عصر خودرو

خوانش بورس و ارز در مناقشه کره و آمریکا

عصر بازار- اگر در شبه جزیره کره جنگ رخ دهد و آمریکا و کره جنوبی از یک سو درگیر این جنگ بشوند، ارزش پول هر دو کشور کاهش می یابد. همچنین کالای کم ریسک طلا با افزایش قیمت روبرو خواهد شد.

خوانش بورس و ارز در مناقشه کره و آمریکا
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، اگر در شبه جزیره کره مناقشات فعلی منجر به جنگ نظامی شود،  سه کشور کره شمالی از یک سو و کره جنوبی و آمریکا از سوی دیگر بیش از سایر کشورها درگیر این جنگ خواهند شد.

    برای پیش بینی وقوع جنگ در این منطقه، می خواهیم تحولات آتی اقتصادی این سه کشور را بررسی کنیم
    از آنجا که کره شمالی یک کشور بسته بدون انتشار اطلاعات است، اطلاعاتی در مورد بورس و واحد پولی این کشور در سایتهای معتبر مالی وجود ندارد. لذا نمی توان از اطلاعات این کشور جهت پیش بینی استفاده کرد
    اما با توجه به قابل اتکا بودن و در دسترس بودن اطلاعات مالی و اقتصادی دو کشور کره جنوبی و آمریکا، به سراغ این دوکشور ( که یک طرف این مناقشه و همسو با هم هستند) می رویم

    یکی از معیارهای بررسی که ما از آن استفاده می کنیم، روند حرکتی واحد پول کره جنوبی ( وون ) در برابر سه ارز دلار استرالیا، دلار کانادا و یورو است.
    دلار استرالیا و دلار کانادا از کم ریسک ترین ارز های جهانی هستند. از طرفی بر روی دلار استرالیا بیشتر قیمت محصولات کشاورزی، دامپروری و سنگ آهن تاثیر می گذارد و بر دلار کانادا نوسانات قیمت نفت و گاز. یعنی اگر مثالا نفت دچار نوسان شد و بروی دلار کانادا تاثیر گذاشت ، بر روی دلار استرالیا تاثیر آنچنانی نخواهد داشت و تا حدودی ریسک ناشی از دخالت یک متغیر مزاحم ( مثل نفت ) در بررسی روند حرکن آتی وون کره از بین می رود. از سوی دیگر یکی در نیم کره شرقی و دیگری در نیم کره غربی- یکی در نیم کره جنوبی و دیگری در نیم کره شمالی است.که باز عاملی است که تاثیر شرایط اقلیمی بر روند حرکتی این دو ارز را کاهش می دهد.
    از یورو استفاده کردیم چون واحد پول چندین کشور اروپایی است و رفتار اقتصادی چندین کشور را نشان می دهد.
    از پوند استفاده نکردیم چون تاثیرات خروج از اتحادیه اروپا و همه پرسی سیاسی، امکان دارد در رفتار حرکتی این ارز تاثیر گذار باشد و بر نتیجه پیش بینی ما، تاثیری انحرافی داشته باشد.

     

    روند قیمتی دلار استرالیا به وون کره در 10 سال گذشته -  به توجه به رسیدن به کف قیمتی، باید انتظار رشد دلار استرالیا یا تضعیف ون کره را داشته باشیم.

     

    روند قیمتی دلار کانادا  به وون کره در 10 سال گذشته -  به توجه به رسیدن به کف قیمتی، باید انتظار رشد دلار کانادا یا تضعیف ون کره را داشته باشیم.


    روند قیمتی یورو به وون کره در 10 سال گذشته -  به توجه به رسیدن به کف قیمتی و شکست خط روند نزولی 5 ساله ( خط روند آبی رنگ )  باید انتظار رشد یورو یا تضعیف ون کره را داشته باشم.

