عصر خودرو

اولویت‌های جدید گمرک ایران

عصر بازار- رییس کل گمرک ایران با تشریح برنامه‌ها و اولویت‌های جدید گمرک، بیان داشت: مصوبه ساماندهی مبادلات بازارچه‌ای و کوله بری و همچنین ملوانی و ته لنجی ابلاغ و اجرا می‌شود.

اولویت‌های جدید گمرک ایران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا، فرود عسگری با تشریح برنامه های جدید گمرک ایران، گفت: امیدوارم با همراهی و همدلی همکارانم بتوانم برنامه های دکتر کرباسیان را در گمرک ادامه دهم. عسگری افزود: یکی از اولویت های گمرک توسعه سامانه جامع گمرکی در رویه های ته لنجی و ملوانی، بازارچه ای و مسافری به ویژه در مناطق آزاد خواهد بود.

    وی تصریح کرد: رویه ورود موقت به تازگی به سامانه جامع گمرکی پیوسته و تلاش داریم تا بخش استرداد را هم بزودی الکترونیکی کنیم. رییس کل گمرک ایران برنامه دیگر گمرک را تجهیز تعداد بیشتری از گمرکات به دستگاه های کنترلی ایکس کامیونی بیان کرد و گفت: برنامه تجهیز گمرکات به دستگاه های کنترلی ایکس کامیونی با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.

    وی در ادامه از اجرایی شدن اظهار قبل از ورود خبر داد و تاکید کرد: جلسات با سازمان بنادر و دریانوردی با سرعت خوبی جهت اجرایی شدن اظهار قبل از ورود در حال انجام است.

    عسگری همچنین تسهیل و توسعه تجارت و به ویژه صادرات غیرنفتی و ترانزیت را از دیگر برنامه های مهم گمرک ایران در دولت یازدهم بیان کرد و گفت: تعامل و همکاری با تشکل های بخش خصوصی و اتحادیه های صادرکنندگان و فعالان اقتصادی به شکل بهتر و کارآمدتری انجام خواهد شد و توسعه صادرات غیرنفتی و ترانزیت در چارچوب سیاست های اقتصاد مقاومتی بدون کمک و همدلی و همفکری بخش خصوصی امکانپذیر نیست.

    وی با اشاره به مصوبات دولت در خصوص ساماندهی مبادلات بازارچه ای و کوله بری و همچنین ملوانی و ته لنجی از اجرایی شدن این مصوبات و ابلاغ آنها به گمرکات خبر داد.

    رییس کل گمرک ایران در ادامه با ارایه گزارشی به بررسی وضعیت گمرک ایران پرداخت و تصریح کرد: هم اکنون گمرک ایران در 15 کنوانسیون بین المللی عضویت دارد که هر کدام الزامات خاصی دارند. همچنین بیشترین تعداد رویه های گمرکی را در دنیا گمرک ایران دارد به نحوی که مورد مشابه رویه ته لنجی یا کوله بری را در هیچ کجای دنیا نمی توان پیدا کرد.

    عسگری گفت: گمرک ایران مامور وصول 24 نوع عوارض و اعمال 64 نوع معافیت گمرکی است که وجود این مقررات کار گمرک را پیچیده تر می کند. همچنین ما در تمامی مراکز استان ها و نقاط صفر مرزی و 31 بازارچه مرزی مستقر هستیم و باید در 22 منطقه آزاد و ویژه اقتصادی هم اعمال مقررات کنیم و این حالی است که بزرگترین منطقه آزاد دنیا با عنوان منطقه آزاد ماکو در کشورمان قرار دارد و در نمونه ای دیگر وسعت منطقه آزاد ارس هم 53 هزار هکتار است.

    رییس کل گمرک ایران در ادامه اجرای سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی را مهم ترین دستاورد گمرک در دولت یازدهم برشمرد و با تشکر از تلاش ها و زحمات دکتر کرباسیان گفت: از نیمه دوم سال 92 پروژه سامانه جامع گمرکی آغاز شد و با پیاده سازی سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی میانگین انجام تشریفات گمرکی واردات از 26 روز به 3 روز و کالاهای صادراتی از 7 روز به یک روز کاهش یافت.

    عسگری ادامه داد: با اقداماتی که در گمرک انجام شد در کشف انواع مخدر  در میان گمرکات دنیا اول شدیم و رتبه دوم را در بخش مبارزه با تخلفات و قاچاق سایر کالاها کسب کردیم.

