عصر خودرو

دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه اعلام کرد:

قیمت جوجه یک روزه با عرضه در بورس کالا به تعادل رسید

عصر بازار- دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه گفت: عرضه جوجه یک روزه با قیمت هر قطعه هزار و ۸۰۰ تومان به اتحادیه سراسری، افزایش تولید و ایجاد شفافیت در بازار به کمک عرضه در بورس کالا، عامل اصلی ایجاد تعادل قیمت جوجه یک روزه در بازار به شمار می رود.

قیمت جوجه یک روزه با عرضه در بورس کالا به تعادل رسید
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، طبق روال همه ساله افزایش گرمای هوا و تلفات چشمگیر در مرغداری، بازار سنتی مرغ و جوجه یک روزه را ملتهب میکند که نتیجه این امر رشد روزافزون قیمت ها است. باتوجه به پشت سر گذاشتن تنش‌های گرمایی و به کارگیری برخی اقدامات از قبیل افزایش جوجه ریزی، عرضه جوجه یک روزه با نرخ متعادل در بورس کالا و شفاف سازی قیمت، دیگر با کمبود عرضه در بازار مواجه نیستیم.

    براین اساس بسیاری از مسئولان براین باورند که با حذف واسطه ها و عرضه جوجه با نرخ واقعی، دیگر خبری از نوسان نرخ مرغ در بازار نیست، البته صنعت مرغداری با کاهش روز افزون نرخ مرغ زنده در معرض بحران قرار گرفته و تولیدکنندگان را با چالش های اساسی روبرو کرده است.

    نرخ جوجه یک روزه به تعادل رسید

    در این زمینه غلامعلی فارغی دبیر انجمن تولید کنندگان جوجه یک روزه با بیان اینکه نرخ جوجه یک روزه به تعادل نسبی در بازار رسیده است، گفت: اکنون نرخ جوجه یک روزه از هزار و 550 تا 2 هزار تومان در بازار در نوسان است.

    وی افزود: عرضه جوجه یک روزه با قیمت هر قطعه هزار و 800 تومان به اتحادیه سراسری، افزایش تولید و ایجاد شفافیت در بازار به کمک عرضه در بورس کالا، عامل اصلی ایجاد تعادل قیمت جوجه یک روزه در بازار به شمار می رود.

    فارغی با اشاره به کاهش 15 تا 20 درصدی قیمت جوجه یک روزه در بازار بیان کرد: طی چند ماه اخیر قیمت جوجه یک روزه به سبب وجود واسطه گری در بازار به صورت نجومی افزایش یافت که با توجه به اقدامات صورت گرفته انتظار براین بود که به نرخ کنونی دست یابیم.

    دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه ادامه داد: براساس آمار موجود 12 تا 18 درصد قیمت تمام شده مرغ زنده را جوجه یک روزه تشکیل می دهد که در شرایط کنونی نرخ هر کیلو مرغ زنده نباید کمتر از 5 هزار تومان باشد.

    وی با بیان اینکه قیمت مرغ در بازار تابع عرضه و تقاضا است، گفت: نوسان جوجه یکروزه به عنوان یک نهاده تولید، تنها در قیمت تمام شده مرغ زنده تاثیر گذار است.

    عظیم حجت عضو هیأت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی نیز از کاهش نرخ 400 تومانی هر قطعه جوجه یک روزه در بازار خبر داد و گفت: اکنون متوسط قیمت هر قطعه جوجه یک روزه بسته به نژادهای مختلف هزار و 700 تا 2 هزار تومان است.

    وی افزود: از ابتدای تیرماه با همکاری وزارت جهاد کشاورزی، اتحادیه سراسری مرغداران و انجمن جوجه یک روزه میزان جوجه ریزی افزایش یافت که در نهایت این امر موجب شد که قیمت جوجه به نرخ واقعی خود نزدیک شود بنابراین با توجه به روزهای پایانی شهریور و پشت سرگذاشتن تنش گرمایی با افزایش عرضه روبرو خواهیم شد.

    عضو هیأت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با بیان اینکه کمبودی در عرضه مرغ وجود ندارد، اظهار کرد: کاهش نرخ مرغ زنده به کمتر از 5 هزار تومان صنعت مرغداری را مورد تهدید قرار می‌دهد، چراکه مرغ های موجود در بازار با جوجه 2 هزار و 500 تومان تولید شدند که این امر به ضرر مرغداران است.

    وی با اشاره به اینکه با کاهش نرخ مرغ زنده نباید انتظار افزایش جوجه ریزی را داشت، بیان کرد: علی رغم کاهش نرخ جوجه یک روزه و روند نزولی قیمت مرغ زنده به کمتر از 5 هزار تومان در بازار بدیهی است که استقبال مرغداران تحت تأثیر این امر قرار گیرد.

    حجت ادامه داد: روند خطی جوجه یک روزه و افزایش عرضه در برابر کاهش تقاضای مرغداران ناشی از نوسان نرخ مرغ زنده در بازار، قیمت این نهاده را تحت تأثیر خود قرار خواهد داد.

    عضو هیأت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی تصریح کرد: قیمت منطقی جوجه یک روزه و سایر نهاده ها در بازار موجب شد تا مرغداران نسبت به اجرای کاهش سن کشتار تمایل بیشتری داشته باشند.

    برچسب ها