    همانطور که ملاحظه کردید، انتظار داریم وون کره جنوبی در مقابل سه ارز دلار استرالیا، دلار کانادا و یورو تضعیف شده و ارزش خود را از دست بدهد.
    می دانیم که یکی از عواقب منفی جنگ نظامی، کاهش ارزش پول آن کشور است که در بند بالا مشخص است. اما امکان دارد کاهش ارزش پول کره جنوبی به دلایلی غیر از جنگ نظامی کاهش یابد.
    در اینجا ما به بررسی رفتار آتی دلار آمریکا ( دیگر کشور درگیر جنگ احتمالی شبه جزیره کره ) در مقابل سه ارز دلار استرالیا، دلار کانادا و یورو می پردازیم.

    روند قیمتی دلار استرالیا  به دلار آمریکا در 16 سال گذشته -  به توجه به رسیدن خط روند حمایتی ، باید انتظار رشد دلار استرالیا یا تضعیف دلار آمریکا را داشته باشیم.

     

    روند قیمتی دلار آمریکا  به دلار کانادا در 14 سال گذشته -  به توجه به رسیدن خط مقاومتی ، باید انتظار کاهش دلار آمریکا یا رشد دلار کانادا را داشته باشیم.

    روند قیمتی یورو به دلار آمریکا در 14 سال گذشته -  به توجه به رسیدن منطقه حمایتی ، باید انتظار رشد یورو  یا تضعیف دلار آمریکا را داشته باشیم.

    • همانطور دیدیم، برای دلار آمریکا همانند وون کره، کاهش ارزش را پیش بینی می کنیم.
    قاعدتا اگر جنگی در شبه جزیره کره رخ دهد و آمریکا و کره جنوبی از یک سو درگیر این جنگ بشوند، ارزش پول هر دو کشور کاهش می یابد. اما ما فرض می کنیم کاهش ارزش واحد پولی هر دو کشور ( که در قبل پیش بینی شد ) به علتی غیر از وقوع جنگ باشد. مثلا سیاستهای پولی یا مالی.
    حالا معیار بررسی را تغییر می دهیم و به سراغ پیش بینی روند حرکتی آتی بورس دو کشور می رویم. جایی که اگر سرمایه گذار به علت وقوع جنگ احتمالی احساس خطر کند، بسرعت از آن خارج خواهد شد.
    روند حرکتی 16 ساله بورس سهام کره جنوبی – با توجه به اینکه شاخص سهام این کشور به سقف تاریخ خود رسیده است، انتظار کاهش را داریم.

    روند حرکتی 10 سال شاخص داوجونز، بورس سهام آمریکا – طی سال گذشته همواره صعودی بود است. پس دوره بررسی به بیشتر می کنیم

    روند حرکتی 20 سال شاخص داوجونز، بورس سهام آمریکا – قبل از رشد هموار 8 سال اخیر، آخرین رشد پایدار در بازار سهام آمریکا از سال 1995 تا 2001 بود که شاخص سهام طی 6 سال 210% رشد کرد. سپس با کاهش محسوسی همراه شد. رشد اخیر شاخص سهام تا امروز (که از شتاب آن کاسته شده است)، 214% است. شبیه سازی رشد سال 1995 با رشد شروع شده از سال 2009، این هشدار را به ما می دهد، که باید انتظار ریزش بازار سهام آمریکا را داشته باشیم.

    • بعد از اینکه پیش بینی کردیم واحد پول دو کشور کره جنوبی و آمریکا با کاهش ارزش مواجه خواهند شد، حال به این نتیجه رسیدم که احتمالا در بورس هر دو کشور با ریزش قیمتها روبرو خواهیم بود تا یک قدم دیگر به پیش بینی وقوع جنگ در شبه جزیره کره، بر اساس روند حرکتی معیار های پولی و مالی ( ارز و بورس )، نزدیک تر بشویم.
    • حال می خواهیم روند حرکتی این دو ارز یعنی وون کره جنوبی با دلار آمریکا را در مقابل هم بررسی کنیم.

