عصر خودرو

رئیس کل بانک مرکزی:

رتبه‌بندی بانک‌ها تا پایان مهر اعلام می‌شود

عصر بازار- رئیس کل بانک مرکزی از رتبه بندی بانک‌ها تا پایان مهر ماه خبر داد و گفت:‌ من هیچ وقت نمی‌رفتم در جایی که مجوز از بانک مرکزی ندارد، سرمایه‌گذاری کنم؛ ضمن اینکه اگر اشتباهی کردم باید پای آنها بایستم.

رتبه‌بندی بانک‌ها تا پایان مهر اعلام می‌شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه مراسم آغاز اجرای دو برنامه اشتغال در مورد آخرین وضعیت رتبه‌بندی نظام بانکی گفت: بانک مرکزی دو طرح را در رابطه با رتبه‌بندی بانکها دارد که یک طرح، در درون بانک مرکزی است که نتایج آن به بیرون اعلام نمی‌شود و عمق بازرسی و نظارت بانک مرکزی بر آن بانک، بر اساس طرح اعلام شده قبلی است.

    رئیس کل بانک مرکزی افزود: همچنین در طرح دیگری که از سوی شرکت رتبه‌بندی ایران در حال انجام است، بانکها با تکیه بر صورتهای مالی و نسبت‌هایی که از آن برداشت می‌شود؛ رتبه بندی می‌شوند که نتایج آن تا پایان مهرماه اعلام می‌شود؛ به نحوی که بانکها از نظر نسبت های دارایی- بدهی، مدیریت منابع و سایر ویژگی‌ها تحت بررسی قرار گرفته و در نهایت، ترکیب همه این شاخص‌ها با هم، درآمیخته شده و شاخص کلی ایجاد می‌شود که به نسبت آن، رتبه بانکها اعلام خواهد شد.

    سیف در مورد زمان یکسان سازی نرخ ارز با توجه به اقدامات اخیری همچون حذف ارز مسافرتی و افزایش نرخ مبادله ای گفت: به تدریج در حال حرکت به سمت یکسان سازی نرخ ارز هستیم؛ البته من اشاره کردم که این اقدام، در اوایل دولت دوازدهم صورت می‌گیرد؛ پس هنوز خیلی فرصت داریم.

    وی در مورد اجرای نرخ سود مصوب بانک مرکزی از سوی نظام بانکی، گفت: به نظر می رسد که در باره عدم رعایت نرخ های مصوب سود در نظام بانکی، خیلی بزرگنمایی می شود؛ اما تا روز 5 شنبه هفته گذشته، بیش از هزار شعبه بانکی از سوی بانک مرکزی مورد بازرسی قرار گرفت و خوشبختانه عملکردها نشان می‌دهد که به جز موارد محدود، نرخ های سود بانکی به صورت دقیق در بانکها رعایت می شود.

    سیف گفت: مواردی هم داشتیم که منجر به عزل رئیس شعبه شده است و بانک مرکزی در این رابطه، بسیار مصمم است و خوشبختانه بانکها نیز همراهی خوبی دارند و به نظر می‌رسد که اجرای این بخشنامه، نتایج مثبتی به همراه دارد.

    وی در مورد نرخ سود سپرده های صندوق سرمایه گذاری بانکها نیز گفت: صندوق های سرمایه گذاری، نهادهای فعال در بازار سرمایه هستند و بانکها از این ابزار استفاده می‌کنند؛ ولی چون در پرتفوی (سبد دارایی) خود، دارایی هایی دارند که بازدهی بالاتری دارد، ممکن است بتوانند نرخ سود بالاتری بپردازند؛ ولی آنچه که مسلم است، آن میزان از منابع صندوق های سرمایه گذاری که در بانک سپرده‌گذاری می‌شود؛ باید از دستورالعمل بانک مرکزی تبعیت کند. نرخ سود تسهیلات به مرور کاهش می‌یابد.

    سیف گفت: تقدم بعدی بانک مرکزی در پرداخت سپرده سپرده گذاران کاسپین، منوط به بررسی دقیق تر دارایی هایی است که این موسسات داشته اند و باید بررسی مکفی از حجم دقیق منابع و دارایی ها صورت گیرد؛ این بررسی است که به ما می گوید چه وضعیتی را در پرداخت پیگیری کنیم؛ این در حالی است که خوشبختانه مرجع قضایی در این رابطه فعال است و کار از سوی آن، در حال پیگیری است؛ ضمن اینکه هماهنگی لازم از سوی بانک مرکزی با مرجع قضایی در حال انجام است.

    وی افزود: اقدام بعدی بانک مرکزی در پرداخت سپرده های بالای 200 میلیون تومان سپرده گذاران کاسپین، منوط به بررسی است.

    سیف در پاسخ به این سوال که اگر شما سپرده گذار کاسپین بودید، چه می کردید؟ گفت: من هیچ وقت نمی رفتم در جایی که مجوز از بانک مرکزی ندارد، سرمایه گذاری کنم؛ ضمن اینکه اگر اشتباهی کردم باید پای آنها بایستم.

    برچسب ها