عصر خودرو

رئیس مرکز اصلاح‌ نژاد وزارت جهاد کشاورزی مطرح کرد:

شفاف‌سازی معاملات با عرضه شیرخام در بورس کالا

عصر بازار- رئیس مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت:عرضه شیرخام در بورس کالا محل خوبی برای شفاف‌سازی معاملات به ویژه در بخش کشاورزی است.

شفاف‌سازی معاملات با عرضه شیرخام در بورس کالا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، محمدرضا ملاصالحی در مورد عرضه شیرخام در بورس کالا، گفت: یکی از مشکلات تولیدکنندگان شیرخام و دامداران این بوده است که تعداد تولیدکننده بسیار و تعداد خریدار محدود و مشخص است، تا حدی که کارخانجات به راحتی با لابی یکدیگر می‌توانند بر بازار مسلط شوند، تا جایی که بازار شیرخام یک بازار پرچالش است.

    وی عرضه شیرخام در بورس کالا را محل خوبی برای شفاف‌سازی معاملات به ویژه در بخش کشاورزی دانست و افزود: طبق فرآیند پیش از این دامدار روزانه شیر خود را تحویل کارخانجات می‌دهد و فقط رسید میزان شیر و درصد چربی آن را دریافت می‌کند، بدون آنکه بداند شیر خود را به چه قیمتی فروخته است و 2.5 تا 3 ماه بعد که پول خود را دریافت می‌کند، تازه مشخص می‌شود که قیمت آن روز شیر چقدر بوده است.

    رئیس مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دام در پاسخ به اینکه با توجه به فسادپذیر بودن شیر چه روش‌هایی برای فروش آن در بورس کالا وجود دارد، خاطرنشان کرد: قطعاً روش‌های مختلفی را می‌توان برای عرضه این محصول در نظر گرفت که یکی از آنها گواهی سپرده است. مضاف بر آنکه ما این تجربه را برای محصولاتی همچون جوجه یک روزه و تخم‌مرع نیز در بورس کالا داشته‌ایم.

    ملاصالحی به مزیت‌های عرضه شیر در بورس کالا اشاره کرد و افزود: به عنوان مثال خریداران از قبل مقدار نیاز و زمان عرضه را اطلاع دارند و دامدار نیز می‌داند که چه میزان شیر را با چه قیمتی به فروش رسانده است .

    وی در پاسخ به این سوال که شیری که سازمان تعاون روستایی از دامداران می‌خرد، چه سرانجامی خواهد داشت ،گفت: سازمان تعاون روستایی شیر دامدار را به صورت خرید توافقی و بالاتر از میانگین قیمت بازار می‌خرد و با توجه به آنکه پیش بینی می‌کنیم، امسال 500 هزار تن افزایش تولید در شیر خام داریم این روش هم می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

    وی به ضرورت افزایش سرانه مصرف شیر و لبنیات در جامعه اشاره کرد و گفت:‌ تولید امسال شیر خام به بیش از 10 میلیون تن می‌رسد و تا پایان برنامه ششم به رقم 12 میلیون تن خواهیم رسید که بازار 80 میلیونی خودمان بهترین بازار مصرف است، چرا که سرانه مطلوب مصرف لبنیات باید 165 کیلوگرم باشد که ما 50 تا 60 درصد از آن عقب هستیم.

    رئیس مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دام ادامه داد: طبق تعاریف بین‌المللی باید روزانه 33 گرم پروتئین حیوانی دریافت کنیم که نیمی از آن باید از طریق شیر تأمین شود، مضاف بر اینکه شیر منبع غنی کلسیم بوده که به دلیل پایین بودن سرانه مصرف آن شاهد افزایش بار بیماری‌ همچون پوکی استخوان و پوسیدگی دندان هستیم.

    ملاصالحی به برخی از مشکلات پیش روی تولید تا مصرف هم در حوزه شیرخام اشاره کرد و گفت:‌ سهم‌بری عوامل واسط در زنجیره شیر زیاد است، چرا که دامدار شیرخام با 3.2 درصد چربی را کیلویی 1250 تومان تحویل کارخانه می‌دهد، ولی ما باید همین شیر را با چربی 2 درصد 2600 تومان تا 3 هزار تومان بخریم، یعنی رقمی معادل دو برابر قیمت اولیه شیر و این در حالی است که دامدار می‌گوید رقم بسیار ناچیز به من می‌رسد.

    وی افزود: در عین حال می‌گویند 70 درصد هزینه فرآورده لبنی مربوط به شیر خام است، یعنی باید از هر بطری شیر 1700 تومان به دامدار برسد که نمی‌رسد و در کنار آن کارخانجات هم مدعی هستند که پولی نصیب ما نمی‌شود و همه هزینه‌ها مربوط به واسطه‌ها و بخش توزیع است.

    رئیس مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دام صادرات را راهکاری برای کمک به تولید داخل  عنوان کرد و افزود: ما باید راهکارهای تولید برای صادرات را در سال‌های آتی مدنظر قرار دهیم، چرا که صادرات کمکی برای ادامه تولید در کشور محسوب می‌شود و در 5 ماهه امسال 500 هزار تن لبنیات از کشور صادر شده است.

    برچسب ها