در برخی استان ها و حتی استان خراسان نیز پیاز در سطح زیر کشت غیراستاندارد بوده و چنانچه در صورت استفاده از پیاز غیراستاندارد تولید در سایر استان ها مختل شود، خسران ملی است. اما می توان به کمک عرضه در بورس، استانداردهای لازم را برای پیاز زعفران نیز تعریف کرد تا ایران به عنوان تعیین کننده قیمت در جهان مطرح باشد.

    وی با اعلام آمادگی برای عرضه پیاز زعفران در بورس کالا گفت: امیدواریم نماد معاملاتی پیاز زعفران نیز روی تابلوی معاملات بورس باز شود تا کشاورزان زعفران پیاز موردنیاز خود را با گارانتی و استاندارد لازم خرید کنند. زیرا مصرف پیاز استاندارد برای کشت زعفران در افزایش راندمان تولید نقش مهمی دارد.

    این فعال بازار زعفران به امکان استفاده از ابزارهای نوین مالی از جمله قراردادهای آتی و اختیار معامله اشاره کرد و گفت: با توجه به تکمیل زنجیره زعفران، خریداران خواستار تثبیت قیمت ها هستند که تعهدی سخت است. اما با راهکار عرضه در بورس و استفاده از امکان راه اندازی معاملات آتی و آپشن می توان این تضمین را به خریدار داخلی و خارجی داد که پیاز و کلاله زعفران را در بازه زمانی مشخص و به قیمت معین تحویل بگیرد.

    عرضه زعفران ارگانیک در بورس در آینده نزدیک

    وی با اعلام خبر عرضه زعفران ارگانیک در بورس در آینده نزدیک، از آمادگی این هلدینگ محصولات کشاورزی برای عرضه پسته و گیاهان دارویی خبر داد و افزود: برنامه بعدی ما پذیرش و عرضه پسته استان خراسان به عنوان دومین تولیدکننده پسته ایران در بورس است که در این زمینه قصد داریم انبارهای مورد تایید بورس را برای ذخیره محصول پذیرش کنیم. زیرا در خراسان پسته سفید بادامی، اکبری، کله قوچی و فندقی برداشت می شود که می توان نماد معاملاتی آنها را طی سال جاری در بورس راه اندازی کرد.

    کریمی جشنواره بورس و زعفران را زمان مناسبی برای آغاز عرضه زعفران منطقه خراسان در بورس دانست و گفت: بورس می تواند همزمان با برگزاری این جشنواره در سال جاری نقش خود را در تولید و تجارت زعفران و تکمیل زنجیره این محصول ارتقاء بخشد تا به کمک این جشنواره کشاورزان بیشتر با ماهیت بورس کالا آشنا شوند تا محصولاتی همچون پسته و زعفران ایرانی به کمک بورس حرفی برای گفتن داشته باشد و با تضمین به خریداران محصول با کیفیت به دیگر نقاط جهان صادر شود.

    برچسب ها