عصر خودرو

با تلاش محققان کشور امکانپذیر شد؛

افزایش ۴ درصدی ازدیاد برداشت نفت با نانوذرات

عصر بازار- محققان پژوهشکده فرآوری مواد معدنی جهاد دانشگاهی موفق شدند با استفاده از تکنولوژی نانو، ازدیاد برداشت نفت را تا ۴ درصد افزایش دهند.

افزایش ۴ درصدی ازدیاد برداشت نفت با نانوذرات
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، دکتر مهدی اسکندری با بیان اینکه استفاده از تکنولوژی نانو در عملیات‌های بهره‌برداری اخیرا مورد توجه محققان قرار گرفته است، اظهار کرد: مخازن مشترک کشور با همسایه‌ها و افزایش توان تولید کشور بسیار با اهمیت است.

    عضو هیات علمی گروه پژوهشی تکنولوژی نانو ذرات افزود: طرح‌های پژوهشی در این حوزه از اهمیت بالایی برخوردار است و با توجه به ظرفیت عظیم کشور در حوزه نانو، بهره‌گیری از آن در صنعت نفت از اهداف بلند مدت گروه پژوهشی تکنولوژی نانو ذرات پژوهشکده فرآوری مواد معدنی جهاد دانشگاهی است.

    وی ادامه داد: طرح پژوهشی انجام شده در پژوهشکده فرآوری مواد معدنی جهاد دانشگاهی ساختارهای نانوگاما آلومینا با سه مورفولوژی کروی، میله‌ای و صفحه‌ای سنتز شده است. نتایج پراش اشعه ایکس (XRD) و تصاویر (FESEM) نشان می‌دهد نمونه‌های سنتز شده دارای ساختار گاما بوده و در مقیایس نانو به درستی تولید شده‌اند.

    اسکندری افزود: در ادامه نانو سیال پایدار مبتنی بر این نانوذرات با پایه آبی تولید شده که با اضافه کردن این نانو سیال به نفت، با بهبود ضریب انتقال حرارت و کاهش ویسکوزیته می‌توان ازدیاد برداشت را بهبود داد.

    مجری طرح اظهار کرد: در صورت استفاده از این سیستم در مخازن نفتی کشور  می‌توان استخراج نفت سنگین را تا 4 درصد افزایش داد و روزانه 160 هزار بشکه به ظرفیت توان تولید کشور افزود.

    بر اساس اعلام روابط عمومی پژوهشکده فرآوری مواد معدنی جهاد دانشگاهی، نتایج این طرح پژوهشی در نشریه آمریکایی Materials Research Express چاپ شده است.

    برچسب ها