عصر خودرو

طلای داخلی به کمترین قیمت ۱۶ روزه رسید؛

سرایت ذهنیت کاهشی به سکه

عصر بازار- در دومین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی چهارمین افت پیاپی را تجربه کرد تا به میانه کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان نزدیک‌تر شود.

سرایت ذهنیت کاهشی به سکه
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، سکه که روز شنبه با افت 4 هزار تومانی از کانال یک میلیون و260 هزار تومان پایین رفته بود، روز یکشنبه با 7هزار تومان افت دیگر به بهای یک میلیون و 251 هزار تومان رسید. این قیمت در شرایطی ثبت شد که در معاملات فردایی نرخ‌های پایین‌تر و حتی زیر سطح روانی یک میلیون و 250 هزار تومان نیز برای فلز گرانبهای داخلی ثبت شد. به گفته فعالان، افت بهای اونس در هفته گذشته بازارهای جهانی و نزدیک شدن به آغاز ماه محرم از جمله عوامل مهمی است که جهت‌گیری بازیگران بازار سکه را کاهشی کرده است. به گفته فعالان، در شرایط عادی و به‌طور سنتی تقاضا برای خرید سکه در ماه‌های محرم و صفر کاهش پیدا می‌کند. از نظر فعالان این یکی از عواملی است که انتظارات کوتاه‌مدت سکه بازان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. با این حال، آنچه روز یکشنبه قیمت سکه را بیشتر تحت فشار قرار داد، افت بهای دلار بود.

    در دومین روز هفته، شاخص بازار ارز 9 تومان افت کرد و به بهای 3 هزار و 904 تومان رسید. دلار در اولین روز هفته نیز افت 2 تومانی را به ثبت رسانده بود. به گفته فعالان، یکی از مهم‌ترین عواملی که تاثیر افزایشی‌های بازار را در روزهای اخیر کاهش داده است، عرضه متناسب بازیگران بازارساز بوده است. در کنار این، میزان تقاضا نیز تا حدی در بازار افت کرده است. این در حالی است که شماری از معامله‌گران بازار انتظار داشتند در آخرین هفته تابستان میزان تقاضای مسافرتی افزایش پیدا کند. روز یکشنبه، دلار در حالی به روند کم نوسان خود ادامه داد که پوند توانست با 10 تومان افزایش به قیمت 5 هزار و 300 تومان برسد. این ارز روز شنبه با اوجی 80 تومانی به بهای 5 هزار و 290 تومان رسیده بود. در اولین روز هفته در مرکز مبادلات ارزی نیز این ارز 128 تومان افزایش را تجربه کرده و به بهای 4 هزار و 546 تومان رسیده بود. روز یکشنبه نرخ‌ها در مرکز مبادلات به روال یکشنبه‌های گذشته تغییری نکرد، اما در بازار آزاد پوند به رشد خود ادامه داد. باید دید روز دوشنبه تقویت ارزش پوند در بازارهای جهانی و به تبع آن رشد این ارز در بازار داخلی ادامه خواهد یافت یا روند آن دچار تغییر مسیر خواهد شد؟

    افت تمام سکه‌ها

    روز یکشنبه، قیمت‌ها در بازار سکه به‌طور کلی کاهشی بود. در دومین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی که مهم‌ترین سکه بازار است، 7 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای یک میلیون و 251 هزار تومان رسید. نیم سکه با 7 هزار تومان افت از مرز 650 هزار تومان پایین رفت و به قیمت 646 هزار تومان رسید. ربع سکه نیز با 5 هزار تومان کاهش از محدوده 360 هزار تومانی خارج شد و به بهای 357 هزار تومان رسید. علاوه بر بازار سکه، در بازار طلا نیز روند قیمت کاهشی بود. روز گذشته هر گرم طلای 18 عیار، هزار و 39 تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای 123 هزار و 167 تومان رسید. به گفته فعالان، افت بهای دلار مهم‌ترین عاملی بود که قیمت‌ها در بازار سکه و طلا را تحت فشار قرار داد، هر چند که چشم‌انداز کاهش تقاضا در ماه محرم نیز در ثبت روز کاهشی بازار بی‌تاثیر نبود.

    برچسب ها