عصر خودرو

شاخص سهام ۲۳۳ واحد صعود کرد

خیز بورس برای کانال جدید

عصر بازار- بورس تهران در آخرین مهلت تسویه اعتبارات کارگزاری‌ها، با رشد ۲۳۳ واحدی شاخص کل همراه شد. به این ترتیب افزایش ۳/ ۰ درصدی نماگر بورس در جریان معاملات روز گذشته، شاخص کل را تا آستانه ورود به کانال ۸۴ هزار واحدی هدایت کرد. به‌طوری‌که در پایان معاملات دماسنج بازار در سطح ۸۳ هزار و ۹۱۶ واحدی متوقف شد.

خیز بورس برای کانال جدید
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد؛  این امر انتظار برای یک کانال‌شکنی جدید را تقویت کرد. همانطور که در گزارش‌های پیشین «دنیای اقتصاد» اشاره شد، انتظار برای شهریوری متفاوت را در سال جاری داشتیم. هر چند تسویه اعتبارات و ریسک‌های ناشی از این موضوع بازار را کم‌رمق کرده بود، اما با اتمام این موضوع در روز گذشته و پایان مهلت تسویه‌های اعتباری مزبور، کاهش استرس از این ناحیه را شاهد هستیم. امری که به نظر می‌رسد اثر خود را در معاملات روزهای آینده نشان خواهد داد. از سوی دیگر چنانچه امروز نیز بازارهای جهانی کالا با ریزش قیمت چندانی همراه نباشند و بازگشایی آنها به روال قیمتی هفته گذشته شکل بگیرد، ریسکی از این ناحیه نیز بازار سهام را تهدید نخواهد کرد. به این ترتیب بعید نیست کانال‌شکنی جدیدی را درروزهای باقی‌مانده این ماه شاهد باشیم.

    مروری بر کانال‌شکنی‌های تابستان

    در حالی بورس تهران از ابتدای تابستان تاکنون بازدهی 4/ 6 درصدی را به نمایش گذاشته که موفق شده در این مدت5 کانال‌شکنی را به ثبت برساند؛ بورس تهران در حالی معاملات تیرماه را آغاز کرد که این نماگر در کانال 78 هزار واحدی نوسان‌های اندکی را تجربه می‌ کرد. اما روند صعودی بازار از اواسط تیر ماه آغاز و شرایط مثبتی بر بازار حاکم شد. گزارش‌های مناسب از عملکرد سه ماهه شرکت‌ها و به تبع آن ظهور نشانه‌های جدی از بهبود سودآوری شرکت‌ها به ویژه در گروه فلزی و برگزاری مجامع مناسب شرکت‌های بورسی زمینه‌ساز این رشد شد. از سوی دیگر اعلام نرخ‌های جدید سال95 گروه پالایشی از سوی شرکت پالایش و پخش مزید بر علت شد و به ثبت دو کانال‌شکنی شاخص کل بورس تهران در تیر ماه منجر شد.به این ترتیب شاخص کل معاملات مرداد ماه را در محدوده 80 هزار واحدی آغاز کرد. روند صعودی مزبور در پنجمین ماه از سال جاری نیز تداوم یافت و تحت‌تاثیر رشد قیمت‌ها در بازارهای جهانی به‌خصوص در حوزه فلزات پایه، دو کانال‌شکنی دیگر برای بازار سهام کشور به ارمغان آورد. در حالی شاهد تداوم رشد قیمت‌ها در بازار‌های جهانی و روند افزایشی نرخ ارز در شهریور ماه بودیم که در این میان کاهش نرخ سود بانکی نیز به‌عنوان محرکی جدید عمل کرده و به تقویت نسبی بازار سهام منجر شد. به این ترتیب پنجمین کانال‌شکنی شاخص و ورود به سطح 83 هزار واحدی را در معاملات نخستین هفته شهریور ماه شاهد بودیم. هر چند در 10 روز اخیر به دلیل ریسک‌های اعتباری یادشده، وقفه‌ای کوتاه در روند صعودی مزبور ایجاد شد، اما به نظر می‌رسد با رفع ریسک مزبور مجددا این مسیر از سرگرفته شده است. به این ترتیب دور از انتظار نیست که در روزهای اخیر این روند صعودی به ششمین کانال‌شکنی بورس در تابستان منجر شود.

