عصر خودرو

بدهی بانک ها به بانک مرکزی چقدر است؟

عصر بازار- بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی از خرداد تا تیرماه سال جاری با رشد ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی همراه بوده است.

بدهی بانک ها به بانک مرکزی چقدر است؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از میزان، براساس آمار منتشر شده از خلاصه دارایی‌ها و بدهی‌های بانک مرکزی، حجم کل دارایی خارجی این بانک در پایان تیرماه سال جاری رقم 346 هزار و 500 میلیارد تومان را نشان می‌دهد که در مقایسه با اسفندماه سال 95، بالغ بر 2.1 درصد افزایش و نسبت به تیرماه سال گذشته 3.6 درصد رشد را نشان می‌دهد.

    در این میان بدهی بخش دولتی به بانک مرکزی در 4 ماهه نخست سال جاری 7.8 درصد رشد و در یک سال منتهی به تیرماه سال جاری بالغ بر 0.3 درصد کاهش را تجربه کرده است که در کل حجم بدهی بخش دولتی به بانک مرکزی 62 هزار و 80 میلیارد تومان بوده است.

    لازم به ذکر است که بدهی بخش دولتی به بانک مرکزی از دو جزء بدهی دولت و بدهی شرکت‌ها و مؤسسات دولتی به بانک مرکزی شکل می‌گیرد که در این بین سهم دولت از کل بدهی‌ها 34 هزار و 930 میلیارد تومان و سهم شرکت‌ها و مؤسسات دولتی 27 هزار و 150 میلیارد تومان است.

    گفتنی است بدهی دولت در یک سال منتهی به تیرماه سال جاری، حدود 1.2 درصد و در 4 ماه اول نخست سال جاری 27.6 درصد افزایش داشته است.

    در این میان بدهی شرکت‌ها و مؤسسات دولتی در 4 ماهه نخست سال جاری 10.2 درصد و در یک سال منتهی به تیرماه سال جاری، حدود 2.2 درصد کاهش داشته است.

    همچنین حجم اسکناس مسکوک در پایان تیرماه بالغ بر 6 هزار و 990 میلیارد تومان محاسبه شده است که در یک سال منتهی به تیرماه امسال 22.6 درصد و در 4 ماهه اول امسال نسبت به اسفند سال گذشته 39.5 درصد افزایش داشته است.

    لازم به ذکر است که سپرده قانونی بانک‌ها نزد بانک مرکزی تا پایان تیرماه سال جاری به رقم 134 هزار و 560 میلیارد تومان رسیده است که در یک سال منتهی به تیرماه 20 درصد و در 4 ماهه نخست سال جاری 6.5 درصد رشد داشته است . این بین بانک‌ها 5 هزار و 270 میلیارد تومان به عنوان سپرده دیداری نزد بانک مرکزی سپرده اند.

    براساس این گزارش سپرده‌های دولت نزد بانک مرکزی در یک سال منتهی به تیرماه سال جاری با 2.9 درصد و در 4 ماهه نخست سال جاری با 4 درصد اُفت همراه بوده است.

    در این بین رقم سپرده دولت نزد بانک مرکزی رقم 31 هزار و 290 میلیارد تومان را نشان می‌دهد و سپرده شرکت‌ها و مؤسسات دولتی نزد بانک مرکزی 4 هزار و 410 میلیارد تومان بوده است که در یک سال منتهی به تیرماه 14 درصد رشد را تجربه کرده و این درحالی است که در 4 ماهه نخست سال جاری 7.5 درصد افت داشته است.

    گفتنی است بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی 107 هزار و 870 میلیارد تومان به ثبت رسیده است که این رقم در یک سال منتهی به تیرماه 18.7 درصد و در 4 ماهه نخست سال جاری 8.2 درصد رشد داشته است.

    این نکته حائز اهمیت است که بدهی بانک‌ها از خرداد تا تیرماه سال جاری رشد قابل توجهی داشته است به‌طوری‌که بدهی در یک ماه 6 هزار و 500 میلیارد تومان رشد کرده که و طبق بررسی‌ها این میزان بدهی در مردادماه نیز رشد قابل توجهی را تجربه کرده است.

    برچسب ها