عصر خودرو

مدیرعامل فرابورس ایران تشریح کرد؛

سخاب سوار بر پلتفورم ملی

اوراق دولتی روی ریل اصلی افتاد

عصر بازار- عرضه اولیه اوراق سخاب در بازار سرمایه، نرخ سود این اوراق را متعادل کرده است و تعادل در نرخ سود اوراق بدهی یکی از عواملی است که به کاهش نرخ سود سپرده های بانکی نیز منجر می شود.

سخاب سوار بر پلتفورم ملی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، امیر هامونی، مدیرعامل شرکت فرابورس ایران در خصوص عرضه اولیه اوراق سخاب در فرابورس گفت: ورود اوراق سخاب به یکی از تابلوهای بازار سرمایه کشور اتفاق مثبتی برای اقتصاد کلان است.
    وی با اشاره به اینکه زیبنده نظام جمهوری اسلامی نبود که برای اوراق دولتی بازار سیاه و غیررسمی وجود داشته باشد، تاکید کرد: تا پیش از این اوراق سخاب در فضای بازار سیاه معامله می شد و خریدار و فروشنده در کوچه یا خیابان یکدیگر را پیدا و برای ثبت معامله به شعبه بانک مراجعه می کردند؛ اما از این به بعد این اوراق در یک تابلوی واحد، رسمی و خودانتظام معامله می شود.
    وی ادامه داد: این اورق قیمت های منطقه ای داشت؛ یعنی در هر منطقه ای با قیمتی متفاوت معامله می شد و به عنوان مثال قیمت سخاب همدان با تهران یا مشهد تفاوت داشت.
    هامونی با تاکید بر اینکه از این به بعد اوراق سخاب در یک پلتفورم ملی معامله می شود، اظهار داشت: هر سرمایه گذاری که علاقه مند به خرید این اوراق باشد از هر کجای کشور یا خارج از کشور می تواند با یک قیمت واحد اقدام به خرید این اوراق کند.
    مدیرعامل شرکت فرابورس ایران ادامه داد: نظام مند شدن این اوراق با همت و همکاری بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و دارایی، سازمان بورس و کمیته بند "ل" انجام شد تا بازار سیاه این اوراق جمع آوری شود.
    به گفته وی بانک مرکزی به بانک ها ابلاغ کرده است که بر اساس قانون از معاملات ثانویه این اوراق منع شوند و به نوعی می توان گفت با ورود سخاب به بازار سرمایه ، عرضه اوراق دولتی بر روی ریل خودش قرار گرفت.
    هامونی در ادامه بر متعادل شدن نرخ سود این اوراق در بازار سرمایه تاکید کرد و گفت: پیش از این و در بازار غیر رسمی نرخ این اوراق تا 50- 45 درصد نیز بالا می رفت اما در حال حاضر این اوراق با نرخ حدود 19-18 درصد در حال معامله هستند و از سودهای نجومی خبری نیست .
    وی با اشاره به اینکه متعادل شدن نرخ سود اوراق سخاب به دلیل معامله این اوراق در بازار خودانتظام است، گفت: به طور کلی همدلی مسوولان برای ورود این اوراق دولتی به بازار سرمایه اتفاق مثبتی است که آثار بسیار خوبی هم خواهد داشت.
    وی یکی از اثرات مهم ورود اوراق سخاب به فرابورس را تاثیر کاهش نرخ سود این اوراق بر نرخ سود سپرده های بانکی دانست و گفت: متعادل شدن نرخ سود اوراق سخاب به کاهش نرخ سود سپرده های بانکی نیز کمک می کند.
    هامونی درباره تاثیر کاهش نرخ سود بانکی بر بازار سرمایه گفت: نرخ سود بالای بانکی باعث می شود نرخ مورد انتظار برای بازدهی در سهام بالا برود که به مفهوم کاهش p/e است، این متغیر که کاهش یابد، یعنی بازار سهام با روند نزولی مواجه می شود.
    وی با تاکید بر اینکه کاهش نرخ سود بانکی باعث افزایش p/e بازار سرمایه می شود، گفت: البته این کنش ها و واکنش ها با تاخیر اتفاق می افتد؛ اما به هرحال نوسان های بازار پول هم مستقیم و هم غیر مستقیم بر بازار سرمایه تاثیر می گذارد.
    هامونی بالا بودن نرخ سود را برای دریافت تسهیلات بانکی توسط بنگاه های اقتصادی مشکل مهمی دانست و افزود: بالا بودن نرخ سود باعث می شود که تامین مالی گران تمام شود و  پروژه ها و طرح های توسعه ای را متوقف کند.
    وی در ادامه افزود: بالا بودن نرخ سود بانکی برای مشتری های اعتباری نیز مشکل ساز است؛ چرا که بسیاری از سهامداران بازار سرمایه اعتباری خرید می کنند و این اعتبارها همان وامی است که کارگزاران در قالب عقد مرابحه از بانک دریافت می کنند. لذا بالا بودن نرخ سود بانکی باعث می شود سود معامله گران اعتباری نیز خدشه دار شود و اعتبار با نرخ بالا تاثیر مخربی بر بازار سهام می گذارد.
    هامونی در خاتمه ابراز امیدواری کرد که کاهش نرخ سود بانکی و ابلاغیه جدید بانک مرکزی به بانک ها برای کاهش نرخ سود بتواند مشکلات بازار سرمایه را برطرف کند.

    برچسب ها