    رییس کل گمرک ایران اظهارداشت: حدود 24 سازمان در فرآیند صدور مجوز برای واردات کالا دخیل هستند و یکی از نقاط قوت سامانه جامع گمرکی این بود که همه در قالب پنجره واحد تجارت فرامرزی گرد هم آمدند و صدور مجوز همه آنها الکترونیکی شد.

    وی گفت: امروز می توان به طور دقیق اعلام کرد که صدور مجوز و اخذ نظر کارشناسی دستگاه های اجرایی برای ورود یک کالا به کشور چه مدت زمانی در چه سازمانی زمان می برد و یا فرآیند کار در کدام دستگاه متوقف شده است.

    رییس کل گمرک ایران از شفافیت در مصارف ارزی کشور به عنوان یکی دیگر از دستاوردهای سامانه جامع گمرکی نام برد و گفت: با ارتباطی که بین گمرک، بانک مرکزی و شبکه بانکی ایجاد شده، می توان منشاء ارز را شناسایی کرد و مصارف ارزی کشور در بخش تجارت خارجی کاملا شفاف شده است.

    عسگری دقیق تر شدن عملیات حسابداری و اعمال نرخ های حمایتی دولت در واردات برخی کالاها را دیگر دستاورد پیاده سازی پنجره واحد تجارت فرامرزی در دولت برشمرد و گفت: در سال 1392 در مجموع 50 میلیارد دلار واردات داشتیم که 86 هزار میلیارد ریال حقوق گمرکی از آن اخذ شد و در سال 1395 و با وجود اینکه میزان واردات به 44 میلیارد دلار کاهش یافت، درآمد گمرکی کشور به181 هزار میلیارد ریال رسید که البته روند افزایشی درآمدهای گمرکی در سالجاری هم ادامه دارد که تمامی اینها ثمره پیاده سازی سامانه جامع گمرکی بوده است.

    وی افزود: پارسال گمرک توانست در حوزه وصول عوارض برای دستگاه های مختلف 13 هزار میلیارد ریال دریافت کند که نسبت به سال قبل از آن رشد 38 درصدی برخوردار است. به گفته عسگری، در زمینه مالیات بر ارزش افزوده نیز گمرک پارسال توانست 100 هزار میلیارد ریال اخذ کند که رشد 30 درصدی را نسبت به سال 1394 نشان می دهد.

    رییس کل گمرک ایران اظهارداشت: یکی از افتخارات گمرک ایران در دولت یازدهم ایجاد بزرگترین بانک اطلاعات تجارت خارجی و امکان دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات بود تا مردم بتوانند به شکل بسیار آسان تری به اطلاعات تجارت خارجی دسترسی داشته باشند و با این هدف امکان دسترسی روزانه به آمارهای تجارت خارجی، دسترسی ماهیانه با جزییات کامل تمامی کالاها و دسترسی آزاد به ارزش های گمرکی به کمک سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی فراهم شده و هم اکنون حتی برای هر یک ارباب رجوع بانک اطلاعات الکترونیکی تشکیل شده و خدمت گیرندگان می توانند به جزئی ترین اطلاعات ترخیص کالا، گردش کار، تعرفه و ارزش به صورت آنلاین و با هیچگونه محدودیتی دسترسی داشته باشند.

    عسگری تاکید کرد: تمامی اطلاعات تجارت خارجی با ریزترین جزئیات به تفکیک تک تک ردیف های تعرفه ای، نظریه ارزیاب و کارشناس، ارزش، وزن، صاحب کالا و فاکتور، گواهی مبدا و بارنامه در بانک اطلاعات تجارت خارجی گمرک موجود هست و با اطلاعات هوشمند و الکترونیکی شدن داده ها جزییات آمار تجارت خارجی به شکل روشن و شفاف و فارغ از مسایل سیاسی استخراج و در چارچوب سیاست دسترسی آزاد به اطلاعات در اختیار شهروندان قرار می گیرد و باید اذعان کرد که گمرک ایران در دولت یازدهم و در زمان دکتر کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی یکی شفاف ترین دوران خود را سپری کرد که البته این روند با تاکیدات موکد وی در دولت دوازدهم نیز با جدیت تمام دنبال خواهد شد.

    برچسب ها