    روند حرکتی دلار آمریکا به وون کره جنوبی در 10 سال گذشته – همانطور که ملاحظه می شود بعد از بحران مالی جهانی، از سال 2010 تا کنون روند حرکتی این دو ارز تقریبا خنثی و در یک محدوده بوده است. نوسانات موجود حاصل تاثیر شرایط اقتصادی دو کشور در مقابل هم هست نه تاثیر پذیری از تحولات جهانی. با توجه به روند حرکتی خنثی و تا حدودی منظم این دو ارز، می توان این چنین گفت که تاثیر پذیری این دو ارز از تحولات جهانی شبیه به یکدیگر است.

    تا اینجا ما پیش بینی کردیم واحد پول و بورس هر دو کشور با کاهش ارزش همراه خواهند شد. از طرفی به این نتیجه نسبی رسیدیم که روند حرکتی ارز هر دو کشور در برابر تحولات جهانی ( که جنگ نظامی یکی از آن تحولات می تواند باشد )، تقریبا یکسان و شبیه به هم است.
    وقتی جنگی در سطح جهانی رخ دهد، بستگی به میزان و مدت آن جنگ وکشورهای درگیر با جنگ، قیمت طلا در بازار های جهانی به عنوان یک کالا کم ریسک، افزایش می یابد. حالا اگر جنگ از نوع موشکی و حتی اتمی باشد و یک طرف آن آمریکا بزرگترین اقتصاد دنیا باشد، قاعدتا تاثیر  بر قیمت طلا بیشتر خواهد بود. در ادامه به بررسی روند آتی قیمت طلا می پردازیم.
    روند حرکتی 10 ساله انس طلا – با توجه به اینکه قیمت از روی خط روند حمایتی بلند مدت خود، شروع به رشد کرده است ، در انتظار شکست محدوده 1350 دلار ( آخرین high قیمتی ) است تا بعد از آن به سرعت تا محدوده 1500 دلار رشد کند. 

    با پیش بینی رشد قیمت طلا، یه گام دیگر به وقوع جنگ نزدیک تر شدیم. اگر جنگ شبه جزیره کره شروع شود، قاعدتا ژاپن اولین کشوری خواهد بود که بعد از طرفین دعوا، از این جنگ تاثیر پذیری خواهد داشت. در ارتباط با این موضوع به بررسی روند حرکت آتی بورس ژاپن می پردازیم
    روند حرکتی 11 ساله بورس سهام ژاپن– با توجه به اینکه شاخص سهام این کشور به سقف تاریخ خود رسیده است، انتظار کاهش را داریم


    تا اینجا به این پیش بینی ها رسیده ایم :
    • 1- کاهش ارزش وون کره جنوبی
    • 2- کاهش ارزش دلار آمریکا
    • 3- کاهش ارزش بورس سهام هر دو کشور
    • 3- همسو بودن روند حرکتی ارز دو کشور کره جنوبی و آمریکا در مقابل تحولات جهانی
    • 4- رشد قیمت طلا به عنوان یک کالا کم ریسک
    • 5- کاهش ارزش بورس سهام ژاپن به عنوان کشور ثالث درگیر جنگ احتمالی
    • با توجه به موارد صفحه قبل، فقط بر اساس بررسی روند حرکتی برخی از معیار های پولی و مالی مثل ارز و بورس سهام، احتمال وقوع جنگ نظامی در شبه جزیره کره وجود دارد. اما باید در نظر داشت ما یک روند آتی را پیش بینی کردیم . یعنی رفتار بلند مدت. به عبارتی نوسان های کوتاه مدت امکان دارد برخلاف گفته ما باشد. همچنین زمان وقوع این پیش بینی میسر نیست که دقیقا در چه زمانی رخ خواهد داد.

     

    نویسنده: پیمان حدادی، کارشناس مسائل مالی

    برچسب ها