عصر خودرو

چین حذف دلار از معاملات نفتی را کلید زد

عصر بازار- دولت چین طرح هایی را برای آغاز انعقاد قراردادهای نفتی به یوان و قابل تبدیل به طلا اعلام کرده است.

چین حذف دلار از معاملات نفتی را کلید زد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم ، دولت چین طرح هایی را برای آغاز انعقاد قراردادهای نفتی به یوان و قابل تبدیل به طلا اعلام کرده است. این اقدام احتمالا منجر به پیدایش یک شاخص جدید قیمت گذاری نفت خام در آسیا برای رقابت با شاخص های برنت و وست تگزاس اینترمدییت خواهد شد.

    جیم راجرز، تحلیلگر مسائل مالی در این باره گفت: «این یک گام دیگر در این مسیر است. بسیاری تمایل ندارند از دلار آمریکا در معاملات خود استفاده کنند زیرا اگر آمریکا از شما عصبانی باشد، می تواند از طریق دلار فشار زیادی بر شما وارد کند و شما را از چرخه تجارت حذف نماید. چین، روسیه و دیگر کشورها این مسئله را درک می کنند و در تلاش اند تا تجارت جهانی و مالیه بین المللی را از زیر سلطه دلار خارج سازند.»

    از آنجایی که چین، بزرگترین خریدار نفت خام جهان به شمار می رود، قراردادهای جدید احتمالا به صادر کنندگان اجازه خواهد داد بدون گرفتار شدن در تحریم های آمریکا از طریق یوان نفت داد و ستد کنند. به گفته این کارشناس، کشورهای روسیه، ایران، پاکستان، ویتنام، چین و بسیاری دیگر از کشورهای آسیایی به این نوع از معاملات غیردلاری علاقمندند.

    این نوع قراردادهای نفتی به معامله کنندگان اجازه خواهد داد تا بدون اینکه نیاز به نگه داری یوان داشته یا ناگزیر باشند آن را به دلار آمریکا تبدیل کنند، پول نفت را با طلا بپردازند یا یوان را به طلا تبدیل کنند.

    راجرز افزود: «دنیا در حال فاصله گرفتن از سیستم دلاری است. ایران اکنون از چین یوان قبول خواهد کرد. چین و روسیه در حال حاضر روبل و یوان مبادله می کنند. این اتفاق در حال رخ دادن است. اما روند کار کند است و این زمان زیادی خواهد برد.»

    این سرمایه گذار بازارهای مالی تاکید کرد، این تغییر رویکرد در معاملات بدون مانع رخ نخواهد داد.

    راجرز افزود: «زمانی که دلار آمرکیا جایگزین پوند استرلینگ شد، واقعا هیچ کس نمی خواست این تغییر به سرعت اتفاق بیافتد. اما اکنون شما اقتصادهای بزرگی نظیر روسیه، چین، ایران و دیگران را دارید که خیلی دوست دارند این اتفاق بیافتد. بنابراین این اتفاق سریعتر رخ خواهد داد.»

    برچسب ها