عصر خودرو

ایران ۹۵ درصد زعفران جهان را تامین می‌کند

عصر بازار- عضو هیأت‌مدیره صندوق توسعه صادرات زعفران گفت: در حالی که اسپانیا و امارات نزدیک به ۷۰ تن زعفران از ایران خریداری می کنند اما سالانه ۱۳۰ تن زعفران صادر می کنند و این نشان می دهد در زعفران خالص ایرانی دست می برند.

ایران ۹۵ درصد زعفران جهان را تامین می‌کند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایلنا، فرهاد سحرخیز عضو هیأت‌مدیره صندوق توسعه صادرات زعفران و رئیس انجمن تولیدکنندگاه صنعت نبات، قند و شکر استان خراسان رضوی در نشست خبری روز گذشته در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه اظهار کرد: دو هزار محصول غذایی از کشورهای مختلف در سال 2017 در جشنواره ITQI که در بلژیک برگزار شد، شرکت کردند که زعفران ایرانی جایزه سه ستاره خوش‌طعم‌ترین غذای دنیا را از آن خود کرد.

    وی افزود: این در حالی است که 150 کارشناس مخصوص تست طعم غذاها در بالاترین رده‌ها بدون آشنایی با برند هر ماده غذایی و با چشمان بسته مواد غذایی را می‌چشند و به آن نمره مزه و کیفیت می‌دهند که زعفران ایرانی و چای زعفرانی یک برند ایرانی جایزه سه ستاره ITQI را از آن خود کرده است.

    عضو هیأت‌مدیره صندوق توسعه صادرات زعفران در مورد تقلبات زعفران که حتی در داخل کشور هم اتفاق می‌افتد، اظهار داشت: در خوش‌بینانه‌ترین حالت رنگ‌های شیمیایی خوراکی را با ریشه زعفران و زعفران سرگل خیس کرده، دم می‌کنند، تا سفیدی‌های ریشه رنگ قرمز را به خود بگیرد و بعد در بسته‌بندی زعفران اصل آن را می‌فروشند که این از نوع تقلب سالم است.

    سحرخیز با اظهار تأسف از تقلباتی که توسط برخی کشورها روی زعفران ایرانی انجام می‌شود، گفت: امارات سالانه 50 تن زعفران ایرانی وارد می‌کند، ولی جالب است که در آمار صادرات و خروجی این کشور 100 تن زعفران از امارات خارج می‌شود و اسپانیا هم با آنکه 70 تن زعفران از ایران وارد می‌کند، اما آمار صادرات این کشور 130 تن اعلام می‌شود، یعنی چیزی به نام شبه زعفران که ترکیبی از رنگ‌های خوراکی و ریشه زعفران است، را به نام زعفران ایرانی در دنیا می‌فروشند.

    وی اضافه کرد: اما متأسفانه در نوع دیگری از تقلب که برای سلامتی انسان هم مضر است، از رنگ‌های شیمیایی قالی و موادی بنام رنگ تارترازین صنعتی استفاده می‌کنند که ریشه سفید زعفران را با این رنگ‌ها ترکیب کرده و با نام زعفران اصلی می‌فروشند.

    سحرخیز با انتقاد از سیستم نظارتی کشور بر سلامت و کیفیت محصولات خاطرنشان کرد: یک ایرادی که به واحدهای نظارتی ما وارد است این است که فقط واحدهای پروانه‌دار را کنترل می‌کنند و نظارت بر واحدهای غیرمجاز که برعهده بهداشت و تعزیرات است معلوم نیست به چه شیوه‌ای انجام می‌شود که به‌راحتی این اتفاقات می‌افتد.

    وی قاچاق پیاز زعفران به افغانستان را یکی دیگر از مشکلات دانست و افزود: پیاز زعفران ذخیره ژنتیکی کشور محسوب می‌شود که باید نسبت به خروج آن حساسیت ویژه داشته باشیم، اما متأسفانه زمانی که به مسئولان مرتبط اعلام کردیم، کامیون کامیون پیاز زعفران ایرانی را به افغانستان قاچاق می‌کنند با خونسردی به ما گفتند که کشت زعفران بهتر از کشت خشخاش است و واکنش نشان نداند.

    عضو هیأت‌مدیره صندوق توسعه صادرات زعفران به ورود هلندی‌ها برای کشت پیاز زعفران در زمین‌های بکر افغانستان اشاره کرد و گفت: برای اینکه ایران را از بازار زعفران حذف کنند، می‌خواهند افغانستان را جایگزین کنند و بدتر آنکه برخی از تجار افغانی به ایران آمده، زعفران ما را می‌خرند و در دنیا به نام زعفران افغانی با کیفیت بالا می‌فروشند.

    وی که رئیس انجمن تولیدکنندگاه صنعت نبات، قند و شکر استان خراسان رضوی هم هست، از تولید نبات‌های غیراستاندارد خبر داد و گفت: متأسفانه برخی از کارگاه‌های سنتی تولید نبات، برای صرفه بیشتر از جوهر قند یا همان بلانکیت برای بلوره شدن شیره نبات استفاده می‌کنند که این ماده برای سلامتی انسان مضر بوده و سرطان‌زاست.

    سحرخیز ادامه داد: از سال 90 به بعد یک برند ایرانی با استفاده از ماشین‌آلات داخلی تلاش کرد تا نباتی تولید کند که در آن از جوهر قند استفاده نمی‌شود و به‌مرور چند کارخانه دیگر نیز از این روش استفاده کردند.

    عضو هیأت‌مدیره صندوق توسعه صادرات زعفران در پایان تصریح کرد: 95 درصد نبات‌های مصرفی موجود در بازار در شرایط غیراستاندارد تولید می‌شود، حال آنکه نبات به‌عنوان ماده‌ای برای رفع نفخ و طبع گرم از قدیم در طب ایرانیان جایگاه ویژه‌ای داشته است.

    برچسب ها