عصر خودرو

قرارداد جدید جمهوری آذربایجان برای توسعه تولید نفت و گاز

عصر بازار- دولت جمهوری آذربایجان توافق جدید تولیدمشترک با کنسرسیوم اداره‌کننده میدان نفتی آذری چراغ گونشلی در دریای خزر را امضاء کرد.

قرارداد جدید جمهوری آذربایجان برای توسعه تولید نفت و گاز
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، این قرارداد جدید به باکو سهم بیشتری در این میدان می‌بخشد و روابط اقتصادی آذربایجان با اروپا را در دهه‌های آینده تحکیم می‌کند. این توافق که 14 سپتامبر امضاء شد، پنج سال طول کشید تا مذاکره شود و تا سال 2050 اعتبار خواهد داشت.

    تحت این قرارداد، شرکت نفت دولتی آذربایجان سهمش در این میدان را از 11.65 درصد به 25 درصد افزایش می‌دهد و سهمی که در اختیار هشت شریک بین المللی این شرکت است به تناسب آن کاهش خواهد یافت. شرکت BP که اداره کننده این میدان است اکنون 30.37 درصد سهم دارد و سهم هفت شریک دیگر پایین 10 درصد است.

    شرکای بین المللی همچنین موافقت کردند 3.6 میلیارد دلار به صندوق نفت دولتی آذربایجان پرداخت کنند و سرمایه‌گذاری بیشتری در این میدان انجام دهند که در کوتاه مدت ممکن است شاهد افزوده شدن هفتمین سکوی تولید باشد و حداکثر 40 میلیارد دلار دیگر در مدت اجرای این توافق سرمایه‌ گذاری جذب کند.

    توافق جدید جایگزین توافق کنونی می‌شود که در سال 1994 از سوی حیدر علی اف رییس جمهور وقت آذربایجان و پدر الهام علی اف رییس جمهور کنونی این کشور امضاء شده بود. علی اف و باب دادلی، مدیرعامل شرکت BP این توافق را تاریخی خواندند.

    علی اف در پیامی که در توییتر ارسال کرد نوشت: توافق جدید از اهمیت زیادی برای توسعه آتی آذربایجان برخوردار است. امروز آذربایجان به عنوان کشوری در دنیا شناخته شده که روی پای خود ایستاده و روابط بین المللی گسترده‌ای دارد و یک کشور پرنفوذ است.

    اگرچه در آن زمان قرارداد کنونی، قرارداد قرن نام گرفت، اما مفاد توافق 1994 منعکس کننده شرایط آن زمان بود که قیمتهای نفت کاهش یافته و آذربایجان از یک جنگ داخلی خارج شده بود و تولید فراساحلی در دریای خزر، جدید و از نظر سرمایه‌ گذاری پرریسک محسوب می‌شد.

    ذخایر میدان نفتی گونشلی در آن زمان تنها حدود 511 میلیون تن برآورد شده بود. اکنون آذربایجان به دنبال 125 میلیارد دلار سودی که از این میدان به دست آورده، توسعه قابل توجهی پیدا کرده است و سرمایه‌ گذاری خزر دیگر پرریسک محسوب نمی‌شود و برآورد ذخایر گونشلی دو برابر شده است، بنابراین باکو در موقعیت قوی برای مذاکره شرایط بهتر برای فاز بعدی فعالیت قرار داشته‌ است.

    انتظار می‌رود این میدان 570 میلیون تن دیگر نفت خام و حدود 150 میلیارد مترمکعب گاز علاوه بر 430 میلیون تن نفت خام و 134 میلیارد مترمکعب گازی که تاکنون تولید کرده است، تولید کند. تولید میدان گونشلی در حال حاضر حدود 585 هزار بشکه در روز نفت است که از طریق خط لوله باکو- تفلیس- سیهان به بازارهای جهانی صادر می‌شود و در مقایسه با تولید 835 هزار بشکه در روز در سال 2010 کمتر است اما با سرمایه‌ گذاری بیشتر، تولید این میدان ممکن است دوباره افزایش پیدا کند.

    تولید گاز حدود 33 میلیون مترمکعب در روز است که عمدتا به مصرف داخلی می‌رسد، اما با مذاکراتی که برای تولید گاز در آینده در جریان است، ممکن است از طریق خط لوله صادرات گاز TANAP سوکار صادر شود. این خط لوله اکنون ساخته شده تا از میدان گازی شاه دنیز آذربایجان از طریق ترکیه به اروپا گاز حمل کند.

    مذاکرات بیشتر به منظور بهره برداری از ذخایر گازی عمیق در این میدان که پایین لایه نفت و گاز تحت بهره برداری کنونی قرار دارد، پیش بینی می‌شود. تصور می‌رود این لایه گازی عمیق 200 میلیارد مترمکعب گاز داشته باشد که ممکن است برای صادرات گاز به اروپا مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

    مقامات آذری خاطر نشان کردند که توسعه ذخایر گازی عمیق مشمول یک توافق تولید مشترک دیگر خواهد بود، اما به این که چه زمانی انتظار دارند مذاکرات آغاز شود یا چه زمانی این میدان ممکن است توسعه پیدا کند، اشاره‌ای نکردند.

    برچسب ها