    نگاهی به روند معاملات دیروز

    در جریان معاملات روز گذشته هر چند ارزش کل معاملات (مبادلات خرد بدون احتساب بلوکی و اوراق مشارکت) با کاهش 15 درصدی نسبت به روز شنبه مواجه شد، اما شرایط مثبتی در کلیت بازار حاکم بود. بر این اساس در داد و‌ستدهای روز یکشنبه سهامداران بورس تهران بیش از 381 میلیون سهم را در 41 هزار نوبت معاملاتی جابه‌جا‌ کردند. ارزش این معاملات به 5/ 88 میلیارد تومان رسید. در این میان بیشترین حجم معاملات در اختیار دو نماد گل‌گهر و سایپا بود.در این روز تمامی شاخص‌های بورسی با روندی مثبت همراه شدند. در این میان رشد 3/ 0 درصدی شاخص کل بورس تحت تاثیر معاملات مثبت نمادهای همراه اول، کشتیرانی و فولاد مبارکه صورت گرفت. این در حالی است که نمادهای پالایشی برخلاف روند مثبت روز شنبه، تاثیر منفی برشاخص بورس داشتند و مانع از رشد بیشتر این نماگر شدند.

     

    ترمز پالایشی‌ها کشیده شد

    ابهامات موجود در گروه پالایشی همواره با ایجاد شایعات و اخبار غیر‌رسمی منجر به شکل گرفتن تحرکاتی کوتاه‌مدت می‌شود. این بار نیز این شایعات به دنبال شفاف‌سازی شرکت پالایش نفت اصفهان در معاملات روز چهارشنبه رخ داد. از این اطلاعیه تعدیل مثبت سودآوری این نماد و دیگر نمادهای فعال در گروه پالایشی استنباط شد (این در حالی است که شرکت بحث تعدیل مثبت را مطرح نکرده بود). این امر افزایش خرید در این گروه را به دنبال داشت. تا جایی‌که رشد روز شنبه شاخص بورس تهران از ناحیه نمادهای مهم زیرمجموعه این صنعت یعنی «شپنا»، «شتران»، «شبندر» و «شبریز» رشد چشمگیری را تجربه کرد. اما روند مزبور باز هم پایدار نبود و در جریان معاملات روز یکشنبه شاهد تخلیه هیجان از این گروه بودیم. به‌نظر‌ می‌رسد این گروه نیاز به یک شفاف‌سازی گسترده و روند اطلاع‌رسانی پیاپی دارد تا تمامی ابهامات موجود در صنعت مرتفع شده و معامله‌گران با دیدی عمیق‌تر و منطقی‌تر بتوانند در این صنعت سرمایه‌گذاری کنند.در آخرین اخبار این گروه شاهد انتشار گزارش عملکرد تولید و فروش یک ماهه پالایش نفت بندرعباس بودیم. بر این اساس «شبندر» توانسته در دوره یک ماهه مربوط به مرداد ماه بیش از یک میلیون و580 هزار مترمکعب از انواع محصولات را تولید کند. در این میان تولید نفت گاز با حجمی بالغ بر 524هزار و 357 متر مکعب در صدر بیشترین تولیدات این پالایشگاه قرار داشته است. این در حالی است که «شبندر» میزان فروش خود را در این مدت اعلام نکرده است.

