عصر خودرو

تولیدکننده جوجه یک روزه :

عرضه جوجه یک روزه در بورس کالا به ثبات قیمت‌ها کمک می‌کند

عصر بازار- مدیرعامل یک شرکت عرضه کننده جوجه یک روزه در بورس کالا گفت: برقراری ثبات قیمت ها در بازار در گرو عرضه مستمر و مداوم جوجه یک روزه در بورس کالا است.

عرضه جوجه یک روزه در بورس کالا به ثبات قیمت‌ها کمک می‌کند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم ، افزایش بدون حساب و کتاب نرخ جوجه یک روزه امسال در شرایطی اتفاق افتاد که قیمت ها در بازار حتی به حدود 2500 تومان هم رسید. دلیل بروز این شتاب در قیمت ها، افزایش تقاضای مرغداران برای جوجه ریزی بیشتر همزمان با فرارسیدن فصل گرما و ازدیاد تلفات در مرغداری ها بود که همزمان با حضور واسطه ها و دلالان، نوسانات قیمتی شدیدی را در بازار ایجاد کرد.

    از سوی دیگر از آن جا که ابزارهای حاکمیتی و حقوقی تاثیر چندانی در جلوگیری از گران فروشی ندارد، از این رو برای تعادل قیمت ها باید از ابزارهای مالی و اقتصادی برای تعدیل و کنترل بازار استفاده کرد؛ از این رو، به نظر می رسد بورس کالا بهترین مکان برای ارایه این ابزارها و محلی برای شکل گیری عرضه و تقاضای واقعی بدون حضور واسطه ها باشد تا روند قیمت ها از نوسانات شدید دور بماند.

    افزون بر این، بورس کالا در سیستم پایاپای و تسویه مکانیزمی را فراهم می‌کند که در ابتدا پول به حساب واریز و سپس کالا به خریدار تحویل داده می‌شود، همچنین اگر هر کدام از طرفین بر خلاف تعهدات خود عمل کند بورس کالا با استفاده از ساز و کارهای خود وارد عمل شده و طرف متخلف را جریمه و خسارت لازم را اخذ خواهد کرد.

    در مجموع باید گفت این که بسیاری از دست اندرکاران امر معتقدند که عرضه جوجه یک روزه در بورس کالا شفاف سازی بازار محصول، حذف واسطه ها و متعادل شدن قیمت را به همراه دارد.

    در همین ارتباط، مدیرعامل یک شرکت عرضه کننده جوجه یک روزه در بورس کالا در گفتگو با تسنیم اظهار داشت: واقعیت این است که هدف از عرضه در بورس کالا از جنبه تعدیل قیمت و جلوگیری از رشد کاذب قیمت بود. چراکه سابقه نداشته نرخ جوجه یک روزه در بازار به 2500 تومان افزایش یابد و تولیدکنندگان مرغ مادر نیز راضی به این افزایش قیمت ها نیستند.

    نیلوفر صفایی جوان افزود: تولیدکننده مرغ مادر ترجیح می دهد جوجه یک روزه تولیدی خود را به قیمت پایین تر بفروشد تا هزینه بهای تمام شده تولید در صنعت مرغداری نیز پایین باشد؛ اما گاهی در سیستم جیره بندی و تغذیه، بهای تمام شده تولید بالا و در مقابل درصد سود ثابت است. از این رو اگر بورس کالا بتواند قیمت ها را در بازار تعدیل کند، گزینه خوبی بوده و ضمن ثبات قیمت ها، به حذف واسطه ها نیز کمک می کند.

    وی شرط موفقیت این برنامه جهت برقراری ثبات قیمت ها در بازار را عرضه مستمر و مداوم جوجه یک روزه در بورس کالا دانست و گفت: با توجه به اینکه عرضه این کالا در بورس تازگی دارد، باید به مجموعه ها آموزش های لازم داده شده و قبل از تحکیم جایگاه بورس در میان تولیدکنندگان، مراقب حضور و فعالیت واسطه ها باشیم تا این اطمینان حاصل شود که دلالان امکان ورود به معاملات این بازار را ندارند.

