عصر خودرو

سوغات هندی‌ها برای بازار سرمایه ایران

عصر بازار- جانشین رئیس سازمان بورس گفت:در حالی که انتظار می رفت با اتفاق هایی که در آمریکا افتاد همکاری ایران و هند متوقف شود،اما کابینه هندوستان تفاهم نامه همکاری با ایران را دو ماه قبل تایید و امضاء کرده است.

سوغات هندی‌ها برای بازار سرمایه ایران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس ، جانشین رئیس سازمان بورس گفت:در حالی که انتظار می رفت با اتفاق هایی که در آمریکا افتاد همکاری ایران و هند متوقف شود،اما کابینه هندوستان تفاهم نامه همکاری با ایران را دو ماه قبل تایید و امضاء کرده است.

     

    جانشین رئیس سازمان بورس در امور بین الملل گفت: مشکل سپرده گذاری (Custodian) یا تولی گری سهام میان بازار سرمایه ایران و نهادهای ناظر خارجی با اجرای همزمان چند پروژه در حال عملیاتی شدن است.

    بهادر بیژنی با بیان اینکه پروژه XNET با نهاد ناظر یونان یکی از این طرح های است که بازار سرمایه ایران را به 30 کشور دنیا متصل می کند، عنوان کرد: با اجرای این طرح بسیاری از موانع سپرده گذاری سهام از طریق همکاری عواملی که در بازار سهام یونان و ایران هستند، حل می شود.

    به گفته وی در حال حاضر اولویت فعلی سازمان بورس پروژه XNET بوده و این در حالی است که پروژه همکاری با بازار سرمایه کره جنوبی هنوز به نتیجه نرسیده است.

    این مقام مسئول در برابر این پرسش که آیا می توان امیدوار بود که پول خارجی با تک نرخی شدن ارز به بازار بدهی و اسناد خزانه سرازیر شود؟ گفت: با وجود محرمانه بودن اطلاعات سرمایه گذاران خارجی، اما در حال حاضر برخی سرمایه گذاران خارجی در حال خرید اسناد خزانه اسلامی در بازار بدهی ایران هستند و این در حالی است که بیش از 50 درصد سرمایه گذاری که در بازار سرمایه ایران توسط خارجی ها انجام می شود متعلق به آلمانی ها و پس از آن سوییس و کشور های همسایه هستند.

    بیژنی با اشاره به نظارت بازار سرمایه بر رفتار سرمایه گذاران خارجی در ایران، یادآور شد : سرمایه گذاران خارجی یا به دنبال به دست آوردن سهمی از بازار و یا به دنبال شناسایی سود هستند که بازار سرمایه ایران برای هر دو این سرمایه گذاران زمینه لازم را فراهم کرده است.

    به باور وی برخی از سرمایه گذاران که ریسک گریز هستند اغلب به سمت اوراق خزانه اسلامی سوق می‌یابند، اما اشخاصی نیز وجود دارند که تلفیقی از سهام و اسناد خزانه را در بازار سهام تحصیل کرده‌اند.

    فارکس همچنان ممنوع

    بیژنی در مورد اتصال به بازار الکترونیکی فارکس گفت: بر اساس آخرین اطلاعات موجود فعالیت در بازار فارکس همچنان برای سرمایه گذاران داخلی ممنوع است، اما برای ارایه داده های مالی به بازارهای بین المللی سیاست سازمان بورس توسعه همکاری با شرکت های داده ورزی بزرگ است.

    وی افزود: وقتی با یک شرکت داده ورزی بزرگ مواجه شوید نمی توانید انعطاف لازم را در نحوه ارایه اطلاعات جذب کنید. از این رو  سازمان بورس تلاش می کند تا با شرکت های داده ورزی منعطف دایره همکاری خود را گسترش دهد که در این زمینه کشور یونان در اولویت همکاری قرار دارد. ارتباطات بازار سرمایه ایران با بورس یونان عمیق و دیرینه است و کمک می کند تا طرفین با اطمینان و آسوده خاطری بیشتری به سرمایه گذاران اطلاعات گسترده‌ای را ارایه دهند.

    این مقام مسئول در مورد رفع موانع سپرده‌گذاری (Custodian) یا متولی گری سهام عنوان کرد: بحث ارتباطات بانکی از مهم ترین عناوین مشتری است که دراین بین موضوع انتقال پول و مبادلات مالی میان بازارها را مطرح می کند که به شرایط کنونی کشور بستگی دارد. از اینرو بازار سرمایه باید تمام تلاش خود را انجام دهد، تا از بانک هایی که با ایران کار می‌کنند استفاده بهینه را داشته باشد.

    جانشین رییس سازمان بورس در امور بین الملل تاکید کرد: به نظر می رسد اگر پروژه ایکس نت ظرف کمتر از یکسال آینده به نتیجه برسد که با توجه به علاقه مندی کشور یونان و بانک های آنها برای همکاری با ایران بسیاری از مشکلات سپرده گذاری میان دو نهاد ناظر رفع و مزینه برای اتصال به 30 بورس دنیا فراهم خواهد شد. یونان همچنان از ساختارهای اقتصادی قوی برخوردار بوده  و این کشور عضو اتحادیه اروپا برای همکاری با ایران در شرایط کنونی راغب تر شده است.

    سوغات هندی ها برای ایران

    بیژنی از همکاری با نهاد ناظر بازار سرمایه هندوستان نیز خبر داد و گفت: هندی ها برای همکاری با هر کشوری نیز به تاییدیه کابینه وزیران خود دارند و در حالی که انتظار می رفت با اتفاق هایی که در آمریکا افتاد این همکاری متوقف شود، اما کابینه هندوستان تفاهم نامه همکاری با ایران را دو ماه قبل تایید و امضاء کرده است. هندوستان یکی از بزرگترین اقتصاد های دنیا است و با توجه به پیشرفت در حوزه فناوری اطلاعات در زمینه آموزش و تبادل اطلاعات نیز بسیار توسعه یافته است.

    به گفته وی موسسه NISM هندوستان یا مدرسه خدمات مالی و بانکداری به عنوان یک موسسه معتبر آموزشی که از سوی دولت این کشور حمایت می شود، جهت تبادل مطالب آموزشی و اطلاعات بین سازمان بورس و این موسسه در کنار فعالیت هایی که این دو نهاد ناظر دارند، همکاری خواهند داشت  .

    این مقام مسئول گفت: هندوستان در بسیاری از سازمان های بین المللی صاحب کرسی بوده و ارتباط بازار سرمایه ایران با هندوستان باعث خواهد شد تا در تصمیم‌گیری بین المللی منافع سهامداران حاضر در بازار سرمایه ایران تامین شود.

    برچسب ها