عصر خودرو

بهبود طراز تجاری با روسیه نیازمند ایجاد زیرساخت های حمل و نقل

عصر بازار- معاون بازرگانی خارجی صنعت و معدن استان مرکزی گفت: در شرایط حاضر روسیه بازار بسیاری خوبی برای استان مرکزی است ولی بهره مندی از این بازار نیازمند ایجاد زیرساخت های مورد نیاز از جمله در بخش حمل و نقل دارد که تحقق آن باید در سطح ملی پیگیری شود.

بهبود طراز تجاری با روسیه نیازمند ایجاد زیرساخت های حمل و نقل
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا ، جعفر اصغری درخصوص سفر دو هیات تجاری اقتصادی روسیه و صربستان به استان که از صبح فردا وارد استان خواهند شد، اظهار کرد: پیرو تصمیمات کارگروه توسعه صادرات و دبیرخانه صادرات غیرنفتی با توجه به درخواست اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان استان و سایر دستگاه های مرتبط با حوزه تجارت خارجی، کمیته پذیرش دو هیات تجاری و اقتصادی از صربستان و روسیه تشکیل شد.

    وی افزود: اعضای این هیات‌ها برای آشنایی بیشتر با توانمندی‌های استان مرکزی به اراک سفر می‌کنند و با توجه به برگزاری 4 نمایشگاه تخصصی طی هفته جاری در استان مرکزی تصمیم بر این شد که پذیرش این دو هیات با برگزاری نمایشگاه‌های یاد شده که پتانسیل‌های استان در آنها به نمایش گذاشته می‌شود، همزمان شود تا از این فرصت برای معرفی قابلیت‌های استان به هیات‌های یاد شده بهره مناسب گرفته شود.

    اصغری با بیان اینکه این دو هیات تجاری و اقتصادی صبح فردا در پاویون استانداری با حضور استاندار و دیگر مسئولان پذیرش خواهند شد، اظهار کرد: برگزاری نشستی تخصصی در راستای شناخت بازارهای صربستان و روسیه با حضور این هیات ها و فعالان اقتصادی استان در استانداری از برنامه های پیش بینی شده است.

    وی با بیان اینکه بازدیدهایی از واحدهای صنعتی استان برای این هیات‌ها در نظر گرفته شده است، افزود: این بازدیدها از شرکت‌هایی صورت می‌گیرد که زمینه فعالیت آنها با نوع فعالیت و مطالبه این هیات‌ها متناسب باشد.

    وی در خصوص طراز تجاری ایران و صربستان اظهار کرد: در مجموع طراز تجاری ایران و صربستان در سال 95 بالغ بر 52 میلیون دلار و عمده کالاهایی که به این کشور صادر شده شامل پلی استایرن، ظروف شیشه ای، ماشین آلات نانوایی و فرآورده های نفتی است.

    وی افزود: در حوزه واردات نیز انواع بذر ذرت و ذرت دامی، تخم سبزیجات، قطعات منفصله ادوات کشاورزی، قوطی، جعبه و بلبرینگ از این کشور وارد شده است.

    وی در خصوص طراز تجاری ایران و روسیه نیز گفت: در مجموع طراز تجاری ایران و روسیه در سال گذشته یک میلیارد و 746 میلیون دلار بوده است و براساس آمارها این طراز به میزان یک میلیارد و 333 میلیون دلار منفی است.

    وی مهمترین اقلام صادراتی به روسیه را محصولات کشاورزی از قبیل کیوی تازه، هیار تازه و خیار شور، کشمش تیزابی و خشک، انواع پسته، گوجه فرهنگی و رب گوجه فرنگی و محصولات نفتی همچون پلی اتیلن عنوان کرد و افزود: دستگاه های کمک ناوبری، ذرت و گندم دامی، انواع چوب، واگن های باری سبک و سنگین راه آهن، انواع کاغذ روزنامه، دانه آفتابگردان، دانه های کلزا، محصولات مکمل های دارویی و انواع محصولات آهن و فولادی از اقلام وارداتی از روسیه است.

    وی در خصوص دلیل منفی بودن طراز تجاری ایران و روسیه اظهار کرد: مشکلاتی در بخش بانکی وجود دارد که رایزنی برای رفع آنها در حال انجام است.

    وی با بیان اینکه برگزاری اینگونه نشست ها با هیات های تجاری به مشکلات میان دو کشور در راستای بهبود تعاملات تجاری کمک می کند، افزود: البته برخی مسائل باید در سطح ملی رسیدگی و رفع شوند. برای مثال رفع مشکل حمل و نقل به روسیه نیازمند کمک در سطح ملی است.

    وی اظهار کرد: تحریم هایی که روسیه با آنها مواجه است، این کشور را به مقصد خوبی برای صادرات ایران تبدیل کرده و می تواند بازار خوبی برای محصولات استان مرکزی باشد، البته تحقق این مهم نیازمند ساماندهی تولیدات صادرات محور، برندسازی و ایجاد زیرساخت های مورد نیاز در بخش حمل و نقل است.

    وی برند را شاخصی بسیار مهم در معاملات بین المللی دانست و افزود: برندسازی اهمیت بسیاری در این حوزه دارد و تحقق آن نیازمند کمک تمامی دستگاه های دولتی و مدیران و فعالان واحدهای صنعتی است.

    برچسب ها