    چه خبر از نمادهای تازه‌وارد

    بررسی روند دو نماد تازه‌وارد بورس یعنی چدن‌سازان و داده گستر عصر نوین نیز نشان از تداوم اقبال سهامداران دارد. به‌طوری‌که در جریان معاملات دیروز این دو نماد با نوسان مثبت 5 درصدی روبه‌رو‌ شده و صف خرید سنگینی را نیز در پایان معاملات به دنبال داشتند. نماد «چدن» که پس از عرضه اولیه شاهد نوسان مثبت بیش از 15 درصدی بوده، روز گذشته نیز صف خرید سنگین 68 میلیون و 600 هزار سهمی را تجربه کرد. این در حالی است که در جریان معاملات دیروز بیش از یک میلیون سهم این شرکت به ارزش 227 میلیون تومان معامله شد. داده‌گستر عصرنوین به‌عنوان دیگر نماد تازه‌وارد به بورس نیز شاهد نوسان مثبت به میزان 5 درصد بود. به‌طوری‌که نماد مزبور در دومین روز پس از عرضه نیز نوسان مثبت 5درصدی را تجربه کرد. در این روز با عرضه محدود سهم از سوی حقوقی «های‌وب» شاهد معامله حدود یک میلیون و 600 هزار سهمی این نماد بودیم. این در حالی است که در پایان معاملات صف خرید قابل توجهی به میزان 237 میلیون سهم برای آن باقی ماند.

     

    توجه به نمادهای فلزی – معدنی

    همچنین در معاملات روز گذشته گروه‌های کانه فلزی و معدنی‌ها از جمله گروه‌های موردتوجه معامله‌گران بودند. در این میان معامله‌گران تمایل زیادی برای جمع‌آوری سهم‌های گروه کانه فلزی و معدنی‌ نشان دادند؛ به‌طوری‌که نه تنها این دو گروه پیشرو در بازار دیروز شدند، بلکه تغییر مالکیت به ثبت رسیده نیز نشان از تمایل زیاد به خرید نمادهای مزبور از سوی معامله‌گران حقیقی دارد. در این میان گل‌گهر با تغییر مالکیت بیش از یک میلیارد و 700 میلیون تومانی در مسیر حقوقی به حقیقی، بیشترین تغییر مالکیت به نفع معامله‌گران خرد بازار را ثبت کرد.

    توجه اندک به گروه خودرویی

    گروه خودرویی نیز به‌رغم اتفاقات مثبت رخ‌داده و عرضه‌های بلوکی پیاپی، همچنان واکنش چندانی را به دنبال ندارد. در حالی روز گذشته شاهد عرضه بلوکی 23 درصد از سهام تولید محور خودرو از سوی ایران خودرو دیزل بودیم که این عرضه در همان قیمت پایه به فروش رسید. بر این اساس «خاور» 97 میلیون و 300 هزار سهم «خمحور» را به‌صورت بلوک 23 درصدی در قیمت هر سهم 4045 ریال عرضه کرد. این عرضه ارزشی معادل 40 میلیارد تومان به همراه داشت. ضمن اینکه امروز نیز 10 درصد دیگر از سهام «خمحور» از سوی سایپا و به وکالت از شرکت سرمایه‌گذاری وتوسعه صنعتی نیوان ابتکار عرضه خواهد شد. این بلوک شامل بیش از 42 میلیون و 74 هزار سهم «خمحور» است که به قیمت پایه هرسهم 3291 ریال از طریق کارگزاری نهایت‌نگر عرضه خواهد شد. این عرضه سبب خروج «نیوان ابتکار» از پرتفوی این خودرویی خواهد شد. همچنین امروز شاهد عرضه بلوک 39/ 30 درصدی «خمحرکه» از سوی «ورنا» نیز خواهیم بود.

     

    بررسی وضعیت نمادهای رایانه‌ای

    گروه رایانه‌ای روز گذشته شاهد معامله بیش از 5 میلیون و 800 هزار سهم به ارزش 5/ 6 میلیارد تومان بود. این ارزش معاملات قابل توجه این گروه را به یکی از برترین صنایع تبدیل کرد. در این میان حدود نیمی از رقم مزبور در اختیار معاملات آسان پرداخت پرشین بود. نماد «آپ» پس از ثبت افزایش سرمایه 100 درصدی از محل سود انباشته در هفته گذشته، شاهد تخصیص سهام جایزه به سهامداران خود است. این امر سبب آزادسازی سهام مزبور و بالطبع کاهش جذابیت این نماد خواهد شد.بر همین اساس نماد «آپ» که تا چندی قبل با صف‌های خرید متوالی همراه بود، تا آستانه تشکیل صف فروش نیز پیش رفت. به‌طوری‌که روز گذشته نوسان منفی قیمت در محدوده 3 درصدی را نیز تجربه کرد.

    برچسب ها