عصر خودرو

محمدرضا پور ابراهیمی خبر داد:

استقبال مجلس از انتشار اطلاعات نهادهای مالی در بورس

عصر بازار- رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با استقبال از اقدام سازمان بورس در شفاف سازی نهاد های مالی زیرمجموعه این سازمان گفت: کاهش ریسک سرمایه گذاری، رفع ابهام مردم و ایجاد آرامش و امنیت از مزیت های اجرای طرح انتشار اطلاعات نهادهای مالی است.

استقبال مجلس از انتشار اطلاعات نهادهای مالی در بورس
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، در سال های اخیر، مردم بارها قربانی موسسه های غیرمجازی شده اند که با ادعای دارابودن مجوز از نهادهای ذیربط اقدام به سوءاستفاده کرده و شهروندان از همه جا بیخبر را قربانی سودجویی خود کرده اند که فعالیت موسسه های مالی غیرمجاز، تجلی این سوء استفاده ها است.

    همچنین برخی افراد و شرکت ها با ادعای داشتن مجوز، اقدام به فروش اوراق غیر رسمی در خارج از بازار سرمایه کرده اند که باعث زیان خریداران شده است که این معضل در شهرهای کوچک بیشتر مشاهده می شود، زیرا ساکنان این مناطق، امکان پیگیری و کسب اطلاع از مجوزدار بودن این اشخاص و شرکت ها را نداشته اند.

    اما به تازگی، مسئولان بازار سرمایه، گامی بزرگ را برای جلوگیری از این سوءاستفاده ها برداشته اند که بر اساس آن قرار است که همه نهادهای مالی تحت نظارت سازمان بورس، معرفی شوند.

    سازمان بورس اعلام کرده است که برای رفع این معضل، طرح انتشار اطلاعات نهادهای مالی تحت نظارت این سازمان را اجرا خواهد کرد.

    بر اساس این طرح قرار است اطلاعات همه نهادهای دارای مجوز سازمان بورس از جمله شرکت‌های کارگزاری، تامین سرمایه، مشاوره سرمایه گذاری، هلدینگ ها، شرکت‌های سبدگردان به همراه شعب، نمایندگی ها، مشخصات کامل مدیران و آدرس آنها به صورت کامل اطلاع رسانی شود.

    بدین ترتیب شهروندان در صورت مشاهده تبلیغات اشخاص و شرکت ها مبنی بر فروش اوراق و ... می توانند به آسانی به سامانه کدال (سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران اوراق بهادار) مراجعه کرده و واقعیت ماجرا را پیگیری کنند.

    به نظر کارشناسان، با اجرای این طرح، اطلاعات دقیق و کاملی در اختیار سرمایه گذاران قرار می گیرد تا از طریق اشخاص و نهادهای تحت نظارت سازمان بورس، اقدام به سرمایه‌گذاری کنند.

    رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس درباره این اقدام سازمان بورس گفت: بی شک هر نوع اقدامی که در راستای شفاف سازی باشد مورد استقبال ماست و این شفاف سازی باید در تمام بخش های اقتصادی کشور ایجاد شود.

    محمدرضا پورابراهیمی افزود: شفاف سازی و رفع ابهام های موجود در همه بخش ها از جمله حوزه سرمایه گذاری و اقتصادی زمینه کاهش ریسک سرمایه گذاران را مهیا می کند و تجربه نشان داده که عمده مشکلات در برخی بازارها از جمله بازار پولی به واسطه کمبود اطلاعات پدید آمد و مردم را دچار چالش کرده است.

    پورابراهیمی خاطرنشان کرد: از آنجایی که فلسفه تشکیل بازار سرمایه شفاف سازی است، لذا اجرایی شدن چنین اقداماتی درنوع خود قابل قبول است.

    پورابراهیمی با اشاره به برخی اتفاق های صورت گرفته در بازارهای مالی از جمله بازار پول تصریح کرد: شکل گیری نبود اطمینان و سلب اعتماد مردم در این بازارها، به طور کلی به واسطه اطلاع رسانی نادرست ایجاد شده است و در پی آن چالش های متعددی را به وجود می آورد، بنابراین نبود چنین شفافیتی در تمام بازارها را باید ریشه یابی و آسیب شناسی کرد.

    به گفته وی کاهش ریسک سرمایه گذاری و رفع ابهامات پیش روی مردم و همچنین سرمایه گذاری همراه با آرامش و امنیت ازجمله مواردی است که با عملیاتی شدن این طرح در اقتصاد کشور حاصل خواهد شد.
    یاد آور می شود مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار نیز پیش از این اعلام کرده بود، ریز اطلاعات نهادهای مالی از نام، مجوزها، اسامی مدیران گرفته تا نشانی آدرس، تلفن و پایگاه الکترونیکی آنها در اختیار عموم قرار می‌گیرد.

    در صورت درخواست اطلاعات بیشتر، سرمایه‌گذاران می‌توانند با ورود به صفحه اختصاصی هر نهاد، اطلاعات تفصیلی آن را به صورت فارسی و انگلیسی به دست آورند.
    به گفته محمدرضا معتمد، علاوه بر اینکه اطلاعات نهادهای مالی بر اساس نوع نهاد مالی، نوع مجوزهای فعالیت‌ها منعکس می‌شود و امکان جستجو بر اساس طبقه نهادهای مالی یا نوع مجوز فعالیت نیز وجود دارد.
    این مسئول بازار سرمایه تاکید کرد این سامانه به دلیل فرایند احراز هویت و ارتباط نظام‌مندی که بین سازمان بورس و نهادهای مالی از طریق امضا الکترونیکی به وجود می ‌آورد مانع سوء استفاده اشخاص بدون مجوز می‌شود.
    فعالان بازار سرمایه معتقدند این اقدام، باعث افزایش اعتماد مردم به بازار سرمایه شده و جلوی سوءاستفاده ها را خواهد گرفت.

    به نظر می رسد این طرح بتواند با افزایش شفافیت، اعتماد مردم را جلب کرده و به تعمیق و گسترش هرچه بیشتر بورس کمک کند.

    برچسب ها