عصر خودرو

عسگری مارانی عنوان کرد:

گام بزرگ سازمان بورس در مسیر شفاف سازی

عصر بازار- اقدام جدید سازمان بورس در خصوص اعلام ریز اطلاعات شناسایی نهادهای مالی تحت نظر، اقدام خوبی است که علاوه بر شفافیت هر چه بهتر در فضای بازار سرمایه امکان سوءاستفاده افراد سودجو را تا حد قابل توجهی می گیرد.

گام بزرگ سازمان بورس در مسیر شفاف سازی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از  سنا، علیرضا عسگری مارانی کارشناس بازار سرمایه با بیان مطلب فوق درباره بانک اطلاعاتی نهادهای مالی گفت: این اقدام برای شروع قطعاً گام مثبتی بوده تا سرمایه گذاران کم اطلاع یا ناآشنا با فضای بازار سرمایه فریب تبلیغات خلاف واقع افراد و شرکت های متقلب را نخورند.

    وی با تأکید بر اهمیت اطلاعات شناسایی و تماس نهادهای مالی تحت نظر سازمان بورس، تصریح کرد: بسیاری از آسیب ها و کلاهبرداری ها در موسسات مالی یا لیزینگ ها ناشی از تشابه اسمی با گروه های مالی واقعی است بنابراین، این اقدام می تواند منشأ اثر مهمی در جلوگیری از کلاهبرداری در نهادهای مالی زیر نظر سازمان بورس شود.

    این کارشناس بازار سرمایه، این اقدام جدید سازمان بورس را در ادامه اطلاع رسانی و شفاف سازی نهادهای مالی قابل بررسی خواند و گفت: البته اطلاعات تماس کارگزاری ها و شرکت های سرمایه گذاری بورسی به طور مستمر در سایت کانون کارگزاران به روز می شود و حتی اطلاعات مالی آنها نیز به همین سایت و سازمان بورس ارائه می شود؛ هرچند تأمین سرمایه ها در این خصوص کمی سلیقه ای تر رفتار می کنند.

    عسگری مارانی در ادامه به شرکت های سرمایه گذاری خارج از بورس اشاره کرد و گفت: برخی شرکت های سرمایه گذاری در بورس یا فرابورس پذیرش شده و تحت نظارت سازمان بورس هستند، اما برخی شرکت های سرمایه گذاری مثل شرکت های سرمایه گذاری صندوق های بازنشستگی، شستا و بانکها با وجود آنکه در بورس پذیرش نشدند ولی تحت نظارت سازمان بورس هستند هرچند اطلاعاتی از آنها در جایی ثبت و ضبط نمی شود.

    وی در توضیح اهمیت اقدامات آتی سازمان بورس برای شفاف سازی هر چه بیشتر گفت: هر چقدر شفافیت اطلاعات از سطح اطلاعات تماس به سمت اطلاعات ارزشی هدایت شود و در سامانه کدال قابل دسترس برای عموم باشد، برای ذی نفعان، شرایط بهتری فراهم می شود.

    این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: سازمان بورس قطعاً به دنبال برداشتن قدم های بلندتر و اثرگذارتری در زمینه شفاف سازی است و حرکت فعلی یک قدم در این راه است. چنانچه راه اندازی موسسات رتبه بندی گواه این ادعاست.

    وی با اشاره به صندوق های با درآمد ثابت گفت: به عنوان مثال صندوق های با درآمد ثابت برای رتبه بندی هنوز ابزاری در اختیار ندارند بنابراین هر چقدر زمینه ها و ابزارهای اطلاعاتی بیشتر شود، گام موثرتری در جهت یکسان سازی اطلاعات نهادهای مالی برداشته می شود.

    این فعال بازار سرمایه با تأکید بر اینکه اقدام سازمان بورس از این مرحله باید در نهایت به رتبه بندی منجر شود، گفت: با راه اندازی موسسات رتبه بندی صورت مالی، کارکرد و عملکرد شرکت ها به طور روشن و واضح قابل بررسی می شود و افراد می توانند بر اساس مجموعه ای از اطلاعات قابل اتکا به یک نهاد مالی مراجعه کنند. به عبارتی بدین ترتیب پکیجی از اطلاعات شامل اطلاعات تماس و اطلاعات بنیادی در اختیار ذی نفعان قرار می گیرد.

    برچسب ها