    وی با بیان اینکه فراهم بودن شرایط عرضه در بورس هم به نفع پرورش دهندگان مرغ بوده و هم منافع تولیدکنندگان جوجه یک روزه را فراهم می کند، اظهار کرد: ما به عنوان یک عرضه کننده جوجه یک روزه از عرضه در بورس استقبال کرده و با عرضه در چند مرحله همکاری های لازم را با نهادهای ذی ربط اعمال کردیم.

    این عرضه کننده جوجه یک روزه در بورس کالا افزود: نکته حائز اهمیت این است که تولیدکنندگان مرغ مادر باید این اطمینان خاطر را داشته باشند که جوجه یک روزه تولیدی خود را با ضرر و کمتر از هزینه تمام شده تولید نمی فروشند. زیرا در بازه ای نرخ جوجه یک روزه به حدود 600 تا 700 تومان رسید؛ درحالیکه هزینه بهای تمام شده تولید آن در محدوده قیمتی 1000 تا 1200 تومان نوسان می کرد و جو حاکم بر بازار به ضرر تولیدکنندگان جوجه یک روزه بود.

    وی با اشاره به ریسک بالای تولید جوجه یک روزه و تلفات بالای آن، مزیت اصلی بورس را در کشف قیمت شفاف و حاکمیت عرضه و تقاضا دانست و گفت: فلسفه اصلی ورود بورس کالا به این حوزه حذف واسطه ها جهت برقراری ارتباط مستقیم بین خریدار و فروشنده واقعی است. ضمن اینکه در این بازار پول تولیدکننده به سرعت و در کمترین زمان ممکن به حساب وی واریز می شود و مشکلات تسویه بازار آزاد در آن وجود ندارد.

    صفایی جوان بر لزوم بازاریابی بهتر در بورس کالا تاکید کرد و افزود: اگر عرضه به میزان کافی باشد، تقاضا نیز به همان نسبت وجود دارد و به دنبال آن قیمت ها در بازار مرغ نیز به ثبات بیشتر رسیده و تعدیل می شود. زیرا تجربه نشان داده که اگر بتوانیم برای جوجه یک روزه بازار عرضه خوبی به لحاظ قیمت و حجم داشته باشیم، جلوی نوسان شدید قیمت ها گرفته می شود.

    وی با اشاره به کنترل نوسانات قیمتی ماه های اخیر پس از عرضه در بورس کالا، عنوان کرد: طی هفته های اخیر نرخ جوجه یک روزه پایین آمد که یکی از دلایل آن عرضه در بورس کالا بود و عامل دیگر، افزایش میزان جوجه ریزی در واحدهای تولیدکننده مرغ مادر بود که به تبع افزایش تعداد جوجه های یک روزه تولیدی، طی 7 ماه آینده رشد میزان عرضه مرغ در بازار را شاهد خواهیم بود.

    وی نوسان قیمت ها را یکی از نگرانی های پرورش دهندگان مرغ مادر نام برد و گفت: چنانچه پرورش دهندگان مرغ مادر بدانند که اگر جوجه تولیدی خود را در بورس و به قیمت کمتر بفروشند نوسان قیمت ها کاهش می یابد، از عرضه در این بازار استقبال می کنند.

    صفایی جوان تسویه نقدی معاملات در بورس را یک نکته مثبت دانست و گفت: ابتدا بهتر است تولیدکنندگان نام آشنا و دارای برند صنعت وارد بورس شوند تا خریداران نیز به اعتبار آنها در این بازار اقدام به معامله کنند و در مکانیزم عرضه و تقاضای حاکم بر این بازار، قیمت ها براساس کیفیت کالاهای عرضه شده تعیین شود. در این راستا لازم به نظر می رسد که بورس کالا قوی تر عمل کرده و به کمک بازاریابی مناسب به دو طرف عرضه کننده و خریدار اطمینان خاطر موردنیاز را از بابت تداوم و استمرار عرضه و وجود تقاضا ارایه کند.

    برچسب ها