عصر خودرو

با طرح دلارزدایی جدید چین ؛

دلار از معاملات نفتی چین و متحدانش حذف می‌شود

عصر بازار- پکن اعلام کرد به همراه هم‌پیمانانش استفاده از دلار در معاملات نفتی را کنار می‌گذارد و ارزهایی نظیر یوان را جایگزین می‌کند.

دلار از معاملات نفتی چین و متحدانش حذف می‌شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس ، پکن به تازگی طرحی را ارائه کرده است که به موجب آن این کشور در قراردادهای نفتی با هم پیمانان خود دلار را کنار گذاشته و قراردادهایی با آنها منعقد می‌کند که مبنای ارزی پرداخت آنها یوان و طلا است.

    این اقدام می‌تواند به شکل‌گیری بازار جدید نفتی در آسیا هم راستا با بازارهای نفتی آمریکا و اروپا منجر شود.

    جیم راجرز کارشناس سرمایه‌گذاری و مشاور مالی معتقد است این مسئله می‌تواند عواید بازی را که تاکنون تحت سلطه دلار بود، تغییر دهد.

    راجرز ادامه داد: این اقدام جهان را یک گام به کنار گذاشتن دلار در معاملات نفتی نزدیک‌تر می‌کند. بسیاری از افراد تمایلی به استفاده از دلار ندارند زیرا در صورتی که آمریکا نسبت به آنها سیاست خصمانه در پیش بگیرد می‌تواند از این طریق فشارهای شدیدی را علیه افراد وارد کرده و حتی آنها را از جرگه تجارت خارج کند.

    چین، روسیه و دیگر کشورها به اهمیت این موضوع پی برده و در تلاش هستند تا تجارت بین‌الملل و نظام مالی جهانی را از دلار دور کنند.

    راجرز معتقد است با توجه به اینکه چین بزرگترین وارد کننده نفت در جهان محسوب می‌شود، در قراردادهای جدید نفتی این کشور این امکان فراهم خواهد شد که صادرکنندگان نفت به جای دلار از یوان در معاملات خود استفاده کنند.

    کشورهایی نظیر روسیه، ایران، پاکستان، ویتنام، چین و بسیاری از دیگر کشورهای آسیایی به این اقدام علاقمند هستند.

    قراردادهای آتی این امکان را برای فروشندگان نفت به چین فراهم می‌کند تا هزینه نفت صادراتی خود به این کشور را به طلا و یوآن دریافت کند که در زمینه یوان نیز این امکان فراهم شده است که دولت چین یوان را بدون نیاز به تبدیل شدن به دارایی در چین و یا مبادله ارزی به دلار با طلا مبادله شود.

    این کارشناس اقتصادی معتقد است جهان در حال پیشروی به این سمت و سو است، در حال حاضر ایران یوآن چین را قبول می‌کند. چین و روسیه توافق کردند تا سوآپ ارزی به روبل و یوان را انجام دهند.

    راجرز تاکید کرد: فاصله گرفتن جهان از دلار در حال اتفاق افتادن است، اما این اتفاق با سرعت کمی پیش می‌رود و زمان زیادی برای گسترش آن نیاز خواهد بود.

    سرمایه‌گذاران معتقدند این روند قرار نیست با سرعت زیادی اتفاق بیفتد.

    این مشاور امور مالی ادامه داد: در زمینه فاصله گرفتن جهان از دلار بسیاری از افراد تمایل قوی دارند و من معتقدم در کمتر از 10 سال آینده ما شاهد تغییرات جدی در زمینه مبادلات نفت در آسیا و فاصله گرفتن بیشتر از دلار خواهیم بود.

    راجرز تاکید کرد: وقتی قرار شد دلار جایگزین پوند انگلیس شود، افراد زیادی از خود برای شکل گرفتن سریع این اقدام رغبت نشان ندادند اما در حال حاضر اقتصادهای بزرگی نظیر چین، ایران و روسیه و برخی دیگر از کشورها تمایل شدیدی در این زمینه دارند و بنابراین این مسئله سریع‌تر از قبل اتفاق خواهد افتاد.

    برچسب ها